معاتبه

دستگاه تعلیم و تربیت سال‌هاست که با مشکل کمبود نیروی انسانی مواجه است؛ کلاس‌های درس با جمعیت بالای ۴۰ نفر، جذب معلم از روش‌هایی غیر از ورودی دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و به‌کارگیری بازنشستگان از جمله اتفاقاتی بوده که در این مدت رقم خورده است.

یکی از روش‌هایی که آموزش و پرورش برای حل مشکل کمبود نیروی انسانی خود انجام می‌دهد، برگزاری آزمون استخدامی است؛ آزمونی که داوطلبان متعددی شرکت می‌کنند و بر اساس ردیف استخدامی، تعدادی پذیرفته می‌شوند. 

امسال هم آزمون استخدام آموزگار ۸ اردیبهشت با رقابت ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر برگزار شد و پذیرفته‌شدگان چند برابر ظرفیت آن در در حال طی مراحل مصاحبه و گزینش هستند.

قرار است از بین ۵۳۴ هزار و ۴۴۵ نفر، ۲۸ هزار و ۱۸ آموزگار ابتدایی، استثنایی و ویژه مناطق مرزی و عشایری جذب شوند که شامل ۲۴ هزار و ۶۹۴ آموزگار ابتدایی، ۲۳۳۲ آموزگار استثنایی و ۹۹۲ آموزگار ویژه مناطق عشایری و مرزی است.

حدود ۸ هزار نفر از شرکت کنندگان این آزمون با ثبت پویشی در سامانه فارس من با عنوان «ظرفیت پذیرش در آزمون آموزگاری را افزایش دهید» درخواست کردند: «با توجه به تعداد زیاد بازنشستگان فرهنگی و کمبود نیرو، لطفاً به‌ جای برگزاری مجدد آزمون، ظرفیت پذیرفته‌شدگان آزمون ۸ اردیبهشت را افزایش دهید».

سردبیر این پویش که یک خانم ۲۸ ساله است و جزو پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون استخدام آموزگار است، به خبرنگار فارس اظهار کرد: امسال در آزمون استخدام آموزگار بیش از ۵۳۴ هزار نفر شرکت کردند اما فقط قرار است ۲۸ هزار نفر پذیرفته شدند. 

وی ادامه داد: سؤال این است که وقتی آموزش و پرورش این همه کسری نیرو دارد و واقعا نیاز به معلم وجود دارد، چرا ردیف استخدامی کمی به آن تعلق گرفته است. 

سردبیر این پویش اضافه کرد: آموزش و پرورش به اندازه‌ای کمبود نیرو دارد که از افراد بازنشسته استفاده می‌کند. در حالی که باید نیروهای جدید را به‌کارگیری کند. 

وی با بیان اینکه در مراکز استان‌ها نیروی غیربومی پذیرش می‌شود، افزود: به نظرم آموزش و پرورش در هر استان حتما باید از نیروی بومی همان استان استفاده کند. چرا که این افراد بعد از مدتی علاقه‌مند هستند به شهر خود برگردند.

سرخوردگی ۵۰۰ هزار نفر به خاطر معلم نشدن

یکی دیگر امضا کنندگان این پویش که او هم جزو پذیرفته‌شدگان مرحله اول آزمون استخدامی آموزش و پرورش است، گفت: استفاده از تجارب بازنشستگان خوب است اما اینکه به جای کمبود نیرو دوباره بازنشستگان را سر کلاس درس می‌فرستند، اشتباه است.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که آموزش و پرورش طی این سال‌ها با به‌کارگیری نیروهای حق‌التدریس و نیروهای خرید خدمات، نسبت به وضعیت جذب معلم مبهم عمل می‌کند. اگر واقعا کمبود نیرو دارد باید معلم استخدام کند.

این داوطلب معلمی با بیان اینکه از ۵۳۴ هزار نفری که به عشق معلمی در آزمون استخدام آموزگار شرکت می‌کنند، ۵۰۰ هزار نفر به دلیل قبول نشدن سرخورده می‌شوند، اظهار کرد: چرا هر بار آزمون استخدامی برگزار می‌شود و فقط یکسری نیرو جذب می‌شود و باز در آزمون بعدی، همین روند ادامه پیدا می‌کند. چرا ردیف‌های استخدامی افزایش پیدا نمی‌کند که آموزش و پرورش انقدر مجبور به برگزاری آزمون استخدامی نباشد.

وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند که فقط بر اساس ردیف استخدامی می‌تواند نیرو جذب کند اما امضاکنندگان پویش افزایش ظرفیت آزمون آموزگاری، عنوان می‌کنند که چرا وزارت آموزش و پرورش با رایزنی با سایر نهادهای مربوط، مشکل کمبود نیروی انسانی را حل نمی‌کند تا ردیف استخدامی افزایش یابد.


ساختار فرسوده و غربزده با مفاهیمی مانند چابک سازی و کوچک سازی دولت و خصوصی سازی و کاهش هزینه ها منافع ملی را زیر گرفت و نزدیک اندیشی و غفلت از دوراندیشی قدرت را در سازمان برنامه بودجه و سازمان امور استخدامی تهییج برذبح منافع ملی کرده است و با شمشیر ردیف های استخدامی نیاز های آموزشی را مثله کردند معلمان حق التدریسی و تراکم کلاس و بی معلمی نتیجه قدرت مبتنی بر ساختار های تحمیلی بر کشور است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *