احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان بعد از ۱۳ سال تعطیلی

رسانه معلم #

آیین تقدیر از مدال‌آوران المپیادی و احیای باشگاه دانش‌پژوهان جوان بعد از ۱۳ سال تعطیلی، امروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اساسنامه باشگاه دانش‌پژوهان جوان در مرداد ۱۴۰۱ به تصویب رسید، اظهار کرد: در این دولت، دانش‌آموزان المپیادی‌ ۳۰ مدال جهانی به دست آوردند؛ در حالی که در مدت چهار سال قبل از آن، ۲۶ مدال کسب شده بود.

وی با تأکید بر اینکه راه‌اندازی مجدد باشگاه دانش‌پژوهان جوان، نقطه آغاز است، افزود: طراحی المپیادهای جدید در رشته‌هایی چون اقتصاد، مدیریت و حکمرانی، روانشناسی، هوش مصنوعی و فلسفه و منطق در دستور کار است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ایران در تابستان سال آینده میزبان المپیاد جهانی فیزیک است، گفت: تا سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۰ درصد مدارس سمپاد در اختیار دانش‌آموزان دهک ۹ و ۱۰ بود که امسال با پرداخت هزینه دانش‌آموزان دهک های پایین، سهم دانش‌آموزان دهک ۱ تا ۴ از این مدارس ۴۵ درصد افزایش یافت.

وی افزود: هدیه رئیس‌جمهور به دانش‌آموزان مستعد این دهک‌ها، پرداخت همه هزینه‌های آنها در صورت راهیابی به مدارس سمپاد توسط دولت است و مصوبه این موضوع به دولت ابلاغ شده است.

صحرایی با تأکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش در دولت سیزدهم اجرای ۲۰ برنامه عدالت محور را در دستور کار دارد، بیان کرد: نخستین اقدام، جذب نیروهای کیفی در نظام آموزش و پرورش است که در این راستا امسال بی‌سابقه ترین استخدام در این وزارتخانه رخ داد و سال آینده بی سابقه‌تر از امسال خواهد بود و در تمام استخدام‌ها، عدالت مبنای عمل بوده است.

وی تصریح کرد: کمتر از ۲۰ درصد استخدام‌های جدید مربوط به مراکز استان‌ها و مناطق برخوردار بوده و بیشتر آن برای توسعه سواد و دانش در مناطق کمتر برخوردار و محروم انجام شده است.

وزیر آموزش و پرورش از دیگر اقدامات در راستای عدالت را مدرسه‌سازی در مناطق محروم ذکر کرد و گفت: در ۳۰ ماه گذشته، ۶۷۰۰ مدرسه ساخته شده است که بیش از ۶۰ درصد این مدارس در روستاها احداث شده‌اند.

وی از دیگر اقدامات در زمینه عدالت را ساماندهی آزمون ورودی دانشگاه‌ها ذکر کرد و ادامه داد: ارتقای ضریب تأثیر معدل نمرات دانش‌آموزان از ۴۰ به ۶۰ درصد با هدف ارتقای کیفیت نظام آموزش و پرورش بوده است که دو مجلس و دو دولت ظرف دو دهه نتوانسته بودند این مصوبه را اجرایی کنند اما دولت سیزدهم آن را به ثمر رساند.

صحرایی با بیان اینکه نتایج سال اول اجرای این مصوبه موجب شد تا هفت استان بتوانند سهم از دست رفته خود از صندلی های برتر دانشگاه‌ها را پس بگیرند، گفت: با توجه به اینکه در گذشته نتایج کنکور تنها معیار سنجش ورود دانش‌آموزان به دانشگاه بود، ۱۱ استان تا ۱۵۰ درصد بیش از سهم خود از صندلی های برتر را کسب می‌کردند.

وی با بیان اینکه با توجه به نظر موافق وزیر علوم، افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها از دانش‌آموزان المپیادی در دستور کار است، افزود: تأسیس مدارس سمپاد از دیگر اقدامات در راستای عدالت است، چراکه بر اساس برآوردها، ۱.۵ تا ۳ درصد کودکان هر کشور جزو تیزهوشان هستند و در ایران ۱.۸ تا ۲ درصد دانش‌آموزان به عنوان افراد تیزهوش مورد برنامه‌ریزی قرار گرفته‌اند؛ امروز بیش از ۷۰۰ مدرسه ویژه تیزهوشان بیش از ۱۳۰ هزار سمپادی را با شعار «هر نیاز کشور یک سمپادی» تحت پوشش قرار داده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *