تاملی بر ضرورت فلسفه تربیت مدرسه ای

مطلبی از دکتر محمد حسنی از مجله پنجره تربیت با عنوان واحد فلسفه تربیت مدرسه ای در حاشیه مغفول در دانشگاه فرهنگیان انتشار یافت و نویسنده با احصا دروس تربیتی ۱۵ واحدی در دانشگاه فرهنگیان واحد فلسفه تربیت مدرسه ای در این دانشگاه را ضروری تر خواند و تکیه نویسنده بر مفاهیمی مانند معلم فکور و نقد و فلسفه ورزی معلم برای درک موقعیت مناسب بیان کرده است که از چند زاویه قابل نگرش و بررسی است

زاویه اول اینکه آیا فلسفه تربیت مدرسه ای بیان چرایی تربیت مدرسه ای نیست؟ یعنی چرا بچه باید به مدرسه بروند ودر مدرسه تربیت شوند؟ و برمدرسه مجازی ویا خانگی ویا محله ای برتری دارد؟ چرا مدرسه باید نیازی از نیازها جامعه را پاسخ بگوید و نهاد دیگری نمی تواند این رسالت را به انجام برساند؟مدرسه چه ویژگی هایی دارد که تربیت باید مدرسه ای باشد؟آیا تربیت در مدرسه بانگاه به اقتصاد و اجتماع و سیاست و..عقلانی است؟

زاویه دوم اینکه برفرض که فلسفه تربیت مدرسه ای را به رویکرد وجهت گیری تربیت مدرسه ای یعنی رشد عقلانی بچه ها تعریف کنیم و معلم با درک این فلسفه بتواند دانش آموز نقاد تربیت کند در حالی که دوره حصر انسان در عقلانیت که دوره روشنفکری در غرب است گذشته است و کلیه ساحت های انسانی به ویژه خواسته ها و احساسات وعواطف انسان ها تحت عنوان غریزه اهمیت یافت ودر نگاه اسلامی عقل عملی بر عقل نظری و اراده بر نظر درچشم انداز تفکیکی وعرضی تقدم دارد ودر نگاه طولی و پیوستاری عمل اشتداد اندیشه است و عقل نظری که در ساحت ذهن واسندلال و نقد توقف یابد ناقص است ولذا در ادبیات اسلامی طلب و اراده از منازل تربیت است و معلم فکور باید به معلم صاحب عزم وبه تعبیر قرآن اولوالغزم شود تا هم موقعیت و منازل سیاسی واجتماعی و فضائل اخلاقی خود را ارتقا دهند و با زمینه سازی جریان تربیت را برای کسب شایستگی دانش آموزان معطوف به تغییر موقعیت که عمل است فراهم نماید

زاویه سوم اینکه دانشگاه فرهنگیان تنها مسیولیت ارائه واحد های درسی به دانشجویان را ندارد بلکه نیازسنجی و ارزیابی میزان اثر بخشی دروس را بر عهده دارد تا از یک واحد آموزشی به یک سازمان تبدیل شود و تا کنون گزارشی چندانی از این دو وظیفه به جامعه ارائه نشد تا درستی مطلب غفلت از واحد فلسفه تربیت مدرسه ای سنجیده شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *