رسانه معلم # توسعه مراکز پژوهشی در کشور لازمه جامعه مبتنی برایمان و دانش است مرکز آموزش عالی علوم شناختی شاید از مهم ترین این مراکز باشد لازمه است دستگاه های بهره برداری مانند آموزش وپرورش مستمرا در تبادل مسئله و شناخت وحل آن و مدل سازی علوم جدید در این راستا با این مرکز ارتباط داشته باشد نمونه این از پژوهش ای مرکز را تقدیم می کنیم علاقمندان می تواند به سایت مؤسسه مراجعه نمایند
بررسی پروتکل تفکر با صدای بلند به عنوان رویکردی آموزشی و پژوهشی: مرور نظاممند
سید عابدین حسینی آهنگری۱ ، اطهره نقدینژاد۲ ، احمدرضا ورناصری۲ ، حدیث باقریان* ۲، محمدرضا امیری۱
۱- استادیار گروه کتابداری و اطلاعرسانی علوم پزشکی، دانشگاه همدان، همدان، ایران
۲- دانشجوی دکتری گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (۶۴۹ مشاهده)
مقدمه: پروتکل تفکر با صدای بلند در زمینههای روانشناسی و علوم شناختی به عنوان یک روش گزارش کلامی مورد استفاده قرار میگیرد؛ هدف از انجام این پژوهش بررسی روش پروتکل تفکر با صدای بلند در دو بعد آموزش و پژوهش بود.
روش کار:این پژوهش از نظر رویکرد کیفی است که از طریق مرور نظاممند انجام شده است. جامعه آماری پژوهش مقالاتی است که در منابع اطلاعاتی به این موضوع پرداختهاند. ابزار جمعآوری دادهها نیز سیاهه وارسی است. با استفاده از کلیدواژههای «پروتکل تفکر با صدای، تفکر کلامی، بلند فکر کردن و کلامی کردن تفکر تعیین شده در میان پایگاهای SID، Irandoc، Magiran، ISC،Emerald ، Scholar Google،Science Direct ، Web of Scienc، ERIC، ProQuestو Scopusطی چند مرحله به طور نظاممند بررسی شدند.
یافتهها:در این پژوهش 17 مفهوم در خصوص کاربردهای پروتکل تفکر با صدای بلند در حوزه آموزش به دست آمد که برخی از آنها عبارت است از: تحت تأثیر قرار دادن دانستههای فرد، بیان و تولید ایدههای جدید، غنی کردن گفتمان کلاس درس، وسیلهای جهت هدایت رفتارها و فرایندهای حل مسئله. 13 مفهوم در خصوص کاربردهای پروتکل تفکر با صدای بلند در حوزه پژوهش شناسایی شد که برخی از آنها عبارتند از: روشی مفید و کارآمد در پژوهش جهت استخراج کافی و قابل اعتمادِ دادهها در راستای مطالعه فراشناختی خوانندگان و استفاده از استراتژیهای ذهنی، دستیابی به تجزیه و تحلیل دادههای عینی، اطمینان بینابینی در کدگذاری دادههای پژوهش، فراهمآوری دادههای مستقیم.
نتیجهگیری:بهرهگیری از این پروتکل سبب تولید ایدههایی جدید و دادههای ناب و مستقیم در پژوهش میشود که به کارگیری آن، ارتباطات ذهنی و زبانی جدیدی در جامعه ایجاد میکند. همچنین اطلاعات جدیدی به روند ذهنی افراد اضافه میشود که سبب افزایش خلاقیت در آنان میگردد و به تبع آن حالات روحی و روانی دیگران بهتر درک میشود و میتوان مطابق انتظارات تصور شده افراد رفتار کرد