نگاهی به تلخ وشیرین آموزش وپرورش در سال ۴۰۲

بسم‌الله الرحمان الرحیم

سالی که گذشته آموزش وپرورش روز های تلخ وشیرینی از سر گذراند بعضی از بیرون بر آن آوار شد وبعضی ها از درون بود بحران نیروی انسانی در اول سال نتیجه ساختار بروکراسی مبتنی بر ایده های شیک اما غیر واقعی از جمله چابک سازی بوده است که از گذشته عالی جنابان سازمان تمرکز گرای برنامه وبودجه وسازمان امور استخدامی را از فهم نیاز های واقعی کلاس ومدرسه باز داشتچرتکه مبتنی بر چابک سازی کلاس های زیادی را از معلم محروم کرد و اولین انتظار مردم از دولت ونظام مبنی بر آموزش عمومی رایگان وبه موقع را پاسخ ندادند وبه تعبیر مقام معظم رهبری مسئولین باید از این بد فهمی و گفتمان زدگی کاذب استغفار کنند که ساعات زیاد آموزشی نابود شد

دنیا پس از تعطیلی مدارس بواسطه بیماری کرونا زمان های آموزشی را جبران کردند گرچه در آموزش وپرورش ایران طرح هایی را اجرا کردند ولی کلاس های بدون معلم، بسیار برای جامعه تلخ بود که وزارتخانه تدابیری کرد ولی کافی و قاطع ومیدانی نبود

نکته دوم اجرای سند تحول که ۷ سال معطل تدوین زیر نظام ها بود و سال هاست معطل تدوین نقشه اجرایی سند است وبا همه تدابیر ساختاری از راه اندازی قرارگاه و نوحه سرایی برای اجرای سند بعد ازگذشت دوسال تا کنون این مطالبه رهبری معظم به بار ننشست گرچه اجرای آزمایشی سند در ۵ هزار مدرسه و آموزش ۱۵۰۰نفر همیاران سند و برگزاری نمایشگاه ملی الف تا.. جای تقدیر داردو مهم تر جاری شدن ادبیات وتا حدودی برنامه اجرای سند در مدارس روزنه های تحول با اندیشه های تعلیم وتربیت اسلامی را باز نمود ولی ماموریت اصلی سند محقق نشد و گاهی روزآمد سازی وترمیم سند تحول خوف تغییر به جای ترمیم به شامه حسگر های اجتماعی القا می کند و شاید انگشت در این روزنه کنند و آن را خفه کنندوزیر محترم آموزش و پرورش دکتر صحرایی بعد از توفیق خدمت در وزارت وعده تدوین ۶ ماه نقشه راه اجرایی سند را دادند ولی به دلایلی که برای جامعه منطقی نیست نتوانست آن را عملی کند وشایدبه تعبیر رهبری معظم انقلاب به استغفار نیاز دارد

جابجایی مدیریت ها در سطح وزارتخانه از تربیت بدنی به مالی ودوباره به تربیت بدنی،از استثنایی به ابتدایی واز دفتر وزارتی به استثنایی پدیده نویی در انتصابات بوده است که تفسیر خوش‌بینانه، شناسایی توانمندی و استعداد افراد در حین اجرا است و تفسیر بدبینانه وزارت، قدرت عزل بعضی نیروها را بعلت حمایت جناح های قدرتمند درون دولت ندارد که اگر احتمال دوم درست باشد از مصادیق واقتلوا انفسکم به جای استغفار است

اجرا قانون رتبه بندی وافزایش بیش از ۲۶ درصد حقوق معلمان ورسیدگی به شکایت آنها از شیرینی های این سال بوده است گرچه جناح رقیب سعی کرد این اقدام بزرگ ومهم وکم سابقه در آموزش وپرورش را کم فروغ کنند ویاس پراکنی کردندوگاهی فضای موج سواری جناح رقیب خودی را نیز همراه خود کرد ودر قایق آنها پارور زدند

از شیرینی های نوبرانه سال قبل اختصاص ۶۰ میلیون دلاری از صندوق توسعه برای بازسازی ونوسازی مدارس بود که مدرسه در کنار راه وآب و گازدر اولویت های نظام قرار گرفت

شهادت دانش آموزان کرمانی در حادثه تروریستی سالگرد سردار دلها از تلخ ترین وقایع سال ۴۰۲ بوده است که می تواند روز نمادین برای نظام آموزشی قرار گیرد وتلخی آن برای عبرت واعتبار دایمی فرصتی برای تربیت با ابتناء بر مکتب سلیمانی باشد

از شیرینی های سال قبل حضور پرشور رای اولی ها در انتخابات مجلس بوده است که براساس آمار سال های قبل رای اولی ها بیشتر ین در صد شرکت کننده رادر انتخابات دارند ونظام تفاوت تربیت عمومی و دانشگاهی را در کنشگری های اجتماعی باید تحلیل کند و قدر دان آموزش مدرسه ای باشد

از تلخی های سال قبل افت تحصیلی دانش آموزان با شاخص میانگین نمرات امتحان نهایی بوده است که جناح رقیب آن را بحران آموزشی خواند ودولتمردان آن را نتیجه کیفی سازی آموزش برشمردند که بعضی از داده های تحلیلی مانند نوع سئوالات وضریب دشواری آن، موید دیدگاه نحله اخیر است ولی چشم حق بین و نه خود بین، شایسته دولتمردان نظام اسلامی است که منافع ملی را با خودبرتربینی که از نمادهای جاهلیت است ذبح نکنندوبا تحلیل درست یا شاکر ویا تایب باشند

والعاقبه للمتقین

سید نصرت الله فاضلی کارشناس تعلیم وتربیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *