در برنامه ششم توسعه به دولت قبل تکلیف شده‌بود که رتبه‌بندی انجام شود ولی ترک فعل کردند

علیرضا کربلایی میرزا معلم باتجربه استان تهران و مدیر گروه علوم انسانی دبیرستان ماندگار البرز منطقه ۶ در این گفت‌وگو با اشاره به اجرای سند تحول بنیادین، اظهار کرد: «سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که مبتنی بر فلسفه و آموزه‌های تعلیم و تربیت اسلامی است، طی مراحل کارشناسی و پژوهشی در مراجع سیاست‌گذاری تدوین شد و توسط دولت وقت و در سال 1390 به تصویب رسید و جهت اجرا ابلاغ شد. در همین راستا مقام معظم رهبری نیز بر اصلاح و اجرای بی‌کم و کاست سند تحول بنیادین بارها تاکید ویژه‌ای کردند تا شاکله و هویت کودکان و نوجوانان کشور با ساختار فطرت الهی تکوین و تعالی بیابد.»

وی افزود: «سند تحول مبتنی بر ارتباط بین خلق، خالق و حیات طیبه است و ما در زندگی نیز به دنبال حیات طیبه و رقم خوردن بهترین اتفاقات برای خلق، خودمان و برای بقیه افراد هستیم که مبتنی بر نگارش و فهم ما از سند تحول است. در سند تحول با ایمان و عمل صالح، زندگی معنا پیدا می‌کند و بهترین هویت افراد، رسیدن به حیات طیبه است و در این میان، مدرسه با بهره گرفتن از معلمان فرهیخته و باانگیزه و با تعامل با نهاد خانواده و حمایت دولت و سایر نهادها می‌تواند زمینه رشد فطری دانش‌آموزان را فراهم کند.»

کربلایی میرزا با اشاره به تاکید ویژه سند تحول بنیادین که ارتقای مقام و منزلت معلم عنصر اصلی تربیت است، گفت: «در همین راستا رتبه‌بندی معلمان نیز بر اجرای این حرمت و منزلت تاکید و تکلیف ویژه‌ای را بر دوش آموزش و پرورش گذاشته‌است. رتبه‌بندی به فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان معنا می‌بخشد و افزایش بهره‌وری مدرسه را تفسیر می‌کند. بدیهی است که در رتبه‌بندی فعالیت تخصصی و حرفه‌ای معلمان و بهره‌وری آنان در مدرسه افزایش پیدا می‌کند.»

این معلم در ادامه ضمن با بیان این‌که طی سال‌ تحصیلی گذشته، پس از ۱۳ سال، بالاخره برای احقاق حقوق معلمان، رتبه‌بندی معلمان اجرا شد، خاطرنشان کرد:‌ «با این که در برنامه ششم توسعه به دولت قبل تکلیف شده‌بود که رتبه‌بندی انجام شود، اما دولت قبل از زیر بار انجام آن استنکاف کرد اما خوشبختانه در دولت سیزدهم رئیس جمهور محترم طبق قولی که در رقابت‌های انتخاباتی خود داده‌بود، این مسئله را عملیاتی کرد و وزرای محترم نیز پیگیر ماجرا بودند.»

کربلایی میرزا گفت: «اولویت قائل نشدن به آموزش و پرورش و پس از سال‌ها توقف این امر، چیزی جز خسران و دلزدگی معلمان را در پی نداشت. در دولت سیزدهم و با عملی شدن وعده رئیس جمهور به فرهنگیان، فرآیند رتبه‌بندی به اجرا در آمد و سهم مناسبی از بودجه کشور به این امر اختصاص یافت. مشاهدات میدانی هم پس از بررسی اعتراض معلمان نسبت به نتایج اولیه رتبه‌بندی، نشانگر رضایت‌مندی اکثریت معلمان از اجرای این طرح است.»

استقرار کامل رتبه‌بندی در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند تحولی اساسی در کیفیت خروجی آموزش و پرورش ایجاد کند

وی اجرای این طرح را موجب افزایش انگیزه معلمان دانست و افزود: «بدیهی است هنگامی که معلم دغدغه معیشت کمتری داشته‌باشد، تمرکز بیشتری را بر اصول تعلیم و تربیت می‌گذارد. استمرار ساز و کار دقیق رتبه‌بندی پس از رفغ کاستی‌ها، اصلاح آیین‌نامه‌ها و استقرار کامل آن در نظام تعلیم و تربیت می‌تواند تحولی اساسی در کیفیت خروجی آموزش و پرورش ایجاد کند.»

کربلایی میرزا در ادامه به نقش بسزای معلمان در تعیین سرنوشت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «بیش از 80 درصد از زمان دانش‌آموز طی دوره‌ای، در داخل مدرسه و معلم است و آن معلم می‌تواند تاثیرگذاری ویژه‌ای را بر ذهن، فکر، رفتار، اخلاق و همچنین رساندن دانش‌آموز به نگاه حیات طیبه‌ای که در سند تحول ذکر شده، ایفا کند. طبیعتا با تغییر نگرش معلم و با انگیزه‌دار شدن معلم، کیفیت خروجی آموزش و پرورش فرق خواهد کرد.»

این معلم ضمن تشکر از ریاست جمهور، وزیر آموزش و پرورش و متولیان قانون‌گذار در مجلس شورای اسلامی بخصوص کمیسیون آموزش برای عملیاتی شدن این طرح، گفت: «واضح است که هرچقدر میزان رسیدگی به دغدغه‌های معیشتی و رفع نگرانی‌های مالی معلمان نگاه و دقت شود، به همان اندازه معلم فرصت می‌کند که تفکر، وقت و انرژی کافی را در جهت ارتقای مباحث فرهنگی، رفتاری و علمی دانش‌آموزان داشته‌باشد.»

وی افزود: «در حقیقت خواسته مهمی که در این زمینه مورد توجه قرار می‌گیرد، این است که به آموزش و پرورش به مثابه یک دستگاه مصرف‌کننده نگاه نشود. متاسفانه آنچه در سال‌های اخیر شاهدش بودیم این بود که آموزش و پرورش را به‌عنوان یک دستگاه مصرف‌کننده نگاه کردند؛ در صورتی که آموزش و پرورش دستگاه مولد و معلم انسان‌ساز است. همان افرادی که می‌خواهند در مصدر بسیاری از فعالیت‌های کشور قرار بگیرند، توسط همین معلمانی که دغدغه‌مند هستند، تربیت می‌شوند.»

کربلایی در پایان اظهار کرد: «تنها کافی است که نوع نگاه دولتمردان به مقوله آموزش و پرورش از نگاه مصرف‌گرایانه به نگاه مولدگرایانه تغییر کند. خوشحال هستم که می‌گویم در دولت سیزدهم، رئیس جمهور و وزیر آموزش و پرورش اهتمام ویژه‌ای را نسبت به این امر داشتند و امیدواریم که این مساعی ادامه پیدا کند و با رفع کم و کاستی‌ها و نقصان‌هایی که در زمینه رتبه‌بندی شاهد آن هستیم، تدوین یک رفتار و اصول مناسبی که در شان معلم باشد صورت بگیرد و در ارتقای جایگاه آموزش و پرورش کوشا باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *