تحلیل افت نمرات امتحان نهایی از زبان دبیر ریاضی

.علیرضا کربلایی؛ معلم دبیرستان البرز و مصحح برگه‌های امتحانات نهایی درباره دلایل اُفت نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: با مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، امتحانات نهایی خرداد 1403 برای ورود به دانشگاه سهم 50 درصدی دارد که در سال آینده به 60 درصد می‌رسد همچنین در هر سه پایه دبیرستان امتحانات نهایی برگزار خواهد شد.

افزود: سیستم آموزشی در حال تغییر است و از حالت تست محوری برای ورود به دانشگاه به سمت تلفیقی و یادگیری مفاهیم حرکت می‌کند، همیشه دوره تغییرات در سیستم آموزشی به لحاظ آمادگی آموزش و پرورش و معلمان باعث می‌شود یک یا دو نسل از دانش‌آموزان قربانی شوند.این معلم بیان کرد: هم اکنون این دوگانگی ایجاد شده است که آیا دانش‌آموز به صورت محتوایی دروس را فرابگیرد یا براساس نکته و تست‌زنی البته کنکور 1402 اثبات کرد، نگاه سیستم آموزشی کشور این است که دانش‌آموز از نکته و تست فاصله بگیرد و به سمت یادگیری محتوایی و عمقی برود البته این موضوع پیش نیازهایی دارد که هنوز آن را برای دانش‌آموزان فراهم نکردیم برای تحقق یادگیری عمقی باید تدریس معلمان به این شیوه باشد و در دوران مدرسه روحیه نقادانه و پرسشگری را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم.معلمان با تدریس عمقی آشنا نیستندوی بیان کرد: هم اکنون تعداد معلمانی که به تدریس عمقی تسلط داشته باشند، اندک است چون اساساً در آموزش و پرورش این شیوه را به معلمان آموزش ندادیم

.کربلایی با اشاره به تعطیلی 2.5 ساله آموزش حضوری در دوران کرونا گفت: دانش‌آموزانی که امسال و سال‌های آینده وارد فرآیند کنکور می‌شوند، تربیت یافته دوران کرونا و تعطیلی آموزش حضوری هستند، قطعاً آموزش مجازی کیفیت آموزش حضوری را ندارد و 40 درصد تأثیرگذاری آموزش حضوری را دارد بنابراین این نسل از دانش‌آموزان از لحاظ سطح سواد نسبت به نسل گذشته ضعیف‌تر هستند

.این معلم مطرح کرد: خانواده‌ها هم نیازمند تغییر نگرش هستند و باید نگاه آنها از سمت کنکور تغییر کند خانواده‌ها نسبت به تغییرات فعلی آگاهی لازم را ندارند.نمرات در امتحانات نهایی خرداد 1403 پایین‌تر هم می‌شودوی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد در امتحانات نهایی خرداد 1403 نمرات دانش‌آموزان همانند خرداد 1402 یا حتی کمتر باشد، افزود: تغییر نگاه به سمت تدریس مفهومی برای دانش‌آموزان و معلمان جدید است.معدل پایه‌های دهم و یازدهم واقعی نیست

کربلایی درباره اعلام معدل پایه‌های دهم و یازدهم به عنوان معدل واقعی دانش‌آموزان از سوی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: بین معدل این سال‌ها با معدل امتحانات نهایی پایه دوازدهم چند نمره اختلاف است، در پایه‌های دهم و یازدهم نمره مستمر در کنار نمره پایانی به عنوان نمره نهایی دانش‌آموز محاسبه می‌شود. نمره مستمر فعالیت و کارکرد کلاسی دانش‌آموز در طول یک سال است و قطعاً نمرات مستمر بالاتر از نمرات پایانی است، اگر معدل کتبی و معدل خرداد دانش‌آموزان را در پایه‌های دهم و یازدهم استخراج کنیم، پایین‌تر از اعدادی است که اعلام شد

.کربلایی متذکر شد: تنها ملاک قیاس برای شناسایی عیار سواد دانش‌آموزان، نمرات امتحانات استاندارد یا همان نهایی است که دانش‌آموز در مدرسه خود امتحان نمی‌دهد و برگه‌ها را معلم دیگری تصحیح می‌کند.وی در پاسخ به این پرسش که نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان فقط در خرداد 1402 پایین نبود و چندین سال است که معدل دانش‌آموزان در امتحانات نهایی بالاتر از 12 نیست، این موضوع نشان دهنده اشکالاتی در سیستم آموزشی کشور است که چنین نتایج ضعیفی از سوی دانش‌آموزان حاصل می‌شود،

گفت: در چند سال اخیر تعداد دانش‌آموزانی که مجاز به انتخاب رشته کنکور می‌شوند اما انتخاب رشته نمی‌کنند، افزایش یافته و این نگاه برای آنها ایجاد شده است که رسیدن به موفقیت از مسیر دانشگاه نیست.پول مهمتر از مدرک!وی ادامه داد: تعداد معلمان توانمند کمتر شده است و نسل قوی جایگزین معلمان بازنشسته نشدند همچنین دانش‌آموزان درگیر فضای مجازی شدند برخی از آنها می‌گویند وقتی از فضای مجازی می‌توانیم در ماه 50 میلیون تومان درآمد کسب کنیم چرا باید به دانشگاه برویم و مدرک کسب کنیم، این نگاه باعث شده است مانند نسل گذشته درس خواندن و مدرک دانشگاهی را ارزش ندانند.مدارس دولتی را دریابید

این معلم با تاکید بر اینکه در طولانی مدت برای تغییر نمرات دانش‌آموزان باید چند سیاست را اتخاذ کرد،گفت: توجه بیشتر به مدارس دولتی و ورود معلمان توانمند به این مدارس یک ضرورت است چون اکثر این معدل محصول مدارس دولتی است و برگزاری دوره‌های ضمن خدمت برای توانمندسازی معلمان و افزایش کیفیت آموزشی باید مدنظر باشد.وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید به به دنبال نخبه گزینی باشد و این وزارتخانه خودش نسبت به دعوت از دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها برای حضور در شغل معلمی اقدام کند.نگاه متفاوت طراحان، مصححان و معلمان

کربلایی گفت: طراح سوال، معلمان و مصححان باید از یک نگاه پیروی کنند هم‌اکنون این شیوه وجود ندارد یعنی طراح سوال کار خود را می‌کند، مدارس دولتی و خاص دنیای مجزای خود را دارند و مصححان هم کار خود را می‌کند در حالی که نگاه‌ها باید به هم نزدیک شود همچنین طراحان سوال الزامات نسل جدید را که در 2.5 سال تعطیلی آموزش حضوری تحصیل کردند، درک کنند.وی در پایان عنوان کرد: تغییر اساسی و بازنگری در کتاب‌های درسی نیاز است برخی مباحث در کتاب درسی در حد یک مثال مطرح شده است و از همان بخش در امتحان نهایی سوال طراحی می‌شود، با این کتاب درسی نباید توقع نتیجه گیری مناسب آن هم با سبک طراحی سوالات عمقی داشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *