تحلیل عبد الباری عطوان از حمله رژیم صهیونیستی به رفح

عبدالباری عطوان

آغاز حمله هوایی اسرائیل به برخی از اهداف در شهر رفح در سحرگاه امروز و شهادت 14 نفر از جمله سه کودک و سه زن، واکنش توهین آمیز بنیامین نتانیاهو به جو بایدن رئیس جمهور این کشور بود که از وی درخواست کرد تا تماس تلفنی بین آنها عصر دیروز برای عدم تهاجم به شهر و ایجاد فضا برای موفقیت مذاکرات دوحه که در آن چهار رئیس اطلاعات برای دستیابی به توافق آتش بس شرکت می کنند.

نتانیاهو عمدا رئیس جمهور آمریکا و دولت او را تحقیر کرد، نه تنها با بمباران، بلکه با تاکید به قانونگذاران اسرائیلی که «هیچ راهی برای نابودی جنبش حماس و بقیه جناح های مقاومت وجود ندارد مگر با تهاجم زمینی همه جانبه به شهر. رفح» و افزود: «من به رئیس جمهور بایدن از عزم خود برای تکمیل این روند (حذف حماس) اطلاع دادم و هیچ گزینه دیگری وجود ندارد.

آوی دیچر، وزیر کشاورزی و عضو شورای امنیت ملی اسرائیل، در مصاحبه با رادیو رسمی کان، اظهارات نتانیاهو را تکرار کرد و گفت: هیچ راه دیگری برای از بین بردن زیرساخت های تروریستی و نظامی جنبش های حماس و جهاد اسلامی در این کشور وجود ندارد. غزه جز با حمله به رفح و عملیات هوایی کافی نیست.

واضح است که پرزیدنت بایدن، رهبر بزرگترین قدرت جهان، در نبرد انگشتان دست با کارفرما و ارباب فرضی خود، نتانیاهو، شکست خورد و دومی ثابت کرد که بالفعل حاکم ایالات متحده آمریکا است. و تصمیم گیرنده مؤثر در آن، در غیر این صورت جرأت نمی کرد آنچه را که در تماس تلفنی دو نفر بر سر آن توافق شده بود نادیده بگیرد و مقدمات تهاجم به رفح را با بمباران هوایی و هجوم به بیمارستان الشفاء انجام دهد. در شهر غزه

اولین و فوری سیلی های تکان دهنده نتانیاهو به رئیس جمهور بایدن، ضربه زدن به مذاکرات دوحه رهبران چهار سازمان اطلاعاتی (آمریکا، مصر، اسرائیل و قطر به نمایندگی از نخست وزیر آن) خواهد بود که بایدن و او دولت بر روی دستیابی به یک توافق آتش بس در سه مرحله برای پایان دادن به جنگ در نوار غزه و تکمیل فرآیند تبادل اسیران شرط بندی کرده بود. کاهش اختیارات رئیس موساد شرکت کننده در مذاکرات، یا با بازگشت زودهنگام او از دوحه.

ما معتقد نیستیم که بایدن که در مقابل نتانیاهو «تسخیر شده» است و در مقابل او وحشت زده است، به این سیلی ها پاسخ دهد، بلکه در مقابل او سر تعظیم فرود خواهد آورد و اگر پاسخی هم بدهد، با حمایت از این تهاجم خواهد بود. زیر میز با ارسال کمک‌های نظامی و مالی بیشتر، از طریق پل هوایی که همچنان پابرجاست، انجام شد. «ابرا» با ارسال 300 فروند هواپیما و 50 فروند کشتی، 35 هزار تن مهمات و تجهیزات را طی گذشته ارسال کرد. پنج ماه از جنگ غزه.

نتانیاهو با حمله زمینی به شهر رفح موفق نخواهد شد زیرساخت های جنبش حماس و جهاد اسلامی در نوار غزه را از بین ببرد بلکه خسارات نظامی بسیار هنگفتی را متحمل خواهد شد، زیرا مقاومت بیکار نخواهد ماند و این چنین است. کسی که برای این تهاجم به خوبی آماده شد و تله‌ها و تله‌های زیادی برای نیروهای متجاوز ایجاد کرد و بر صبر استراتژیک درازمدت شرط می‌بندد.

اگر اندکی به گذشته برگردیم و اظهارات و تهدیدات نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاعش در مورد سرکوب مقاومت و آزادی اسرا در نوار غزه در عرض دو هفته را دوباره نبش قبر کنیم، متوجه می‌شویم که به معنای واقعی کلمه مشابه هستند. اظهارات کنونی او در مورد نافرمانی نمایشی آمریکا و دلایلی که حمله به شهر رفح را توجیه می کند، که از مردم شمال خواست به عنوان پناهگاه امنی که بمباران یا تهاجم نخواهد شد به آن مهاجرت کنند.

تیپ های مقاومت که بیش از پنج ماه در بزرگترین جنگ نسل کشی و پاکسازی قومی اسرائیل در تاریخ مناقشه و منطقه ایستادگی کردند، ناگزیر با مردانگی بیشتر و شدیدترین سرعت در برابر حمله اسرائیل به جنگ، استقامت و مبارزه خواهند کرد. رفح که شارون را به زانو درآورد و پس از شکست سال 1967 گورستانی برای نیروها، شهرک نشینان و عوامل او بود.

اگر نتانیاهو و ارتش و نیروهای ذخیره اش در کنترل جبلیه و شمال نوار غزه موفق نشدند و در کنترل دیرالبلاح، المغازی، النصیرات، خان یونس، عباسان و خزاعه به شدت شکست خوردند و متحمل شدند. تلفات انسانی بسیار بزرگ در همه مناطق، آیا او می تواند شهر رفح را کنترل کند؟پس با بیشتر چه خواهد کرد؟از یک میلیون و نیم نفر از مردم آن یا آواره های آنجا، آنها را به مریخ تبعید خواهد کرد؟ یا آنها را کاملاً نابود خواهد کرد

تهاجم به رفح در صورت تکمیل شدن، چالشی برای آمریکا و غرب منافق که مدار آن را دنبال می کند، برای مقامات مصر و رئیس جمهور آنها عبدالفتاح السیسی خواهد بود، این تهاجم به دو چیز می انجامد:

  • اول: کنترل محور مرزی صلاح الدین (فیلادلفیا)، قطع رابطه جغرافیایی مصر و فلسطین و بستن گذرگاه بد رفح برای همیشه.
  • دوم: تهدید مستقیم امنیت ملی مصر، تخریب حیثیت مصر در سطح عربی و بین المللی و تحریک عزت ملی بیش از یکصد میلیون مصری که در حال حاضر به دلیل جنگ نابودی در وضعیت آشوب قرار دارند. و گرسنگی برادرانشان در نوار غزه.

از روز اول شروع تهاجم زمینی به نوار غزه، در این مکان گفتیم که مقاومت باقی خواهد ماند و پیروز خواهد شد و اسرائیل شکست خواهد خورد، نه تنها به این دلیل که مقاومت قوی است و می جنگد و پیروز بیرون می آید. اما چون این سرزمین در کنار مردمش می‌جنگد و هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، وسعت پیروزی آن و مردمش بزرگ‌تر می‌شود و همان چیزی را که امروز با شروع تهاجم به شهر رفح می‌گوییم و تکرار می‌کنیم. چه کسی تصور می کرد که نیروهای دریایی یمن دریای سرخ، اقیانوس هند و دماغه امید خیر را ببندند و آنها را در برابر ناوگان و ناوهای هواپیمابر آمریکایی ناامن کنند و چه کسی انتظار داشت که جبهه جنوب لبنان گسترش می یابد، شهرک های جلیل را می سوزاند و 150000 شهرک نشین را اخراج می کند؟ چه کسی خواب می دید که مقاومت اسلامی عراق حیفا، سکوی کاریش، ایلات و پایگاه هوایی اسرائیل در جولان را بمباران کند؟

نتانیاهو گور پروژه صهیونیستی را می کند و آن را عمیق می کند و راه حل تک دولتی را تسریع می بخشد … کشور بزرگ فلسطین … و آنچه می خواهید را می گوید … و روزها در میان ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *