سخنان دو وزیر درمراسم معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان

 رسانه معلم#وزیر محترم علوم لطف کردند ودر معارفه عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دکتر برزویی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان شرکت کردند و سخنانش دلالت ضمنی بر تضعیف علوم پایه توسط دانشگاه فرهنگیان دارد در حالی که اساتید علوم پایه دانشگاه فرهنگیان فارغ‌التحصیلان دانشگاه های سراسری هستند و گواهی توانمندی شان توسط وزیر علوم تایید شده است و بهتر است وزیر محترم علوم به اساتید دانشگاه های دولتی نظارت کنند وچنانچه گزارشی نظارتی از افت تحصیلی علوم پایه در دانشگاه فرهنگیان دارند به هیات امنا این وزارتخانه که امنای دولت هستند اعلام نمایند

گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم تحقیقات و فناوری و اعضای هیات رییه دانشگاه فرهنگیان صبح امروز برگزار شد.

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم ضمن قدردانی از جناب آقای سعید غیاثی ندوشن به دلیل سرپرستی ۷ ماه بر ریاست دانشگاه فرهنگیان گفت: جناب آقای برزویی هم مانند ایشان فردی فرهیخته و اخلاق مداری است. نگاه ما به کار و وظیفه مان باید به عنوان نگاه به یک امانت باشد که ما را به هدف اصلی نزدیک کند و اگر هم روزی این امانت از ما گرفته شد ما به هدف نهایی نزدیک‌تر شده باشیم.

صحرایی با بیان اینکه اندازه و ارزش ما در آینده رابطه مستقیمی با اندازه امروز آموزش و پرورش ما دارد گفت: این گفتمان در جامعه باید شکل بگیرد که آینده فردای ایران، امروز در دانشگاه فرهنگیان ساخته می‌شود.

عملکرد دانشگاه فرهنگیان در دولت فعلی قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست

وی با بیان اینکه عملکرد دانشگاه فرهنگیان در دولت فعلی قابل مقایسه با دوره‌های قبل نیست گفت: دانشگاه فرهنگیان امروز برای خود کنکور اختصاصی دارد و همسنگ یک وزارتخانه است. دانشگاه فرهنگیان به جایگاهی رسیده است که طبق برنامه هفتم توسعه هیچکس نتواند وارد آموزش و پرورش شود مگر از دریچه دانشگاه فرهنگیان. البته توقع ما بیش از این‌هاست اما اقداماتی که امروز در دانشگاه فرهنگیان شاهد آن هستیم به هیچ عنوان در گذشته مشابهی نداشته است.

صحرایی با طرح این سوال که چرا تربیت معلم تا این اندازه برای آموزش و پرورش حیاتی است؛ گفت: امروز هم مسئله کشور و هم راه حل آن موضوع معلم است. شهید رجایی بزرگوار این موضوع را تاکید داشتند که وزارت آموزش یعنی وزارت تربیت و نگهداری معلمان الا ساختمان‌های آموزش و پرورش مسئله مهمی نیست که قابل بازسازی و نگهداری آن مسأله اصلی آموزش و پرورش باشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه خواسته‌هایی از مسئولین دانشگاه فرهنگیان دارم گفت: موضوع کنکور اختصاصی معلمان را جدی بگیرید این کنکور اردیبهشت ماه برگزار می‌شود؛ البته نسبت به چیزی که می‌خواهیم فاصله داریم اما همین برگزار برگزاری کنکور ویژه معلمان برای اولین بار قدم بزرگی است.

وی توانمندسازی معلمان فعلی را وظیفه دیگر دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: ۹۰۰ هزار معلم که نیازمند دوره‌های ضمن خدمت هستند در آئین نامه مسیر رشد معلمیان ترسیم کرده است؛ حرکت کنند

صحرایی با بیان اینکه بهترین برنامه توسعه آموزش و پرورش برنامه هفتم توسعه است گفت: در این برنامه ۳۸ حکم صادر شده است؛ در برنامه هفتم توسعه صراحتاً نسبت دانشجو معلم تغییر کرده است. صراحتاً به موضوع زیرساخت‌های دانشگاه فرهنگیان تاکید شده است.

وی تربیت معلم برای آینده را خواسته دیگر خود از دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد و گفت: ما از زمان بسیار عقب هستیم. به سبک گذشته نمی‌توانیم برای آینده معلم تربیت کنیم. معلمان آینده چند ساحتی هستند و آینده را می‌شناسند. خوشبختانه دانشگاه فرهنگیان طوری عمل کرده است که همه مدیران به دنبال فارغ التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند. از جناب آقای دکتر برزویی می‌خواهم که مدیریت فعال داشته و برای توانمندسازی معلمان برنامه‌ریزی خوبی داشته باشند و راهش هم همان راهی است که از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ شروع کردیم و آن هم یکی شدن کل آموزش و پرورش است.

صحرایی در تشریح یکی شدن کل آموزش و پرورش گفت: دانشگاه فرهنگیان باید در تعامل با سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی باشد که مشغول طراحی و تنظیم و چاپ کتب درسی است. دانشگاه فرهنگیان باید در تعامل با معاونت پرورشی و فرهنگی باشد زیرا برای آنان معلم و مربی پرورشی تربیت می‌کند؛ ما هم باید مانند وزارت بهداشت عمل کنیم. همان گونه که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند مدارس هم باید زیر مجموعه و متأثر از دانشگاه فرهنگیان باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان به نقل از وزارت علوم، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تودیع و معارفه رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: باید به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید‌ رجایی پایبند باشیم و عمل کنیم.

محمدعلی زلفی‌گل افزود: دانشگاه فرهنگیان به واسطه ارتباطات خوبی که از ریاست‌جمهوری، وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و… گرفته است، اوج خواهد گرفت و این ارتباطات می‌تواند در جلب مشارکت عمومی برای رشد دانشگاه فرهنگیان نقش کلیدی داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئله کم‌توجهی و بی‌مهری به مراکز تربیت معلم، ظلم بزرگی بود که اتفاق افتاد. یکی از مشکلات بزرگ ما در کشور این است که نظارت درستی نداریم؛ به‌عنوان مثال نهاد‌هایی را برای افراد خاصی تاسیس می‌کنیم که به مرور با جابجا شدن دولت، سلیقه آنها عوض می‌شود و اساس‌نامه دانشگاه به فراموشی سپرده می‌شود. باید به اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی پایبند باشیم و عمل کنیم.

زلفی‌گل گفت: ما در وزارت علوم اگر در خدمت آموزش و پرورش باشیم، در اصل در خدمت خودمان هستیم که فردا دانشجویان خوبی داشته باشیم. باید تعامل در حد اعلی باشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ضمن بیان اینکه معلمی تخصص است، افزود: واقعیتی را هنوز مسئولان جامعه علمی ما به آن دقت نمی‌کنند؛ آن هم این است که بدانیم معلمی هم یک تخصص جدی است مانند پزشکی و… که ممکن است خیلی از افراد به صورت ژنتیکی توانمندی معلمی داشته باشند. این افراد باید جامع‌الاطراف باشند و از نگاه اجتماعی، فرهنگی، علمی … سطح بالایی داشته باشند.

وی اظهار کرد: کسی که دانش دارد، با شخصی که تخصص معلمی دارد فرق می‌کند. شاید در آینده لازم شود برای افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند، دوره‌های آموزشی حرفه استادی و معلمی برگزار شود که باید دانشگاه فرهنگیان به ما کمک کند و از ظرفیت آن استفاده کنیم.

 زلفی‌گل بر تصمیم‌گیری با استفاده از نظرات جمعی برای رفع مشکلات تاکید و اظهار کرد: دانشگاه فرهنگیان بایستی با حساب و کتاب رشد کند، زیرا مهارت‌محور است. دانشگاه فرهنگیان باید به گونه‌ای رشد پیدا کند که علوم انسانی و علوم پایه آسیب نبیند. در علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک تمایل برای درس خواندن افت پیدا کرده و این مسئله فاجعه است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید با وزارت علوم برای رشته علوم‌پایه وارد تفاهم شوند، زیرا علوم‌پایه در حال نابودی هست. مقام معظم رهبری فرمودند “علوم‌پایه معدن است” من درخواست می‌کنم نسبت به این مسئله حساس باشید و شمع علوم پایه را روشن نگه دارید تا آسیبی وارد نشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *