اخبار آموزش وپرورش در جراید ۲۸ فروردین ماه

رسانه معلم # مرکز اطلاع رسانی آموزش وپرورش در گذشته در سایت پنجره ای به نام آموزش وپرورش در رسانه ها داشت و اخبار همه روزنامه ها را در آن جمع آوری ودر معرض استفاده عموم قرار می داد که بسیار برای علاقمندان ومحققان تعلیم وتربیت مفید بود ولی این پنجره با افت وخیز های سردی وگرمی مدیران جان سپرد که پیشنهاد می گردد. دکتر صحرایی در راستای شفاف سازی و هم افزایی واطلاع رسانی آن را احیا نماید بدیل ویا جانشین یک‌سویه آن فعالیتی است که مرکز اطلاع رسانی با انتشار اخبار وزارتخانه در هر روز می کند که کاچی بهتر از هیچی است

گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، روزانه در آموزش و پرورش، از کلاس‌های درس و مدارس تا ستاد، رخدادهای بسیار زیبا، معلمانه و در یک جمله رخدادهای خوب در حال وقوع است. وزارت آموزش و پرورش، روایتگر این اقدامات زیبا است .

 شبیه‌ سازی آزمون‌های شبه‌ نهایی با امتحانات نهایی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: با توجه به آنکه برای اولین بار آزمون نهایی در پایه‌های دهم و یازدهم نیز انجام می‌شود و هیچ سابقه قبلی ندارد. تمرکز ما در آزمون‌های شبه نهایی بر روی پایه‌های دهم و یازدهم است که در ۴ عنوان واحد درسی ،۲ عنوان درس عمومی و۲ عنوان درس اختصاصی انجام می‌شود.

وی افزود: شروع آزمون‌ها هم از ۲۷ فروردین بوده است و تا ۴ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت ودر ۴ روز (۲۷،۲۹فروردین و۱،۴ اردیبهشت)با فاصله زمانی که در آزمون‌های نهایی برنامه ریزی شده وطراحی سؤالات شبه نهایی براساس چارچوب و الگوی مفهومی که کار مشترک سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مرکز سنجش بوده در اختیار دبیرخانه‌های راهبری دروس قرار گرفته است و در طراحی سوالات سعی شده متناسب با همین چارچوب مفهومی که الگوی طراحی سوالات امتحانات نهايي هم خواهد بود انجام شود.

رونمایی کتاب منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش

مراسم رونمایی از کتاب «منظومه فکری رهبر معظم انقلاب در موضوع آموزش و پرورش» روز سه شنبه ۲۸ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ، با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش و اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حوزه علمیه مروی برگزار می‌شود.

در این کتاب اندیشه رهبر انقلاب در خصوص آموزش و پرورش به صورت منظومه‌ای محوربندی، دسته‌بندی شده و جامع، مورد نظر قرار گرفته است و اگر کسی بخواهد اندیشه ایشان را در خصوص جایگاه آموزش و پرورش، بایدها و نبایدهای آموزشی و پرورش، الزامات تحول بنیادین، الزامات محتوای کتب درسی، نظام الگویی، منزلت معلم، کارکرد معلم، الزامات معیشت معلم و… را به صورت یک کل منسجم و ساختارمند مورد نظر و مداقه قرار دهد مطالعه کتاب پیش رو به وی توصیه می‌شود.

احیاء پست «رئیس اداره دوره اول متوسطه» در ساختار آموزش‌وپرورش

معاون آموزش متوسطه از احیای پست «رئیس اداره دوره اول متوسطه» در ساختار وزارت آموزش و پرورش‌ خبر داد. این پست در اواخر دولت قبل حذف شده بود.

وي افزود: زمینه‌سازی برای هوش مصنوعی است و ‌پیش‌بینی کرده‌ایم که حداقل ۴۰۰ هزار دانش‌آموز را در دوره اول متوسطه تحت پوشش آموزش کدنویسی که زمینه‌سازی برای هوش مصنوعی است ‌بتوانیم داشته باشیم.

ابلاغ قانون «اصلاح قانون تأسیس مدارس غیردولتی»

سید‌ابراهیم رئیسی، ‌قانون اصلاح قانون تاسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی که در جلسه علنی مورخ ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود را طی نامه مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ به رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرد.

همچنین مطابق این قانون، وزرات آموزش و پرورش مکلف به راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت، نظارت و ارزیابی مدارس و مراکزی آموزشی غیردولتی شده و این مراکز باید همه فعالیت‌های خود اعم از درآمدها، میزان شهریه دریافتی، تعداد پرسنل و دانش‌آموزان، فضای آموزشی و نوع مالکیت آن، هزینه‌ها و … را در سامانه مذکور اعلام و وزارت آموزش و پرورش آن را بررسی و ارزیابی کند.

ساماندهی۴۰درصد معلمان «رسمی» پایه ابتدایی در نظام دوری

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه۴۰ درصد معلمان رسمی آموزش و پرورش در قالب نظام دوری امسال سازماندهی می‌شوند تا همراهی سه ساله معلمان با دانش‌آموزان امکان‌پذیر باشد گفت: به کارگیری نیروهای بازنشسته، خریدخدمات و حق‌التدریس در دوره اول ابتدایی در نظام دوری انجام نمی‌شود و این نیروها در دوره دوم ابتدایی سازماندهی و به کار گرفته می‌شوند.

راهیابی ۴۰نفر به مرحله نهایی المپیاد دانش‌آموزی نانو

مرحله دوم پانزدهمین المپیاد دانش‌آموزی نانو با شرکت۷۰۰ داوطلب در سراسر کشور برگزار شد؛۴۰ نفر از افرادی که بالاترین نمره را در این دوره از المپیاد کسب کنند، به مرحله نهایی راه می‌یابند. ۴۰ نفر از افرادی که بالاترین نمره را در این دوره از المپیاد کسب کنند، به اردوی عملی دعوت خواهند شد. مرحله نهایی (دوره آموزشی تابستان) هماهنگ با سایر المپیادهای علمی زیر نظر باشگاه دانش‌پژوهان جوان و با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو و میکرو توسط باشگاه نانو در تابستان ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد.

فروردین آخرین مهلت کودکستان‌ها برای تکمیل فرآیند محاسبه شهریه

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران گفت:۳۱ فروردین آخرین مهلت موسسین کودکستان‌ها برای اقدام و تکمیل فرآیند محاسبه شهریه سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ است لذا موسسین کودکستان‌های استان نسبت به پیگیری موضوع و هماهنگی با کارشناسان و رابطین پیش دبستانی مناطق اقدام کنند.

تشكيل تیم امدادی ماهر در هر مدرسه

معاون تربیت‌بدنی و سلامت آموزش و پرورش گفت: در اجرای طرح شهید سلیمانی۵۰ درصد به تعداد فضاهای ورزشی آموزش و پرورش اضافه شده است. ۲۸۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد شده است و این امر موجب شد تا سرانه ورزشی ۳۳ درصد افزایش یابد تا در سرانه از سه دهم مترمربع به چهاردهم متر مربع دست یابیم.

وی اضافه کرد: برنامه‌های مدرسه محور ما در اجرا با موفقیت ۱۰۰ درصدی مواجه شدند که طی آن ۸ میلیون دانش‌آموز به صورت روزانه در مسابقات ورزشی درون مدرسه‌ای فعالیت کردند. همچنین هدف دیگر ما هر مدرسه یک تیم امدادی بوده است.

ارسال ۶۶هزار و ۷۸۰جلد کتاب به مراکز کانون سراسر کشور

بیش از ۶۶ هزار و ۷۸۰ جلد کتاب از سوی معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در فروردین ۱۴۰۳ به مراکز فرهنگی و هنری کانون در ۳۱ استان ارسال شد.

همچنين سال ۱۴۰۲ نیز کانون بیش از ۳ میلیون جلد کتاب از انتشارات خود و سایر ناشران کودک به تمامی مراکز فرهنگی هنری در استان‌ها ارسال کرد و این روند به صورت پی‌درپی دنبال خواهد شد.

«ده سالگی» به جشنواره انیمیشن لهستان راه یافت

پویانمایی «ده سالگی» به بخش رقابتی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انیماتسیه کشور لهستان راه پیدا کرد.

این پویانمایی در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در یک مجموعه ۷۲ دقیقه‌ای برای مخاطبان بالای ۱۴ سال به نمایش گذاشته خواهد شد.پویانمایی ۱۸ دقیقه‌ای «ده سالگی» قرار است با دیگر فیلم‌های انیمیشن هم‌گروهی خود که بالاترین رای از نگاه مخاطبان کسب خواهند کرد، به رقابت بپردازد.

این انیمیشن در سال ۲۰۲۳ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تولید شده است و تاکنون توانسته در بخش رقابتی جشنواره‌های زیادی حضور داشته باشد.

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی انیمیشن انیماتسیه (Animocje) در کشور لهستان از ۲۶ فروردین تا اول اردیبهشت ۱۴۰۳ (۱۴ تا ۲۰ آوریل ۲۰۲۴) در حال برگزاری است.

بهسازی و زیبا سازی ۲هزار و ۷۰۰مدرسه در سراسر کشور

دبیر اجرایی قرارگاه جهادی عدالت تربیتی و نصیب آموزشی کشور گفت: در قالب طرح شهید عجمیان، ۵۰۰ میلیارد ریال برای بهسازی و زیباسازی دو هزار و ۷۰۰ مدرسه در سراسر کشور پرداخت می‌شود.

وي افزود: هدف از انجام این کار، برقراری عدالت آموزشی، ارتقا کیفیت فضای فیزیکی، تجهیزات، فضاهای ورزشی و پرورشی و در نهایت ارتقا کیفیت آموزشی در مناطق محروم و دورافتاده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *