دکتر صحرایی در جلسه با وزرای سابق آموزش وپرورش:٣٠٠ ساعت آموزش مهارتی و فنی حرفه ای در دو ه های ابتدایی ،متوسطه اول و دوم گنجانده می شود

رسانه معلم# نشست وزرا و سرپرستان آموزش وپرورش پس از انقلاب
دوم آبان ١۴٠٣به دعوت وزیر محترم آموزش وپرورش در دفتر وزیر با حضوردکتر صحرایی و وزرای پیشین آقایان دکتر فانی ،دکتر مظفر ،دکتر اکرمی، دکتر دانش آشتیانی، دکتر حاجی میرزایی ،دکتر علی احمدی، دکتر بطحایی ،دکتر کاظمی ،دکتر محسنی ودکتر باقرزاده در نشستی صمیمی در عین حال کارشناسانه سه ساعته برگزار شد

دکتر صحرایی در ابتدا علاقه خود به برگزاری جلسات مستمر با این گروه را اعلام داشتند و گزارشی از وضعیت کاری وزارت و طرح های در دست اقدام رابیان نمودند موضوع کمبود معلم علل و اقدامات انجام شده در سال ١۴٠٣راتشریح نمودند وی مهمترین موضوع کمبود معلم را افزایش تقاضای بالای بازنشستگی معلمان و عدم مجوز طرح خرید خدمات دانسته و جذب ۵٧ هزار معلم در این سال وپذیرش سی هزار دانشجو-معلم در سال جدید را اقدام مهمی در راستای تامین و کمبود معلم برشمردند .
در حوزه آموزشهای مهارتی وفنی-حرفه ای ازگنجاندن ٣٠٠ ساعت آموزش مهارتی و فنی حرفه ای در دو ه های ابتدایی ،متوسطه اول و دوم خبر دادند
همچنین وجود ٣٨حکم در برنامه هفتم توسعه در حوزه آموزش وپرورش را اقدام مهم برشمردند.
تصویب سازمان رفاهی معلمان،تصویب آیین نامه رشد معلمی،نهضت آموزش معلمان ،تدوین نسخه ترمیمی سند تحول بنیادین،کاهش تنوع مدارس،تدوین سند تحول مدرسه، لایحه تقویت مدرسه،نقشه راه سند تحول بنیادین،نظام جامع برنامه ریزی،واگذاری هیات جذب استادان از وزارت علوم به دانشگاه فرهنگیان،تدوین وتصویب نظام صلاحیت های حرفه ای دانشجو -معلمان را از برنامه های جدی وزارت آموزش وپرورش برشمردندکه تدوین وبه مرحله اجرا نزدیک شده اند.

دکتر فانی بر اولویت بندی محدود وتحقق پذیر برنامه ها وپرهیز از تراکم آنها بدلیل عدم اجرا یا بی کیفیتی در اجرا سخن کفتند وادامه دادند آموزش وپرورش باید به طور جد به نسل جدید که به نسل آلفا وزد شهرت یافته است توجه جدی داشته باشد و تغییرات نسلی که در این نسل پدید آمده است را بشناسد از جمله علاقه این نسل به برنامه های آموزشهای خصوصی شده مبتنی بر تفاوتهای فردی، ایشان بر نقش بی بدیل معلم بر اجرای سند تحول بنیادین تاکید نمودند و از وجود بیش از پنجاه درصد معلمین غیر مرتبط در آموزش وپرورش به عنوان یک چالش یاد کردند
همچنین مدرسه محو ری،را موضوعی جدی برای ارتقا نظام تعلیم وتربیت دانستند و برگزاری کنکور مجزا برای دانشگاه فرهنگیان را مثبت ارزیابی نکرده و آن را برای دانشگاه فرهنگیان غیر ضرور دانستند ایشان وزیر محترم را از شانه دادن به طرحهایی که پشتوانه مالی آن تامین نشده است پرهیز دادند.

دکتر علی احمدی برتغییرات اساسی آموزش وپرورش در عصر جدید تاکید کرد در وضعیت جدید هم معلمان وهم دانش آموزان ونیز کتب درسی. و فضای جامعه و خانواده اساسا دچار دگرگونی شده اند و باید تعلیم وتربیت متناسب با این شرایط خود را بازسازی نماید وی از وجود آسیب های روانی ،اجتماعی -اخلاقی فراوان در بین دانش آموزاناز یک سو ونیز رهایی دوره ی پیش از دبستان از دیگر سو به عنوان دو آسیب جدی نظام تعلیم وتربیت سخن گفتند و بودجه ریزی عملیاتی مدرسه و افزایش اختیارات مدرسه را راهکار مهمی برای تحول در آموزش وپرورش دانست.

دکتر دانش آشتیانی تاکید نمودند سند تحول بنیادین دارای ابهامات گونان است حتی عنوان سند تحول را گویا ندانسته وبر تغییر آن به سند اصلاحات تاکید داشتند ،چون تحول دگرگونی کلی و مبهم است
ما باید بیش از آنکه بر کارخوب تاکید داشته باشیم ، بر خوب کار کردن متمرکز شویم بسیاری از فعالیت ها زاید است مثلاً در کشورهای اندکی کتاب درسی نوشته چاپ و توزیع و در اختیار دانش آموزان قرار می گیرد ما همچنان کتاب درسی می نویسیم چاپ و توزیع می کنیم وهمه ساله برای تامین کاغذ و ارز آن با چالش مواجهیم واز همه مهمتر بالندگی را از معلمان سلب می کنیم حال آنکه باید چارچوب وسرفصل معین گردد و معلم را از قیدهای بسته محتواهای دیکته شده خلاص کرد تا رشد و بالندگی در او محقق شود از سوی دیگر مابیش از آنکه بر اینکه چه چیزی اموزش بدهیم باید بر چگونگی آموزش متمرکز شویم قدرت معلم را افزایش دهیم و به تغییرات جدی نسل زد و آلفا توجه نماییم اگر اینگونه عمل نکنیم اتفاقات بدی که تا اکنون افتاده است استمرار وبسط میابد ومهمترین آن عدم پذیرش رویه های ما توسط نسل جدید.است .

دکتر حاجی میرزایی بر شناخت و توجه به ماموریت اصلی نظام تعلیم وتربیت تاکید نموده و متذکر شدندکه باید مسأله اصلی آموزش وپرورش این باشد که آیا کاروان آموزش پرورش در مسیر این ماموریت حرکت می کند؟ متاسفانه آموزش وپرورش این موضوع را به مسأله تبدیل نکرده تا نسبت به آن واکنش متناسبی هم داشته باشد ما بیشتر بر مشکلات آموزش وپرورش متمرکزیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *