تحلیل عملیات وعده صادق توسط عبد الباری عطوان تحلیل گر مشهور دنیای عرب

عبدالباری عطوان

از زمان عملیات «وعده واقعی» که توسط پهپادها و موشک‌های ایرانی و با بمباران سه پایگاه نظامی اسرائیل در نقب اشغالی انجام شد، شورای جنگ اسرائیل چندین جلسه زیرزمینی اضطراری برگزار کرده است و تهدیدات «آتشین» بنیامین نتانیاهو در داخل ایران به طور کامل پاسخی «غیب‌آلود» وجود ندارد که نشان‌دهنده وسعت بن‌بست سیاسی، نظامی و اخلاقی بی‌سابقه اسرائیل است.

پس از «برکت» پیروزی قاطع و اجماع مبنی بر اینکه پدافند زمینی اسرائیل، آمریکا و انگلیس موفق به رهگیری موشک‌ها و پهپادهای ایرانی شده‌اند، حقایقی در مورد نتایج حمله تاریخی و بی‌سابقه ایران آشکار و آشکار می‌شود. به گفته کارشناسان نظامی تحلیل های خود را در اکثر روزنامه ها و ایستگاه های تلویزیونی در تل آویو و بیت المقدس اشغالی منتشر کرده اند و به 84 درصد رسیده است. و خسارات زیادی از جمله انهدام یک هواپیمای ترابری غول پیکر S-130 یکی از ساختمان های تاسیسات رآکتور هسته ای دیمونا به بار آورد.

اعتراف به کاهش رهگیری به 84 درصد به این معنی است که 16 درصد از موشک ها و پهپادها به دیوارهای حائل سه قدرت بزرگ در پایگاه های آنها در اردن یعنی آمریکا، انگلیس و فرانسه نفوذ کرده اند اگر ایران بخواهد ده‌ها هزار اسرائیلی را بکشد و از پهپادها و موشک‌های پیشرفته‌اش با ظرفیت تخریب بالا استفاده کند، مانند موشک «سجیل» که برد 2500 کیلومتر و مجهز به کلاهک جنگی به وزن 1500 کیلوگرم است. یا موشک «شهاب 3 بی» که بردی بیش از 2000 کیلومتر دارد و مجهز به کلاهک به وزن 700 کیلوگرم مواد منفجره و موشک های مافوق صوت با کلاهک شکافت پذیر است که فاصله را در کمتر از 12 دقیقه طی می کند.

روزنامه نیویورک تایمز نزدیک به کاخ سفید تایید کرد که «مقامات آمریکایی و اسرائیلی عواقب بمباران کنسولگری ایران در دمشق و ترور سردار سرتیپ محمدرضا زاهدی، فرمانده سپاه قدس را اشتباه محاسبه کردند. سوریه، لبنان و فلسطین و شش تن از مستشاران او حجم پاسخ ایران را پیش‌بینی نمی‌کردند و شرط می‌بندند که ایران به هیچ وجه پاسخ نخواهد داد، همانطور که در حملات قبلی، چه در عمق ایران و چه در سوریه. اعتبار این اشتباه محاسباتی به دلیل حیله گری ایرانی و ابزارهای گمراه کننده به خوبی مطالعه شده آن است که در پشت استراتژی صبر استراتژیک پنهان شده است.

نتانیاهو مستکبر و شیفته تهدید، در روزهای پس از عملیات تاریخی ایران، زبان خود را قورت داد و به ویژه پس از مذاکرات دوحه و قاهره برای دستیابی به یک آتش بس «موقت» به باز کردن پرونده حمله به شهر رفح بازگشت. توافق در سه مرحله به لطف قضاوت خوب و آگاهی رهبری جنبش “حماس” در نوار غزه، که در خواسته های اولیه خود برای آتش بس کامل و دائمی، یعنی خروج تمامی نیروهای اسرائیلی سختگیرانه تر شده است، از بین رفت. از نوار غزه و اجازه دادن به بازگشت آوارگان و شروع فوری روند بازسازی، این رهبری می خواهد غرق شدن اسرائیل در نوار غزه را دو برابر کند و اختلافات را در صفوف خود تشدید کند .

هر چه پاسخ به حمله ایران به تعویق بیفتد، ناتوانی اسرائیل بیشتر آشکار می شود، بازدارندگی فرو می ریزد، استکبار فرو می ریزد، انسجام محور مقاومت و توان عملیاتی و اختیاری بالای آن تقویت می شود و ریشه های مرحله انتقالی جدید ایران تقویت می شود. از مرحله دفاع و جذب «و سرکوب خشم» تا مرحله حمله و انتقال نبردها به قلب دولت و در زمان بسیار مناسب.

دیگر هیچ جای امنی برای شهرک نشینان دولت اشغالگر وجود ندارد، برای اولین بار از زمان تأسیس آن در 75 سال پیش، موشک ها مانند باران بر شهرک های جلیل در شمال می بارید و ارتش اسرائیل در غوغایی غرق می شود. اقیانوسی استوار و جنگنده که در جنوب نوار غزه نامیده می شود، در حالی که مرکز اشغال شده، تیپ های کرانه باختری است، مراقبت از جنگ فرسایشی که بر اساس محاسبات دقیق و با نتایج وحشتناکی برای امنیت و امنیت به راه می اندازد، کافی است. ثبات اشغال

حمله ویرانگر روز گذشته مقاومت لبنان به پایگاه عظیم اسرائیل در روستای «عربی الارمشه» با استفاده از پهپادهای پیشرفته که منجر به کشته و زخمی شدن بیش از 20 افسر و سرباز اسرائیلی در یک عملیات کیفی شد، این حمله یک اقدام استراتژیک است پیامی «هولناک» برای دولت اشغالگر دارد که می‌گوید زمان بمباران با موشک‌های «قدیمی» کاتیوشا در شهرک‌های الجلیل و مرز با لبنان گذشته است و به جای آن زمان راهپیمایی‌ها و شاید زمان حمله با موشک های دقیق و تهاجم زمینی تیپ های رضوان به جلیل علیا و سفلی فرا رسیده است

ناپدید شدن قابل توجه نتانیاهو و ژنرال هایش، و جلسات متعدد شورای جنگ او، که منعکس کننده این ضرب المثل است که می گوید: “هیاهو می شنوم، اما ساییدن را نمی بینم”، همه نشانه های روشنی از وضعیت حاکم بر سردرگمی و وحشت هستند که تأیید می کند. که شمارش معکوس برای نابودی دولت اشغالگر با سرعتی آغاز شده است که خوشبین ترین مردم انتظارش را نداشتند.

توده های عربی و اسلامی با روحیه بالایی به سر می برند و از مقاومت، جناح های آن، انکوباتور مردمی و حامیان آن در ایران، سوریه، عراق، یمن و لبنان ستایش می کنند کشورهای صلح، قدیم و جدید که اگر در سیاست های خود تجدید نظر نکنند و دست از دخالت در توطئه «محور اعتدال» که این روزها آمریکا می خواهد تحت رهبری نتانیاهو و گالانت، آن را احیا کند، دست از سر خواهند برد. هدفی نادرست به نام دفاع از آن و جلوگیری از سقوط نهایی آن به دلیل بوژی ایرانی، در تلاشی برای تکرار و گسترش سیستم دیوار بدبخت آمریکایی در اردن که در عملیات “وعده واقعی” شنبه شب گذشته ظاهر شد. آنچه پس از این روند تاریخی رخ می دهد، با آنچه که پیش از آن بوده است و روزهای بین ما تفاوت اساسی دارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *