39 درصدمرگ ومیر بواسطه الکل در آمریکا افزایش یافته است ونرخ بزرگسالان 50 تا 64 ساله بالاترین میزان است

با الکل، علت اصلی مرگ ناشی از نوشیدن زیاد الکل است – و اگرچه در مراحل اولیه قابل درمان است، بسیاری از مردم تا زمانی که برای معکوس شدن خیلی دیر نشده است، متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند.

بر اساس داده های جدید مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، مرگ و میر سالانه ناشی از این بیماری در ایالات متحده در حال افزایش است و در سال های اخیر 39 درصد افزایش یافته است . نرخ مرگ و میر در مردان و بزرگسالان 50 تا 64 ساله بالاترین میزان است، اگرچه در میان زنان و جوانان با سرعت بیشتری در حال افزایش است.

دکتر جسیکا ملینگر، استادیار گوارش و کبد در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، گفت: «افرادی که مشروب می‌نوشند، بیشتر از قبل مشروب می‌نوشند، بنابراین فکر می‌کنم این بزرگترین عامل است. و او افزود: “ما شاهد این هستیم که برای اولین بار در این کشور، زنان به اندازه مردان مشروب می نوشند.”

مرحله اول بیماری، بیماری کبد چرب یا استئاتوز است. این زمانی اتفاق می افتد که چربی در کبد که مسئول متابولیسم الکل است شروع به انباشته شدن می کند. در مرحله دوم، مصرف زیاد الکل، سیستم ایمنی بدن را فعال کرده و باعث التهاب در کبد می شود.

دکتر ملینگر گفت: «دو راه بزرگی که می‌توانید به کبدتان آسیب برسانید، قرار دادن چربی در آن و سپس افزودن التهاب به چربی است».

اگر این آسیب ادامه یابد، بافت اسکار می تواند در کبد ایجاد شود که منجر به مرحله سوم، سیروز می شود. تقریباً 20 درصد از افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مرتبط با الکل به سیروز پیشرفت می کنند.

برخی از افراد به هپاتیت مرتبط با الکل نیز مبتلا می شوند که التهاب شدید کبد است. این اغلب در افراد مبتلا به سیروز رخ می دهد، اما اگر افراد به شدت الکل مصرف می کنند (هشت تا 10 نوشیدنی در روز) می تواند در هر مرحله رخ دهد. هم سیروز کبدی و هم هپاتیت مرتبط با الکل می توانند کشنده باشند.

خطر ابتلا به بیماری کبدی مرتبط با الکل زمانی افزایش می‌یابد که افراد بیش از حد مجاز مصرف کنند: هفت نوشیدنی در هفته برای زنان و ۱۴ نوشیدنی برای مردان. دکتر ساشا دویچ لینک، متخصص گوارش و کبد در دانشگاه کارولینای شمالی در مدرسه چاپل هیل گفت که این میزان برای زنانی که به طور منظم بیش از سه نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند و مردانی که بیش از چهار نوشیدنی در روز مصرف می‌کنند، به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. پزشکی (از آنجایی که زنان به طور متفاوتی از مردان الکل را متابولیزه می کنند ، در صورت مصرف یکسان، خطر ابتلا به بیماری در آنها بیشتر است.)

در این سطح از مصرف الکل، تخمین زده می شود که 90 درصد از افراد دارای رسوب چربی در کبد خود هستند. دکتر روهیت لومبا، رئیس بخش گوارش و کبد در UC San Diego Health گفت: چربی می تواند به سرعت شروع به انباشته شدن کند – در برخی موارد، تنها پس از شش ماه نوشیدن زیاد.

سیروز سال ها یا دهه ها طول می کشد تا ایجاد شود. در نتیجه، بیماری شدید کبدی در بزرگسالان مسن‌تر شایع‌تر است، اگرچه دکتر Deutsch-Link گفت که او افراد 20 ساله مبتلا به سیروز یا هپاتیت مرتبط با الکل را دیده است.

شرایط متابولیک مانند چاقی، دیابت یا فشار خون نیز می تواند به کبد آسیب برساند. دکتر Deutsch-Link گفت که این افراد را در معرض خطر افزایش سریعتر بیماری کبدی در سطوح پایین مصرف الکل قرار می دهد. بدتر شدن سلامت متابولیک در میان آمریکایی ها ممکن است دلیل دیگری برای افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری کبدی مرتبط با الکل باشد.

در مراحل اولیه بیماری کبدی مرتبط با الکل هیچ علامتی وجود ندارد که تشخیص آن را دشوار می کند.

دکتر لومبا گفت: “اکثر افرادی که ممکن است در مسیر ابتلا به سیروز باشند، حتی این را نمی دانند.”

هنگامی که افراد در دو مرحله اول تشخیص داده می شوند، اغلب به این دلیل است که آزمایش خون عملکرد غیر طبیعی کبد را نشان داده است. این آزمایش‌ها ممکن است به‌عنوان بخشی از غربالگری متابولیک معمول انجام شوند، یا اگر پزشک نگران نوشیدن الکل توسط بیمار باشد، ممکن است آن‌ها را توصیه کند. اگر سطح آنزیم های کبدی فردی غیرطبیعی باشد، سونوگرافی یا MRI می تواند تعیین کند که فرد در چه مرحله ای از بیماری کبدی قرار دارد.

با این حال، اغلب بیماری کبد تنها زمانی تشخیص داده می شود که علائم هشدار دهنده در مراحل پایانی ظاهر شود. بیمار ممکن است مایع و تورم قابل توجهی در شکم داشته باشد، شروع به استفراغ خون یا زردی کند.

از آنجایی که کبد می تواند خود را بازسازی کند، در صورتی که بیمار الکل را قطع کند، دو مرحله اولیه بیماری کبد قابل برگشت است.

دکتر Deutsch-Link گفت: «مهمترین چیز توقف مصرف الکل برای این بیماران است. برای کمک به این امر، بسیاری از کلینیک های کبد، درمان اختلال مصرف الکل، از جمله درمان، برنامه های گروهی یا دارو برای کاهش هوس را ارائه می دهند.

دکتر رابرت وونگ، دانشیار بالینی گوارش و کبد در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، گفت: زمانی که فردی به سیروز مبتلا می شود، «بیشتر آن غیر قابل برگشت تلقی می شود». و هنگامی که به سیروز مبتلا می شوید، متأسفانه در معرض خطر عوارض، پیشرفت، سرطان کبد و البته مرگ قرار می گیرید.

با این حال، دکتر لومبا خاطرنشان کرد که حتی با سیروز، اگر افراد نوشیدن الکل را متوقف کنند، “خطر مرگ بر اثر سیروز در سال آینده به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.”

به گفته کارشناسان، اگر در مورد سلامت کبد خود نگران هستید، اولین قدم این است که با یک پزشک صحبت کنید و در مورد آزمایش های عملکرد کبد بپرسید. هدف این است که هر مشکلی را در اسرع وقت بررسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *