گفتگوی وزیر امورخارجه آمریکا با نتانیاهو برای حمله به رفح

رسانه معلم # غزه ومردم مسلمان فلسطین در این چند ماه مقاومتی بی نظیر از خود نشان دادند و بیش از ۳۰ هزار شهید نشانه این مقاومت وپایداری در صحنه مقاومت است و آمریکایی ها که اعتبار جهانی شان را دراین رخداد از دست دادند ومسلمان در آمریکا و مردم با فطرت انسانی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری از دمکرات ها متنفر شدند بدنبال آتش بس موقت در غزه هستند تا آبروی رفته را باز گردانند گزارش زیر را با هم از رای الیوم می خوانیم

نتانیاهو خطاب به بلینکن: اسرائیل حتی بدون حمایت واشنگتن به رفح حمله خواهد کرد… و وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ داد: هر حمله ای تهدیدی برای تحمیل انزوای بیشتر بر اسرائیل است.

تل آویو – (AFP) – بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه دو نظر متناقض در مورد حمله زمینی بزرگ اسرائیل به شهر رفح در منتهی الیه جنوب نوار غزه ابراز کردند و واشنگتن هشدار داد که این حمله زمینی بزرگ اسرائیل در شهر رفح در جنوب نوار غزه است. انزوای متحد خود را تشدید خواهد کرد.

بلینکن برای گفتگوهای بیشتر با اسرائیلی ها در هفته آینده در واشنگتن ترتیب داده است.

در جلسه ای که حدود چهل دقیقه در تل آویو به طول انجامید، نخست وزیر اسرائیل به او اطلاع داد که قصد دارد حتی بدون حمایت آمریکا از این اقدام، حمله ای را در رفح، «آخرین سنگر حماس» انجام دهد.

نتانیاهو پس از دیدار با بلینکن گفت: «هیچ راهی برای شکست دادن حماس بدون ورود به رفح و حذف تیپ‌های باقی‌مانده آن در آنجا وجود ندارد» و افزود: «به او گفتم که امیدوارم با حمایت آمریکا این کار را انجام دهم، اما در صورت لزوم، ما این کار را به تنهایی انجام خواهیم داد.»

بلینکن علاوه بر تاکید بر نیاز فوری به افزایش کمک‌های بشردوستانه به منطقه تحت محاصره و جنگ زده فلسطین، مخالفت آمریکا را با این عملیات زمینی طی بحثی که به عنوان “صادقانه” توصیف شد، ابراز کرد.

بلینکن قبل از حرکت به مطبوعات روی آسفالت فرودگاه گفت: «ما در هدف اسرائیل برای شکست حماس و تضمین امنیت بلندمدت شریک هستیم.

اما «عملیات نظامی زمینی در مقیاس بزرگ در رفح راه حل ایده آل برای دستیابی به این هدف نیست. به گفته این مقام آمریکایی، این تهدید به کشتن غیرنظامیان بیشتر… و تهدید به انزوای بیشتر اسرائیل در سراسر جهان می‌کند و امنیت درازمدت آن را به خطر می‌اندازد.

– وتوی “بدخیم” –

طبق گزارش سازمان ملل متحد، در شهر بزرگ رفح، حدود 1.5 میلیون نفر زندگی می کنند که اکثریت قریب به اتفاق آنها به دلیل جنگی که در پی حمله حماس در 7 اکتبر به اراضی اسرائیل آغاز شد، آواره شدند.

پس از اعلام حمایت قاطع از اسرائیل در ماه‌های اول جنگ، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به این باور رسید که دولت عبری قادر است به جای حمله زمینی در مقیاس وسیع به رفح، عملیات هدفمند انجام دهد. وضعیت انسانی “وحشتناک” در نوار فلسطین.

روز جمعه، واشنگتن، متحد تاریخی اسرائیل، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد که در آن «بیشترین ضرورت دستیابی به یک آتش‌بس فوری و پایدار (…) در رابطه با آزادی همه گروگان‌های باقی‌مانده» را که در جریان بازداشت بودند، نشان داد. حمله حماس و انتقال آن به غزه.

بلینکن در این رابطه گفت: «پیش نویس قطعنامه که مورد حمایت بسیار قوی قرار گرفت، اما پس از آن شاهد متوسل شدن روسیه و چین به وتوی بدخواهانه بودیم، فکر می‌کنم ما در تلاش بودیم به جامعه بین‌المللی این احساس را نشان دهیم که رسیدن به یک آتش‌بس ضروری است. به آزادی گروگان‌ها.» «این چیزی است که همه، از جمله دو کشوری که از حق وتو استفاده کردند، باید از آن حمایت می‌کردند.»

سفر وزیر خارجه آمریکا به اسرائیل در چارچوب ششمین سفر منطقه ای وی از زمان آغاز جنگ انجام شد.

آنتونی بلینکن همچنین روز پنجشنبه در مصر با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و پیش از آن، ولیعهد محمد بن سلمان در عربستان سعودی دیدار کرد.

در قاهره، این مقام آمریکایی در نشست وزیران با پنج کشور عربی (اردن، مصر، قطر، امارات و عربستان سعودی) که عمدتاً به دوره پس از پایان جنگ اختصاص داشت، شرکت کرد.

بلینکن در طول سفرهای متعدد خود به دنبال بسیج کشورهای عربی برای بازسازی و مدیریت باریکه غزه بود و همچنین دارای چشم‌اندازی برای یکپارچگی منطقه‌ای اسرائیل از طریق عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی و ایجاد یک «معماری منطقه‌ای» جدید بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *