انجمن اولیا ومربیان کارنامه عملکرد آموزش خانواده را به جامعه ارائه کند

رسانه معلم # انجمن اولیا ومربیان از قائم مقامی وزیر به اداره کل تنزل یافت واین تنزل جایگاه در ساختاری اداری یعنی قدرت مدیریت انجمن اولیا ومربیان کاهش یافته است ودر مراکز عمده تصمیم گیری کلان یا حضور ندارد ویا حضور موثر ندارد در نگاه دینی واسلامی تربیت بر عهده خانواده است و آموزش وپرورش با توجه به نیازهای متنوع وپیچیده جامعه آن را کفالت می کند واین کفالت باید در راستای خواسته های خانواده باشد ودر تعامل مستمر مدرسه وخانواده راهبری شود از سوی دیگر مشارکت خانواده در تحصیل فرزندانشان آثار فراوان تحصیلی وسیاسی وفرهنگی واجتماعی به دنبال دارد الگوی مدیریت خانواده را از درآمد وهزینه به آموزش توسعه می دهدوالگوی رهبری مدرسه را از کتاب وعلم به زندگی بهتر و نیازهای فردی توام با نیاز های جمعی ارتقا می دهد

آموزش خانواده در مدارس شاید منحصر ترین راه آموزش حضوری ارتقای سواد فرهنگی واجتماعی خانواده در عصر ما باشد واز بهترین سکو های پر نمودن شکاف عدالت آموزشی باشد که تا حدودی مغفول مانده است وسنجه های ارزیابی وداده های آن برای قضاوت عمومی کمتر در دسترس است

عضو انجمن روان‌شناسی ایران می گوید: کودکان استانهای محروم و کم برخوردار مانند سیستان و بلوچستان سوءتغذیه و نقص در رشد عاطفی دارند،در جامعه مردسالار سلامت روان زنان بیشتر آسیب می بیند.استقلال شغلی در رشد فرد موثر است،ولی وقتی زنان در جامعه در این زمینه کم برخوردار هستند آسیب های ناشی ار آن بالاتر می روند

فاطمه قاسم زاده دکترای روانشناسی کودک در باره سلامت روان کودکان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:سلامت روان کودکان با توجه به موقعیت سنی که دارند و به خاطر اینکه درسال های حساسی قرار دارند مهم است.سلامت روان در کودکی می تواند آینده کودکان را تضمین کند و آنها را برای ورود به جامعه و مسئولیت پذیری آماده کند

والدین قبل از آموزش فرزندپروری بچه دار می شوند

این روانشناس دارای نشان سلامت اجتماعی تاکید می کند: خانواده ها بدون اینکه آموزشی درخصوص فرزند پروری ببینند بچه دار می‌شوند و نمی دانند چگونه باید با این کودک برخورد کنند تا کودکی سالم از نظر روانی تربیت کنند.

در نظام آموزشی چیزی به نام آموزش فرزند پروری نداریم

وی افزود: در نظام آموزشی چیزی به نام آموزش فرزند پروری نداریم این آموزش ها در سالهای آخر متوسطه و یا در دانشگاه می تواند صورت بگیرد.آموزش های تنظیم خانواده در دانشگاه هم به گونه ای نیست که فرد را برای تشکیل خانواده و والد شدن آماده کند.

در جلسات اولیا و مربیان فقط مباحث مالی مطرح می شود

مدرس سابق دانشگاه تهران با انتقاد از اقدامات صورت گرفته درباره جلسات اولیا و مربیان ادامه داد: یک زمانی آموزش و پروزش جلساتی برای والدین برگزار می کرد که  قرار بود در آن ابعاد آموزشی وتربیتی مطرح شود ولی آنقدر با مسائل مالی مدرسه آمیخته  شد که دیگر مورد استقبال قرار نگرفت و ادامه نیافت

پدرو مادر خوب بودن آموختنی است

این پژوهشگر می گوید: فرزند پروری یاد گرفتنی است ،آموختنی است و باید با روش های مناسب به افراد تا قبل از 18 سالگی آموزش داده شود.یونیسف معتقد است پدرو مادر خوب بودن آموختنی است و حقیقت این است که پدرو مادر ها تا آموزش نبینند نمی توانند پدر و مادرخوبی باشند.

توجه به رشد اجتماعی کودکان خیلی مهم است

عضو انجمن روان‌شناسی ایران تشریح می کند: پدرو مادرها باید به 4 جنبه رشدی کودک توجه داشته باشند اول رشد جسمی حرکتی است که به تغذیه سالم و ورزش بستگی دارد.دوم رشد شناختی است که قبلا به آن می گفتند هوش که الان  به عنوان رشد شناختی مطرح می شود و مسئله یادگیری کودکان درآن مطرح است.سوم رشد اجتماعی کودکان است که خیلی مهم است  که رفتار اجتماعی و ارتباط با افراد دیگر را باید آموزش ببیند،چرا که انسان موجودی اجتماعی است و درخانواده و مدرسه و جامعه باید از رشد اجتماعی مناسبی برخوردار باشد و رفتارهای اجتماعی مناسبی در این محیط ها داشته باشد.دیگری رشد هیجانی و یا عاطفی کودکان است که ما عواطف مثبت و منفی مانند خوشحالی، شادی وغم وحسادت را بتواند کنترل کند. خیلی مهم است که والدین با جریان رشد کودکان آشنا بشوند.

کادر آموزشی آموزش ندیده است

عضو انجمن کودکان بی سرپرست علاوه بر این می گوید: ضعف کادر آموزشی در مدارس در مورد آموزش های سلامت روان هم آسیب های زیادی به کودکان وارد می کند. بسیاری از آنان آموزش ندیدند و تحصیلات مرتبط ندارند.با رشد کودکان آشنایی ندارند و نتیجه اش این می شود که رفتارهای خوبی ندارند.  اگر  در خانواده و جامعه باروش های مناسب با کودکان برخورد داشته باشیم شاهد رفتارهای اشتباه نخواهیم بود.

آموزش فرزندپروری باید رایگان از سوی آموزش و پرورش برای والدین ایجاد شود

مشاور و روان شناس کودکان و نوجوانان در باره ضعف آموزش  در سیستم آموزشی کشور ادامه می دهد: آموزش های فرزندپروری باید از سوی آموزش پروزرش به صورت رایگان برای والدین برگزار شود.فقدان آموزش برای والدین آسیب های زیادی به کودک و خانواده و جامعه وارد می کند.

در سیستم آموزشی فقط لفظی می گویند که خانواده مهم است

او تاکید دارد:در سیستم آموزشی فقط در لفظ می گویند که خانواده مهم است ولی نوع آموزش هایشان طوری است که جذاب نیست و با شرایط فعلی جهان سازگاری ندارد . وظیفه مهم انجمن خانه و مدرسه این بود که به خانوداده آموزش بدهد اما در عمل اینگونه پیش نرفت و نتوانست نقش خود را ایفا کند.والدین ما محروم از آموزش هستند

دکترای روانشناسی با تحلیل وضعیت کودکان ایران  اعلام کرد: کودکان در  رشد جسمی و عاطفی -اجتماعی مشکلاتی دارند . کودکان خانواده های کم برخوردار  که دچار مشکلات اقتصادی هستند است کم خونی و سوءتغذیه دارند .در بخش رشد عاطفی و اجتماعی به دلیل ضعف آموزش والدین و معلم ها مشکلاتی نظیر گوشه گیری و انزوا از اجتماع و یا عدم کنترل خشم در همه طبقات اجتماعی مشاهده می شود.درصد کمی هم مشکلات شناختی دارند مانند ضعف در نوشتن و یادگیری که با  کمی تلاش معلم و خانواده قابل حل خواهد بود

منبع رکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *