مراکش آموزش را به رهن فرانسوی ها گذاشت

رسانه معلم #زبان آموزش در مدارس هویت ملی آن کشور را با انتقال فرهنگ تثبیت وتعمیق می نماید و زبان که امروز کار کرد دوم آن مهم تر از کارکرد اول آن است تنها با فرهنگ آمیخته به آن زبان در حالت کنایه وتشبیه و استعاره قابل انتقال است وزبان بیگانه این ظرفیت را ندار دنیا امروز در پروژه جهانی سازی ازیک سو بر زبان مادری تاکید می کند که غالبا غیر از زبان ملی است واز سوی دیگر بر زبان انگلیسی برای رهبری جهانی آموزشی تاکید داردو استعمارگران با پول وثروت سعی می کنند زبان آموزش یک کشور را بخرند که نمونه زیر را با هم می خوانیم

رباط – «نظر امروز» – نبیل بکانی:

مراکش اخیراً پس از امضای توافق نامه دولت با فرانسه برای دریافت وام برای اصلاحات آموزشی، شاهد جنجال گسترده ای بود. این توافق شامل تمرکز بر آموزش زبان فرانسه و آموزش موضوعات مختلف آموزشی در آن بود، در حالی که صداهای فزاینده ای در کشور خواستار تعمیم آموزش زبان انگلیسی هستند.

این توافقنامه دوشنبه گذشته امضا شد که بر اساس آن فرانسه متعهد شد به مراکش وامی به ارزش 145 میلیون دلار بدهد که هدف آن تامین مالی اصلاحات آموزشی با تمرکز بر آموزش زبان فرانسه و کاهش ترک تحصیل است.

این تحول ناگهانی در پرونده اصلاحات آموزش و پرورش که در سال 2019 راه اندازی شد، مانع از طرح دولت برای تعمیم آموزش زبان انگلیسی و تدریس آن در موضوعات علمی در پاسخ به تقاضاهای روزافزون در این زمینه خواهد شد

در ابتدای سال دولت اعلام کرد که قصد دارد تا سال 2030 به سمت تکیه بر زبان انگلیسی به جای زبان فرانسه در تدریس دروس علمی در تمامی مقاطع متوسطه حرکت کند.

این توافقنامه در چارچوب روز جهانی زبان فرانسه صورت می گیرد و فرانسه در تلاش است تا به کاهش گسترش زبان خود در کشورهایی که بخشی از استعمار این کشور بودند رسیدگی کند، در حالی که دولت مراکش تاکید می کند که آموزش دروس علمی و فنی به زبان فرانسوی یکی از مواردی است که باید انجام شود. بهترین راه برای توانمندسازی دانش آموزان برای تسلط بر آن

دولت مراکش از پاسخ به انتقادات گسترده، خواه از سوی سیاستمداران و مربیان مراکشی، به دلیل توسل به فرانسه برای حمایت از سیستم آموزشی خودداری می کند، زیرا آنها بر لزوم پایبندی به استراتژی های ملی که بر «تغییر زبانی» در آموزش تأکید دارند، تاکید می کنند

برخی تصمیم دولت برای جهانی کردن زبان انگلیسی در آموزش را اقدامی برای فشار در روابط سیاسی با فرانسه می دانند و برخی دیگر آن را یک انتخاب استراتژیک در زمینه آموزش می دانند.

در سال 2019، پس از تصمیم مقامات مبنی بر پذیرش دروس علمی به زبان فرانسوی به جای زبان عربی در مرحله مقدماتی، مراکش شاهد مناقشات گسترده ای بر سر زبان آموزش بود.

کارشناسان مراکشی توافق دولت مراکش و آژانس توسعه فرانسه را عقب نشینی از رواج زبان انگلیسی به نفع فرانسوی می دانند و آن را وابسته به تحصیلات مراکشی برای خارجی ها می دانند.

خالد الصمدی، کارشناس دانشگاهی و مسئول سابق آموزش عالی، گفت که مبلغ وامی که امضا شد برای حمایت از آموزش زبان فرانسه تخصیص می یابد، زیرا زبان مدرسه و زبان آموزشی در مدارس دولتی مراکش محسوب می شود. . طبیعتاً این هدف مستلزم تأمین مالی غیرقابل استرداد است و نه وام، زیرا سود آن به نفع فرانسه خواهد بود و می پرسد: «چگونه می توانیم از فرانسه وام بگیریم تا هزینه آموزش و یادگیری زبان آن را در مؤسسات آموزشی خود تأمین کنیم؟»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *