- رسانه معلم# یکی از نابسامانی آموزش وپرورش در کشور ما ریزش ادامه تحصیل از دوره ابتدایی بیش از ۹۹ در صد ابتدایی به کمتر از ۹۰ در صد در دور متوسطه دوم است واین معضل ، جهانی است کشورهای توسعه همکاری های اقتصادی OECD آماری را در این زمینه ارائه کرده است که در زیر می خوانیم
- به طور متوسط، 72٪ از دانش آموزانی که وارد آموزش متوسطه می شوند در طول دوره نظری آن در کشورهای دارای داده های موجود فارغ التحصیل می شوند. دو سال پس از پایان دوره نظری، میانگین میزان تکمیل به 82 درصد افزایش یافته است.
- دانش آموزانی که وارد یک برنامه متوسطه عمومی شده اند نسبت به دانش آموزانی که در یک برنامه حرفه ای (73٪) تقریباً دو سال پس از پایان دوره نظری در تمام کشورها وارد شده اند، نرخ تکمیل بالاتری دارند (87%).
- الگوهای ادامه تحصیل فارغ التحصیلان دوره متوسطه بسته به مسیرهای موجود در سیستم های آموزشی بسیار متفاوت است. به طور متوسط در کشورهای دارای داده های موجود، اکثر فارغ التحصیلان دوره متوسطه عمومی (65٪) به تحصیل خود ادامه می دهند، اغلب در سطح لیسانس یا بالاتر. حدود یک سوم از کسانی که برنامه های حرفه ای را تکمیل می کنند، یک سال پس از فارغ التحصیلی از تحصیلات متوسطه در یک برنامه آموزشی ثبت نام می کنند.
آموزش متوسطه بالا که در بسیاری از کشورها شامل مسیرهای عمومی و حرفه ای مجزا است، با هدف آماده سازی دانش آموزان برای ورود به سطوح بیشتر تحصیلی یا بازار کار است. در بسیاری از کشورها، این سطح از آموزش اجباری نیست و برنامه ها معمولاً دو تا پنج سال طول می کشد. نرخ تکمیل دوره متوسطه اول نشان می دهد که چه تعداد از دانش آموزانی که وارد برنامه متوسطه می شوند در نهایت از آن فارغ التحصیل می شوند. تعداد دانشآموزانی که از سیستم آموزشی خارج میشوند و در نتیجه ترک تحصیل میکنند و در نتیجه مدرسه را بدون مدرک متوسطه ترک میکنند، چالشی برای بسیاری از سیستمهای آموزشی است. به طور معمول، این جوانان برای ورود – و ماندن در – بازار کار با مشکلات شدیدی روبرو هستند.
این شاخص نسبت دانشآموزانی را که با موفقیت برنامههای متوسطه دوم را به پایان رساندهاند، و تعداد دانشآموزانی که هنوز در تحصیل هستند یا در دو نقطه خاص ترک تحصیل کردهاند، اندازهگیری میکند: پایان مدت نظری برنامهای که وارد شدهاند. و دو سال پس از پایان دوره نظری. تفاوت بین این دو بازه زمانی، میزان تمایل دانشجویان به فارغ التحصیلی “به موقع” را روشن می کند. همچنین نرخ تکمیل را بر اساس جنسیت و جهت گیری برنامه مقایسه می کند. این شاخص همچنین وضعیت افرادی را که تحصیلات متوسطه را در سال پس از فارغالتحصیلی به پایان میرسانند، از جمله اینکه آیا آنها هنوز در حال تحصیل هستند و اگر چنین است، آیا در یک برنامه پس از متوسطه یا عالی یا یک برنامه متوسطه دیگر است، بررسی میکند.
همه گیر COVID-19 تأثیر قابل توجهی بر سیستم های آموزشی جهانی داشته است. در سال 2020، دانش آموزان در سراسر جهان تعطیلی کامل یا جزئی مدارس را تجربه کردند و مجبور شدند خود را با اشکال جایگزین آموزش وفق دهند. میزان تکمیل دوره متوسطه دوم یکی از شاخصهای آموزشی است که تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تغییرات در شرایط فارغالتحصیلی، شرایط روانی و بهداشتی مؤثر بر عملکرد تحصیلی و چالشها در تحقق مؤلفه کار محور برنامههای آموزش و پرورش حرفهای (VET) قرار گرفته است. .