روایتی عقب نشینی اسرائیل از جنوب غزه وبرگشت مردم به خانه های تخریب شده

رسانه معلم #استقامت مردم غزه وهوشمندی حماس وجهاد اسلامی دشمن را مجبور به عقب نشینی کرده است گرچه نباید خالی از مکر وحیله آن را دانست وهوشمندانه باید آن را رصد کرد و واکنش مناسب در زمان مناسب انجام داد تاسف اینکه مردم علاوبر تخریب منازلشان شهدایی هر خانه به مقاومت تقدیم کرد

هزاران فلسطینی که از شش ماه جنگ بی امان و آوارگی های متعدد خسته شده بودند، روز دوشنبه، یک روز پس از عقب نشینی غیرمنتظره نیروهای اسرائیلی از جنوب غزه، به شهر ویران شده خان یونس بازگشتند.

در حالی که بسیاری با پای پیاده از نزدیکی رفح سفر می کردند، آنها به سختی خانه هایی را پیدا کردند که در اثر بمباران در محله های پر از بوی مرگ، جایی که خانواده و همسایگان برای بیرون آوردن اجساد مدفون در آوار کار می کردند، خانه هایی را پیدا کردند.

عقب نشینی لشکر 98 اسرائیل از جنوب غزه در روز یکشنبه، روزی که شش ماه از آغاز جنگ می گذرد، بسیاری از مفسران اسرائیلی را گیج کرده و برخی معتقدند که این نشان دهنده پایان درگیری های شدید در غزه است


خروج نیروها اکنون تنها دو تیپ اسرائیلی را در داخل غزه باقی می گذارد که وظیفه حفظ جدایی فیزیکی نیمه شمالی و جنوبی نوار غزه را دارند.

ویدئویی از خان یونس در روز دوشنبه، منظره‌ای از ساختمان‌های چند طبقه متلاشی‌شده، برخی از دیوارها که توسط گرافیتی‌های عبری تخریب شده‌اند، و مردمی که روی آوارها تقلا می‌کنند را نشان می‌دهد.

با حدود 55 درصد از ساختمان‌های شهر ویران یا آسیب دیده، برای بسیاری که به محله‌های خود در دومین شهر بزرگ غزه بازگشتند، این تجربه از نظر عاطفی شکسته شد.

قندیل، 46 ساله، یکی از کسانی که به خان یونس بازگشته بود، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما امیدوار بودیم که خانه یا بقایای آن را پیدا کنیم یا چیزی از آن برداریم تا ما را بپوشاند. «ما خانه را پیدا نکردیم

 هر خانه ای یک شهید، یک مجروح است. کلمات نمی توانند بزرگی ویرانی و رنجی که ما تجربه کردیم را توصیف کنند. با دیدن خون به طرز هیستریک گریه کردیم.»

محمد ابو دیاب، 29 ساله، گفت: «چیزی باقی نمانده است. من نمی توانم این منظره را تحمل کنم. می روم در آوارها نگاه می کنم تا لباسی برای پوشیدن پیدا کنم. برمی گردم و کنار آوار خانه ام زندگی می کنم حتی اگر در چادر باشد.

احمد ابوالریش گفت: «اینها فقط آوار است. حیوانات نمی توانند اینجا زندگی کنند، پس انسان چگونه باید زندگی کند؟

عقب نشینی ناگهانی اسرائیل از شهر و جنوب آن بسیاری را گیج کرده است، پس از ماه ها که مقامات گفتند حضور ارتش در آنجا برای تحت فشار قرار دادن حماس برای آزادی گروگان های اسرائیلی طراحی شده 

 مقامات ارشد نظامی و سیاسی اسرائیل گفتند که این عقب نشینی نشان دهنده پایان درگیری یا به تعویق انداختن حمله تهدید شده اسرائیل به رفح نیست، اما در کنار پیام های متناقضی از مذاکرات آتش بس آخر هفته در قاهره آمده است که برخی از آنها پیشرفت قابل توجهی را توصیف می کنند


در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرد که خروج نیروهایش از جنوب غزه صرفاً یک سازماندهی مجدد است در حالی که ارتش آماده حرکت به سمت آخرین پایگاه حماس، رفح می شود، این ادعا با شک و تردید مفسران اسرائیلی مواجه شد، زیرا شواهد کمی از آمادگی اسرائیل برای حمله به رفح مشاهده کردند. یا برای تخلیه 1.4 میلیون فلسطینی از شهر.

در عوض، منتقدان نخست‌وزیر اسرائیل، بنیامین نتانیاهو، ادعا می‌کنند که او از ادامه جنگ با شدت و سرعت بسیار کمتر برای طولانی‌تر کردن درگیری و بقای سیاسی خود راضی است.

این پیشنهاد که عقب نشینی می تواند به معنای پایان جنگ باشد، زنگ خطری را در میان اعضای راست افراطی ائتلاف نتانیاهو و مفسران روزنامه ایجاد کرد.

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی راست افراطی اسرائیل، هشدار داد که «اگر نتانیاهو تصمیم بگیرد که جنگ را بدون حمله گسترده در رفح پایان دهد، او مأموریت نخست وزیری را نخواهد داشت».

این احساس توسط همکار راست افراطی وی بزالل اسموتریچ تکرار شد که خواستار تشکیل جلسه فوری کابینه امنیتی برای بحث در مورد پیشرفت جنگ

جرمی باب، خبرنگار نظامی ارشد این روزنامه، در روزنامه جناح راست جروزالم پست، این اقدام را “شگفت انگیز” توصیف کرد.

او گفت: «برخی از مقامات سیاسی و دفاعی سعی کردند بابت این که چگونه [بود] یا مطابق با استراتژی اسرائیل تا به امروز، عذرخواهی کنند – اما اینطور نبود.

حتی اسرائیل هیوم، که سال‌ها به عنوان سخنگوی نتانیاهو وجود داشت، تلاش می‌کرد تا باور کند که توضیح رسمی مبنی بر خروج ممکن است پیش‌روی توافق گروگان‌ها برای آتش‌بس باشد.

آریل کاهنا نوشت: «اگر تمام قطعات پازل را که حرکت‌های اسرائیل در روز گذشته است جمع کنیم، به نظر می‌رسد تلاش نهایی، بزرگ و بسیار خطرناک و دشواری برای دستیابی به معامله گروگان‌گیری انجام می‌شود.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که ظاهراً این نظریه را تقویت می کند، روز دوشنبه گفت که برای بازگرداندن گروگان ها باید «تصمیمات دشواری» گرفته شود و افزود: «به نظر من ما در نقطه مناسبی هستیم، اما طرف دیگری وجود دارد که باید با آن موافقت کند.»

جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید گفت، ویلیام برنز، مدیر سیا، آخر هفته در قاهره بود و پیشنهاد آزادی گروگان به حماس ارائه شده بود و آنها اکنون منتظر پاسخ هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *