ارزیابی حمله اسرائیل به ایران

فاطمه عوض الجبوری

پس از روزها تهدید و ارعاب، اسرائیل به حمله نظامی ایران پاسخ داد، اما همه ناظران نظامی و تحلیلگران سیاسی می گویند که بهتر بود اسرائیل به جای حمله با پهپادهای کوادکوپتر، توهین ایران به آنها را ببلعد، زیرا این حمله نشان از اسرائیل داشت. ناتوانی کامل در انجام هرگونه عملیات نظامی علیه ایران. منابع رسمی ایران گزارش دادند که این راهپیمایی ها با سامانه های دفاع موشکی مواجه نشدند، بلکه با ضدهوایی های زمینی در ارتفاع بسیار پایین مواجه شدند که صدای انفجار را نیز تائید کردند.

ایران با بیان اینکه وضعیت استان اصفهان و تاسیسات هسته ای آن کاملا امن است، تایید کرد که هیچ گونه انفجاری در هیچ تاسیسات حساسی در شهر تبریز واقع در شمال غرب کشور رخ نداده است، در حالی که آنچه برخی رسانه ها در مورد برگزاری جلسه منتشر کرده اند را تکذیب کرد. شورای عالی امنیت ملی ایران به عبارت دیگر، پاسخ اسرائیل نیازی به برگزاری جلسه ای برای رهبران نظامی و امنیتی ایران نداشت. به گفته منابع ایرانی، پس از پاسخ موشک‌های ضدهوایی زمینی به اجسام مشکوک در حریم هوایی اصفهان در نزدیکی یک پایگاه نظامی در شمال غرب این شهر، سه انفجار در شهر اصفهان شنیده شد.

اگر بخواهیم واکنش اسرائیل را ارزیابی کنیم، باید بگوییم آنچه ایران به دنبال اعمال یک معادله بازدارندگی جدید و موثر علیه اسرائیل بود، قبلا محقق شده است. به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها کاملاً متقاعد شده بودند که هرگونه اقدام نظامی بی‌ملاحظه علیه خاک ایران با واکنش خشن‌تر و قوی‌تر ایران از طریق سلاح‌های پیشرفته‌ای مانند موشک‌های مافوق صوت و موشک‌های بالستیک که تهران برای حمله به سرزمین‌های اشغالی ذخیره می‌کند، مواجه خواهد شد.

اسرائیل آشکارا شکست خود را در رویارویی با ایران اعتراف کرده است، زیرا آموس یادلین، رئیس سابق بخش اطلاعات اشغالگر، با اشاره به تعداد موشک‌های بالستیک و موشک‌های بالدار، واکنش ایران را «در هیچ جنگی در قرن بیستم بی‌نظیر توصیف کرد». و پهپادهایی که در عرض چند ساعت از ایران علیه اشغالگران پرتاب شدند و یادلین خاطرنشان می‌کند که «حتی روس‌ها در دو سال اخیر موفق به پرتاب این تعداد زیاد سلاح، موشک و راهپیمایی در اوکراین نشده‌اند». رئیس سابق بخش اطلاعات به این نتیجه می رسد که اسرائیل باید در قبال حملات ایران صبر استراتژیک داشته باشد.

ساعاتی پیش روزنامه‌های اسرائیلی معاریو و هاآرتص اطلاعات جدیدی از موشک‌ها و پهپادهای ایرانی که شامگاه شنبه گذشته به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل شلیک شدند، منتشر کردند. این اطلاعات (گزارش شده توسط دو روزنامه) با داستان رسمی اسرائیل که از آسیب جزئی و پاسخ به اکثر موشک ها و راهپیمایی های ایران صحبت می کرد، در تضاد است. معاریو گفت که پدافند هوایی تنها حدود 84 درصد از حملات ایران را دفع کرد، نه 99 درصد، همانطور که دانیال هاگری سخنگوی ارتش گفت.

همه موارد فوق به وضوح نشان می دهد که اسرائیل تصمیم گرفته است برای جلوگیری از وارد شدن به جنگ مستقیم با ارتش ایران، که به نظر می رسد آماده حملات مستمر و ویرانگر علیه اسرائیل است، توهین ایران را ببلعد.

جدای از رویارویی های نظامی، به دلیل پایداری مقاومت فلسطین، حمایت مردمی فزاینده از آرمان فلسطین در سراسر جهان، و نشان دادن گستردگی نسل کشی توسط مردم آزاد، اسرائیل در سطح جهانی با آن مواجه است. مردم فلسطین در غزه افشا شده اند. به نظر می رسد دادگاه کیفری بین المللی در لاهه در صدد صدور حکم بازداشت علیه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و دیگر مقامات اسرائیلی به دلیل جنایت علیه بشریت است که در غزه مرتکب می شوند. کانال 12 عبری فاش کرد که نتانیاهو در سفر اخیر خود به اسرائیل از وزرای خارجه انگلیس و آلمان خواسته است تا برای جلوگیری از صدور دستور دستگیری او و دیگر مقامات اسرائیلی مداخله کنند.

در سطح اقتصادی، اسرائیل ضربه دردناکی از نروژ دریافت کرد، زیرا دولت نروژ از همکاری شرکت های تجاری خود با شرکت های اسرائیلی جلوگیری کرد. وزارت امور خارجه نروژ در بیانیه ای سیاست شهرک سازی اسرائیل در کرانه باختری از جمله بیت المقدس شرقی را نقض قوانین بین المللی (شامل حقوق بشردوستانه بین المللی و حقوق بشر) دانست و بر این اساس هرگونه همکاری و فعالیت اقتصادی شرکت های نروژی با این کشور را ممنوع کرد. اسرائيل. نروژ هرگونه همکاری اقتصادی با شهرک های غیرقانونی و غیرقانونی اسرائیل را نقض قوانین بین المللی بشردوستانه و حقوق بشر می داند.

این گام تاییدی بر این است که جنایات اسرائیل در سرتاسر سرزمین های فلسطینی از نوار غزه تا کرانه باختری، بیت المقدس و هر جای دیگر ادامه دارد. اوضاع در کرانه باختری و بیت المقدس شرقی بسیار خطرناک است. از 7 اکتبر 2023 تاکنون 400 فلسطینی از جمله 102 کودک تنها در کرانه باختری به شهادت رسیده اند. با تغییر در سیاست شهرک سازی، اسرائیل فعالیت های ساخت و ساز و شهرک سازی را در کرانه باختری افزایش داده است زیرا فلسطینی ها از خانه های خود رانده می شوند و سپس خانه های آنها ویران می شود.

حمله ایران در اعماق اسراییل بدون شک قهرمان کاهی را که اسرائیل در طول این سالها ساخته بود و سیل الاقصی قبل از آن، به تمام جهان ثابت کرد که اسرائیل از تار عنکبوت ضعیفتر است.

نویسنده و محقق عراقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *