بررسی بحران کمبود نیروی انسانی در برنامه پرسشگر آموزشی

برنامه پرسشگر آموزشی جمعه 10 شهریور با حضور آقایان لاشکی (معاون حقوقی و امور مجلس)، خوش اقبال (معاون جذب و استعدادیابی سازمان استخدامی) و اسماعیلی (نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس) برگزار گردید.

در این برنامه ابتدا هر کدام درمورد بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش نظراتی را ارائه دادند:
لاشکی: باید به موضوع نیروی انسانی ورود پیدا کنیم. موضوع کسری نیرو از مسائل قدیمی آموزش و پرورش است و از گذشته دستورالعمل‌های خاصی وجود داشته است. در حال حاضر چند دهه دچار مشکل هستیم. 16 میلیون و 200 هزار دانش آموز داریم و باید بررسی کنیم، که چه قدر نیرو لازم داریم. 996589 نفر پرسنل آموزش و پرورش هستند. 735350 نفر گروه معلم، 31929 اداری و مابقی در گروه مدیریت قرار می‌گیرند.


خوش اقبال: کمبود نیروی انسانی تنها به اعداد محدود نمی شود، بلکه کیفیت معلم اهمیت زیادی دارد. موضوع ما مشکل در آمایش سرزمین است و نباید با کیفیت ها فاصله داشته باشیم.


اسماعیلی: طبق اصل 20 قانون اساسی ماموریت آموزش و پرورش این است که کسی از آموزش محروم نماند. ما مجبور هستیم فرزندان را تحت پوشش تعلیم و تربیت قرار دهیم. درحال حاضر دچار کمبود نیروی انسانی هستیم، چه در آمایش و چه در مدیریت و توزیع. باید به کیفیت، بیشتر بها داد. درحال حاضر آموزش و پرورش را با کمبود بودجه رو به رو کردند و مدارس مجبور هستند، امور را با حداقل ها بگذرانند. بودجه های اختصاص داده شده برای ماموریت کوچک آموزش و پرورش است، اما به کیفیت و دیگر بخش‌ها توجهی نشده است. پیشرف کشور بستگی به آموزش و پرورش دارد.


راه برون رفت از کمبود نیروی انسانی را در چه می بینید؟

در بخش بعدی درباره راه های جبران این کمبود گفتگو شد:


لاشکی: ما بهترین معلما را داریم. کمبود قطعا وجود دارد. با تدابیر درونی نمی توان کاری کرد. برخی از مسائل همچون سن قانون هست و ما ملزم به انجام آن هستیم.


خوش اقبال: اگر جذبی صورت بگیرد که در توزیع و کیفیت دچار مشکل باشد، مشکلی به مشکلات اضافه کردیم. ظرفیت استخدامی و دانشگاه افزایش پیدا کرده است. اما هنوز نیاز آموزش وپرورش پوشش داده نشده است. اما موارد بیان شده نیازمند کیفیت و آمادگی اجتماعی هم هست. این کار به کمک آموزش و پرورش حل خواهد شد مثل تربیت ارزیابان که امسال صورت پذیرفت.


لاشکی: سازمان امور استخدامی همکاری های ارزشمندی انجام داده است. جای تقدیر و تشکر دارد. اما همه کسانی که در آزمون شرکت می کنند جذب نمی‌شوند و دلیل آن بومی گزینی و برگزاری آزمون به صورت استانی است. نیاز است سازمان امور استخدامی تکمیل ظرفیت بگذارد.


خوش اقبال: با ایجاد تکمیل ظرفیت این اجازه را خواهیم داد که خیلی از افراد، که حداقل نصاب امتیاز در آزمون را نگرفتند، وارد معلمی شوند. آیا این اجازه را داریم که افرادی وارد آموزش و پروش کنیم که صلاحیت دانشی ندارند؟


اسماعیلی: آمار درست و حسابی تا کنون توسط آموزش و پرورش ارائه داده نشده است. هر سال بیش 70 هزار بازنشسته داریم اما ورود به آموزش و پرورش بسیار کمتر است. باید دقیق بود و یک مجموعه کامل ترکیبی ایجاد کرد. این نیاز با روش‌های غیر اصولی تامین شده و آمار نامشخص مانده است.


لاشکی: کدام دستگاه بیش از ۱۱۸ هزار میلیارد بدهی دارد؟ کمبود های موجود با روش‌های مختلف جبران شده است و این باعث پایین آمدن کیفیت شده است.


اسماعیلی: تاکنون آموزش و پرورش را با بدهی ها ‌و مشکلات مختلف رو به رو کردند. باید آموزش و پرورش اولویت اول مسئولان باشد.


خوش اقبال: جذب باید با برنامه‌ریزی اتفاق بیوفتد ولی هنوز سند جامعی برای این امر تدوین نشده است. ما نیازهای فناورانه داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *