معلم و مسئولیت اجتماعی انتخابات


باسمه تعالی
معلم و مسئولیت اجتماعی انتخابات

رهنمودهای مکرر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور محترم با شخصیت ها و دبیران تشکل های سیاسی ، اهمیت مساله انتخابات را برای همگان و از جمله فرهنگیان شفاف تر ساخته است . واقعیت آن است که آموزش و پرورش اگر چه یک وزارتخانه سنتی است اما به دلیل ماهیت نرم افزاری و بالندگی ، مجریان و مخاطبان آن با شروع نهضت اسلامی در تراز یک نهاد انقلابی جلوه گری کرد و همپای روحانیت انقلابی و دانشجویان مبارز ، نقش تاثیر گذاری در پیروزی انقلاب ایفا نمود .
با توجه به همین فعالیت چشمگیر اجتماعی بود که شخصیت های برجسته ای نظیر شهید رجایی ، شهید باهنر ، استاد پرورش و معلمانی دیگر ، شناخته شدند و در مجلس شورای اسلامی و بعدها در مدیریت های کلان کشور ایفای مسئولیت نمودند .
امروز هم اگر جامعه فرهنگیان به پایگاه اجتماعی قدرتمند خود باور دارند باید از طریق حضوری نقش آفرین و موثر در انتخابات ، از جایگاه خویش دفاع کنند .ر وشن است که حضور فعال جامعه معلمان در انتخابات ، علاوه بر راهیابی تعدادی از آنان به مجلس شورای اسلامی ، دستاوردهای مهمی برای آموزش و پرورش و معلم خواهد داشت از جمله :

● تبیین انتظارات معلمان در زمینه اعتلای نهاد تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه منزلتی و معیشتی معلم به منظور تحقق رهنمودهای مقام معظم رهبری .
به عنوان نمونه می توان به اقدامات تعدادی از معلمان نماینده در مجلس کنونی اشاره کرد :

¤حمایت از پیشنهاد دولت و تصویب قانون نظام رتبه بندی معلمان
¤ تصویب قانون اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان
¤ تصویب بندی در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی بر افزایش ۳۵ درصدی حقوق و مزایای خدمتگزاران و ۵۰ درصدی سرایداران آموزش و پرورش .
در عین حال خلاء حضور یا قلّت تعداد معلمان در مجلس ، منجر به برخی کم توجهی ها و غفلت ها از آموزش و پرورش شد که در سالهای اخیر باید به استخدام های تظاهراتی یا لغو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در باره کنکور اشاره کرد .
از جمله راهکارهای تاثیر گزار برای پیشگیری از مصوبات غیر کارشناسانه در باره آموزش و پرورش ، استقلال کمیسیون آموزش و پرورش از کمیسیون آموزش و تحقیقات و خروج وزارت آموزش و پرورش از سیطره وزارت علوم می باشد. چنانکه در مجلس اول ، اینچنین بود همچنین عدم دخالت نمایندگان در انتصاب مدیران آموزش و پرورش از انتظارات جامعه معلمان از مجلس آینده می باشد .
طبیعی است که مشارکت فعال در جامعه ، همچنان که زمینه ساز تحول عمومی در کمک به حل مشکلات خواهد بود ، در باره آموزش و پرورش نیز اینچنین است و انتخابات ، فرصتی است برای شناخته شدن معلمان فرهیخته در رقابت ها و فراهم شدن زمینه برای طرح ایده های نو و ارائه راه کارهای تازه در باره حل مشکلات آموزش و پرورش و شناسایی فرهیختگان و بهره گیری از آنان در مدیریت های کلان کشور .
در عین حال با توجه به کینه ای که دشمنان مردم ایران دارند و نشانه های آن در انتخابات شدت بیشتری می یابد ، نباید از مسئولیت انقلابی و حق قانونی معلمان در شور آفرینی صحنه انتخابات غافل شد .

محمود فرشیدی دی/ ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *