رسانه معلم#رویکرد انتخابی برای غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان از جمله بهره گیری از ظرفیت های دیگر دستگاه ها و تنوع بخشی به محیط اوقات فراغت و استمرار تربیت مناسب است و تنوع محیط تربیت را به مسجد منحصر کردن مغایر با نیاز دانش آموز و دولت وجامعه و آرای تربیتی وسند تحول است
در دنیای امروز علاوه بر مدرک نوع اول مدارس مدرک نوع دوم مهارتی به معنای اعم انسانی وشغلی ارائه می کنند که در طول سال اجرا می شود و زمان اصلی آن در تعطیلات تابستانه است این نوع نگاه فعالیت پرورشی را ساختار مند و هدفمند می کند وجایگاه و منزلت آن را در نظام آموزشی ارتقا می دهد
حضور معاون اول ریاست جمهوری برای بسیج دستگاه ها برای آموزش بچه ها با توجه به کارکرد آن سازمان است تا بچه در این محیط های استعداد وعلاقه خود را بشناسند و سواد پایه آن دستگاه که فرهنگ آن دستگاه است را در زیست فردی واجتماعی رعایت کنند وآن را اشاعه دهند
نشست قبل از ابلاغ بخشنامه اوقات فراغت دانشآموزان با ترکیبی شامل مدیر مدرسه، مربی پرورشی، مربیان کانونهای فرهنگی تربیتی، نمایندگان دستگاههای اجرایی و اعضای تشکلهای مردمی و جهادی برگزار شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در این نشست، اظهار کرد: اگر معتقدیم تربیت یک فرآیند است و مقطعی و گذرا نیست، این فرایند نباید چهار ماه متوقف شود. نمیشود با پایان سال تحصیلی، فرآیند تربیت متوقف شود و بعد از چهار ماه دوباره شروع شود. این روندی که متاسفانه در وزارت آموزشوپروزش به غلط بنا گذاشته شد که مدارس ما در تابستان تعطیل شوند، یا هفتهای دو روز فعال باشند یا مربیان ما در تابستان هیچ فعالیتی نداشته باشند، امروز ما محصول این نگاه و این برنامه را در سطح مدارس و جامعه میبینیم.
حجتالاسلام و المسلمین محمدحسین پورثانی ادامه داد: لذا اهمیت دارد در برنامهریزی و فعالیتهایمان، این را بدانیم که وزارت آموزشوپرورش و اساسا معاونت پرورشی برای تمام آنات و ساعات دانشآموز باید برنامه داشته باشد. معتقدیم به اینکه با پایان ساعت کلاس، ساعات کاری ما تمام نمیشود و باید از ظرفیتهای مختلف استفاده کنیم. این نص صریح سند است و یکی از نکاتی است که وزیر بارها تاکید کردهاند.
وی اضافه کرد: ما یک برنامه اوقات فراغت برای وزارت آموزش و پرورش در حال نگارش داریم، به عنوان شاخصترین برنامه معاونت پرورشی ذیل اجرای سند تحول بنیادین است. انشالله روز سهشنبه جلسهای با معاون اول رییسجمهور داریم و این جزو برنامه وزارت آموزش و پرورش است.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در پازل نیروی انسانی، فضا و محتوا برای فعالیتهای تابستانه وزارت آموزشوپرورش، جدیترین و مهمترین مسأله ما نیروی انسانی است. چون اعتقاد داریم اگر مربی قوی باشد در فضایی غیراستاندارد و بدون محتوا، اتفاقات خیلی جدی خواهد افتاد.
حجتالسلام پورثانی با طرح این سوال که چکار باید انجام دهیم که این خلا امروز ما در کمبود مربی در تابستان را حل کنیم؟، گفت: در این نشست راهحلهای مختلفی مطرح شد. اینکه ظرفیتهای مردمی وارد فعالیتهای ما شود در سال گذشته در دستورالعمل اجرایی مورد تاکید قرار گرفت و امسال هم این را جدیتر مورد تاکید قرار خواهیم داد. در شهر تهران در حال برنامهریزی هستیم در ۳۵۰ مدرسه، ۳۵۰ مسجد وارد مدرسه شوند و فعالیت تابستانه انجام دهند.
وی افزود: نکته و راهحل دوم استفاده از ابزارهای نوین برای جبران خلا مربی ماست. بنابراین یکی از نکاتی که ما امروز در این فضای کمبود مربی در سراسر کشور میتوانیم جبران کنیم استفاده از ابزارهای کمکی است. خوبی طرح زندگی با آیهها این بود که یک همافزایی و یک موج ایجاد کرد. ما باید در این جریان نیز همین موج را ایجاد کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر تنوع موقعیتهای یادگیری تاکید کرد و گفت: تنوع موقعیتهای یادگیری یعنی اگر دانشآموز توانست با این فضاهای غیرحضوری، با فضای رفتن پای گروههای مردمی یک مهارت را کسب کرد آن مهارت وارد کارنامه او شود و ارزش داشته باشد.
حجتالاسلام و المسلمین پورثانی با تاکید بر اینکه حتما از ظرفیتهای مختلف استفاده خواهیم کرد، گفت: انشالله بتوانیم با همراهی همگان یک حرکت بسیار خوب را در وزارت آموزش و پرورش رقم بزنیم