تاملی بر برنامه پرسشگر اخیر با حضوردکتر صحرایی ومعاونین

رسانه معلم#سید نصرت الله فاضلی کارشناس آموزش وپرورش

بسم الله الرحمان الرحیم

برنامه پرسشگر از نقادی به گزارش عملکرد تغییر جهت داده است واین رویکرد امید برای بیننده ایجاد می کند ومخاطب نسبت به آینده امیدوار می شود وشوق همکاری با مدیران آموزش وپرورش پدید می آورد درگذشته متخصصان فارغ از موانع و اقتضائات اجرایی کرسی دانشگاه رابا میز خدمت اشتباه می گرفتند و هرآنچه که آموخته بودند را به مثابه برنامه ارائه می کردند ولی در رویکرد جدید مدیران فعالیت محور ظاهر می شوند

نقد وآسیب دوره جدید آرزوی اندیشی مدیران است که گاهی به جای اینکه از فعل ماضی استفاده کنند از فعل مضارع استفاده می کنند که تضمینی برای آن نیست و متاسفانه گویا معاونت ها جزایر مستقل هستند وهر کسی برای خودش پارو می زند و اتفاقا در جزیره آزاد زیست می نمایند و تعهدی به برنامه های کلان ندارند حداکثر به سیاست های سند تحول اشاره ای می کنند و خدای نکرده بعضی ها میز نشینان بی درد از استرس ها و فشار ها و تنگناهای مدارس هستند وشاید بهمین آسیب مفاهمه صف وستاد صورت نمی گیرد مدیر مدرسه با همه کارهایی که در مدرسه دارند از وزارتخانه بخشنامه ها با فعالیت های جدید درجه چندم اولویت برایشان صادر می شود ومدیری که با بی‌انگیزگی تحصیلی دانش آموز،نداشتن معلم ، تراکم بالای کلاس ،نافرمانی بعضی از دانش آموزان وافت تحصیلی و… مواجه است باید به آرمانگرایی معاونین پاسخگو باشد

چرا وزارتخانه برنامه های خودش رانباید بر اساس شاخص های و سنجه مأموریت تنظیم کند مثلا پوشش ظاهری ویا حقیقی. گذر تحصیلی ، انگیزه تحصیلی ، هدایت تحصیلی ، افزایش سرانه آموزشی ، افزایش کیفیت آموزشی ، افزایش سرانه پرورشی ، کاهش آسیب های اجتماعی ، افزایش آموزش های ضمن خدمت ، افزایش بکارگیری مواد ورسانه های آموزشی و تنوع محیط های یادگیری و..

رویکرد مجری محترم نیز اعجاب وتحسین دربرابر آرزو اندیشی معاونین است و کمتر پرسش‌گری می نماید و نقش نمایندگی مخاطب را در پرسش هایی که با شنیدن فعالیت ها به ذهن تبادر می کند،ایفا نمی کند و تنها مواد آموزشی تخته نمایش است در حالی که می تواند از پرده نمایش برای ارائه عملکرد مقایسه ای با شاخص های مصوب شورای عالی آموزش وپرورش استفاده نماید وداده ها را به جامعه ارائه نماید که هم تنظیم گری فعالیت هاست وهم سواد مطالبه گری جامعه را افزایش می دهد وهم از خلاقیت های فردی معاونین که هدر رفت منابع ملی است جلوگیری می کند

بهتر است مجری محترم به شاخص های آموزشی دنیا مثلا OECD نگاه کند ودقت این کشورها را در راهبری آموزشی همراه با شفاف سازی برای جامعه مشاهده نماید

در پایان از زحمات وزیر، معاونین محترم تشکر می شود که حداقل رضایت نسبی را برای بیننده فراهم نمودند وگاهی احساس غرور نیز ملی نیز بروز می کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *