با بررسی‌هایی که صورت گرفته‌است، ۸۰ درصد معلمان از اجرای طرح رتبه‌بندی احساس رضایت می‌کنند.

سید نصرت‌الله فاضلی معاون وزیر اسبق آموزش وپرورش درگفت‌وگوبا پانا یکی از دغدغه‌های اصلی بعد از انقلاب اسلامی را تحول در آموزش و پرورش بیان کرد و گفت: «تحول در آموزش و پرورش بعد از انقلاب شروع شده‌است ولی مستند به سند خاصی نبود تا این که سند تحول بنیادین با پشتوانه مبانی نظری با مرجعیت قانونی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده‌بود، تدوین شد.»یکی از بخش‌های کانونی سند تحول بنیادین، بخش معلم است

وی افزود: «یکی از بخش‌های کانونی سند تحول بنیادین، بخش معلم است و برای صلاحیت‌های معلمی، تخصصی، حرفه‌ای و عمومی این بخش، مسئله‌ای را تحت عنوان رتبه‌بندی معلمان مطرح کردند که معلمان نیز مانند دانش‌آموزان که موقعیت خودشان را با توجه به شخصیت دانش‌آموزی‌شان ارتقا می‌دهند، معلمان هم با توجه به حرفه خود، بتوانند در طول مدت سنواتی که در آموزش و پرورش تدریس می‌کنند، ارتقا داشه باشند و مزایایی که در آموزش و پرورش تقسیم می‌شود مانند مسائل مالی، با توجه به کارکرد معلمان باشد. رتبه‌بندی معلمان نیز برای تعیین شایستگی آنان در ارائه خدمات مناسب به بخش تعلیم و تربیت بوده‌است.»

دبیر شورای هماهنگی علمی اسبق سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی اشاره کرد: «در سال‌های گذشته به علت این که مشکل منابع مالی وجود داشت و دولت‌ها نیز انگیزه نداشتند، کار انجام نشد ولی الحمدالله در دولت سیزدهم رئیس جمهور محترم با توجه به وعده‌ای که داده‌بودند، این طرح اجرا شد و طبق گزارشات حقوق معلمان 26.5 درصد افزایش پیدا کرد. شاید بیش‌ از ۸۰ درصد معلمان هم شامل طرح رتبه‌بندی شده‌باشند و گاهی اوقات بحث نارضایتی رتبه‌بندی وجود داشت.

»فاضلی به دو مفهوم “مقایسه” و “مسابقه” اشاره کرد و به تشریح این دو مفهوم پرداخت و گفت:‌ «برای مفهوم مقایسه می‌توان زمانی را مثال زد که ما دو معلم را با یکدیگر از لحاظ نظری مثلا سطح تحصیلات، طراحی‌های آموزشی و… باهم مقایسه می‌کنیم. اما برای مفهوم مسابقه این است که برای اجرای آن مفاهیمی که در ذهن خود دارند، آن‌ها را اجرا کنند. این تفاوت‌ها بدون تردید در مجموعه بین معلمان ما وجود دارد و هرجا که بحث مقایسه و مسابقه مطرح می‌شود، به علت این که ما رتبه برای افراد معین می‌کنیم، کسی که رتبه کمتر را گرفته‌است، ناراضی است.»وی گفت:‌ «ضمن این که ما در تثبیت مدارک، شواهد و مدارک موجود برای مقایسه و مسابقه بین معلمان، فرآیند کافی را نداشتیم. یعنی مدیران مدارس از گذشته ثبت شواهد اجرایی معلمان در کلاس از اجرای طرح درس مناسب را جمع‌آوری نکرده بودند و ناگزیر با فراخوانی که منتشر شده‌بود، شواهد را جمع کردند و سپس در هیئتی که حالت سوءگیری فردی نباشد، هیئت ممیزه انتخاب شد تا بر اساس شواهد حداقلی که دارند، قضاوتی صورت بگیرد و به علت این که تعداد جمعیت افرادی که ارزشیابی شده بودند نیز بالا بود، نارضایتی‌هایی ایجاد شد.»

یکی از نقاط کانونی سند تحول بنیادین نیز رتبه‌بندی بوداین کارشناس تعلیم و تربیت در ادامه اظهار کرد: «با بررسی‌هایی که صورت گرفته‌است، ۸۰ درصد معلمان از اجرای طرح رتبه‌بندی احساس رضایت می‌کنند. بنابراین یکی از نقطه‌های کانونی سند تحول رتبه‌بندی بود که برای اولین‌بار با این حجم گسترده در کشور انجام شد؛ اما ابن ابتدای کار بوده و مهم‌ترین مسئله این است که هر 3 الی 4 سال یکبار، رتبه معلمان را با مجموع عملکردشان ارتقا دهیم و از الان باید فرآیندی را ایجاد کنیم که شواهد و مدارک را برای درک ارتقای فعالیت‌های معلمان، قضاوت، ارزیابی و رتبه‌بندی داشته‌باشیم.»

سید نصرت‌الله فاضلی مدرس دانشگاه فرهنگیان افزود: «اگر این کار را رها کنیم و بعد از چندسال مجدد به سراغ رتبه‌بندی بیایم و بخواهیم بدون شواهد کاری را انجام دهیم، نشان می‌دهد که ما در فرآیند حکمرانی ضعف داریم و افرادی که این سهل‌انگاری را کردند و نتوانستند موقعیت مناسب را برای جمع‌آوری شواهد ایجاد کنند، باید پاسخگو باشند.»وی در پایان مهم‌ترین عامل ارتقای نسل آینده را معلم بیان کرد و گفت: «کتاب، محیط و… را در خدمت معلم می‌دانیم و معتقد هستیم معلم به علت این که با دانش‌آموز ارتباط دارد، فهم مناسبی هم از او دارد و با نیازهای دانش‌آموز آشنا است. ارتقای معلمان نیز یقینا منجر به ارتقای تعلیم و تربیت و دانش‌آموزان ما خواهد شد و تردیدی در این مسئله وجود ندارد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *