تاملی به فرمان امام (ره) برای تشکيل نهضت سواد آموزی درفضای امروز بقاءیا ادغام این نهاد

بسمه تعالی

امام موسس و بنیانگذار انقلاب اسلامی در نهاد سازی برای پاسخگویی به آرمان های انقلاب بسیار هوشمندانه و به موقع عمل کرد علاوه بر مجلس و شورای انقلاب و دولت و همه ارکان های حکومت و نیاز به دفاع از کشور از تهدیدات داخلی و خارجی در کنار حفظ ارتش، سپاه و نیروی انتظامی را تشکیل داد برای بازسازی ویرانه ها به جا مانده ازرژیم گذشته‌ها جهاد سازندگی را بنیان کردتا اندیشه انقلاب پابرهنه ها و مستضعفان را با رفع محرومیت در روستاها بدون بروکراسی مخرب و فشل عملی سازد

در عرصه فرهنگ و جایگزین شدن فرهنگ ودانش اسلامی با رویکرد استقلال وآزادی اسلامی به جای فرهنگ استعماری و ترجمه ای شورای انقلاب فرهنگی را بنا نهاد

ودر همین ایام نهاد سازی، در سال ۵۸ طی فرمانی با محتوای غنی از چرائی و چیستی وچگونگی خواستار تشکیل نهضت سوادآموزی شدنددر چرائی بنیان این نهاد آموزش همگانی را از حوائج اولیه وآن را مهم تر از بهداشت ومسکن دانست ومردم کشوری محروم از خواندن ونوشتن در مهدعلم وادب زیرسایه اسلام را مایه خجالت دانستند و آموزش همگانی را راهی به سوی استقلال فرهنگی تحلیل کردند

چیستی نهضت را به خواندن ونوشتن با رویکرد استقلال فرهنگی ومحرومیت زدایی در این پیام بیان کردند

اما در چگونگی آن کاملا با رویکرد انقلابی به بسیج همه امکانات فرمان دادند به آموزش وپرورش هشدار دادند که از قرطاس بازی وتشریفات اداری بپرهیزد وبا تمام امکانات به پا خیزد

امام سواد آموزی را عبادتی برای همه مؤمنان خواند وبرادران وخواهران ایمانی را به آن فراخواند و در خوانش فرا متنی این پیام به ادارات امیدوار نبودند وبرای جبران این تهدید، ائمه جماعت شهر وروستا با استفاده از محیط الهی و آموزشی مساجد وتکایا را به خواندن ونوشتن بی سواد ها تهییج نمود ند و چنان ظرفیت ها را احصا کردند که منازل شخصی را برای سوادآموزی در عداد فضا آموزشی برشمردند ودر نهایت آرمان وچشم انداز این نهضت را نگاشت :ایران را به صورت مدرسه در آورید

بنابراین در ابقا این نهاد و ادغام آن در معاونت آموزش ابتدایی علاوه بر تحلیل تاریخی ِفراز وفرود سوادآموزی در بیش از ۴۰ سال از تشکیل آن در ایران و آسیب شناسی آن، فلسفه بنیان این نهاد را که دراین کوتاه نوشته پرداخته شد توجه شود و تجربه های تلخ ادغام وانحلال سازمان ها در این کشور بررسی شود واز عمل به ایده های بداهه گویان جدا پرهیز شود و مشابه سازی و چابک سازی های غیر منطقی با کاهش کارآمدی وافزایش هزینه نیز خود داری شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *