پیشنهاد استاد ممتاز دانشگاه تهران برای راه‌اندازی «مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن» در کشور

رسانه معلم به گزارش از ایسنا، علی‌اکبر موسوی موحدی، رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران و دبیر کنفرانس بین‌المللی علم و قرآن، روز چهارشنبه در پیش‌نشست این کنفرانس که در تالار شهید سلیمانی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: درست است که قرآن کتاب هدایت است اما کتاب تکوین هستی هم هست، یعنی آزمایشگاه قرآن همین عوالم است که کره زمین هم جزو کوچکی از آن است.

وی افزود: لذا بحث مهمی که به نظرم می‌رسد امروز دنیا توجه کرده و زمینه‌ای را به وجود آورده که سایر رشته‌ها را به آن سو دارد می‌کشد، بحث زیست الگو و الهام زیستی است (biomimetic and Bioseparations Science and technology) یعنی علوم و فناوری‌های بر مبنای الگوگیری از طبیعت و الهام زیستی.

موسوی موحدی ادامه داد: وقتی روزولت رئیس جمهور آمریکا شد نامه‌ای به معاون دانشگاه MIT نوشت و گفت ما جنگ را بردیم، حال چطور جهان را رهبری کنیم؟ معاون دانشگاه MIT یک نامه ۶۰ صفحه‌ای به روزولت می‌نویسد و می‌گوید اگر خواستی رهبر جهان شوی، اول برو دنبال علوم بنیادی و دوم اینکه الهام بگیر از طبیعت. الآن هر چه که دستاورد علم است علوم بنیادی و الهام از طبیعت است.

استاد ممتاز دانشگاه تهران با بیان اینکه قوانین کلی طبیعت زیر آئین قرآن است، بیان داشت: درست است که آئین کتاب تکوینی و کتاب شرع است ولی تئوری تمامی قواعد عالم، قرآن است لذا از این زوایه پیشنهاد می‌کنم اسم کنگره بین‌المللی علم و قرآن به کنگره بین‌المللی علم و الهام از قرآن تغییر پیدا کند.

وی افزود: قرآن نور است و باید از اشعه‌های آن استفاده کرد. تمام علوم‌مان را زیر نور این نور و عقل بزرگ و حکمت قرار دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران در پایان سخنانش گفت: هر کنگره‌ای باید یک اثر پایدار بگذارد. ایجاد مرکز تحقیقات اعجاز علمی قرآن یا مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن در کشور می‌تواند به عنوان یک اثر پایدار کنگره بین‌المللی علم و قرآن باشد که جای راه‌اندازی آن هم در دانشگاه تهران است.

وی گفت: مرکز تحقیقات اعجاز قرآن در مصر خیلی سابقه‌دار است و کشور آمریکا و کشورهای دیگر هم این مرکز را دارد اما تاکنون ندیده‌ایم که کشوری دارای مرکز تحقیقات علم و الهام از قرآن باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *