راهبردهایی درباره نقش مطلوب و موثر گروه ها و تشکل های فرهنگیان در انتخابات

آیا هر فعالیت و کنش اجتماعی – سیاسی مطلوب و موثر است؟

ویژگی ها و مولفه های فعالیت مطلوب و موثر چیست؟

در درون مفهوم مطلوب، مفهوم موثر بودن هم هست در واقع اگر فعالیت ما، تاثیر نداشته باشد کار مطلوبی انجام نشده. بنابراین  استفاده از کلمه موثر به دلیل تاکید بر اهمیت نتیجه گرفتن از انجام این کار و مصرف کردن منابع زمانی، انسانی و مالی برای رسیدن به هدف مورد نظر است.  به عبارت دیگر تاکید ما این است که فقط نمی خواهیم یک کار خوب کرده باشیم بلکه می خواهیم به نحوی این کار انجام گیرد که مخاطب را جذب و نظرش همراستا یا حداقل متمایل ما شود. ( شما هم حتما تصدیق می فرمایید و حتما معتقدید که عمر گرانمایه را برای گرفتن بهترین نتیجه با بهترین روش می بایست هزینه کرد)

اگر توجه بفرمایید، مطلوب و موثر بودن دو مولفه دارد درستی و راستی یا روش و هدف صحیح (در ادبیات برنامه ریزی راهبردی همان کارایی و اثربخشی). فعالیت ما وقتی مطلوب و موثر است که به درستی و با روش صحیح و بهینه انجام شود و بهترین نتیجه و هدف را حاصل کند.

در خصوص فعالیت گروه ها و تشکل های فرهنگیان در انتخابات بهترین نتیجه و هدف کدام است؟ روش صحیح و بهینه چیست؟

ملاحظات و راهبردهایی برای تحقق بهترین نتیجه و هدف(در چه صورتی نتیجه فعالیت ما مطلوب و موثراست؟)

  • توجه به الهی بودن انتخاب و اخلاص در نیت. هدف و نتیجه ای که خالصانه و خدایی نباشد ارزشی ندارد.
  • ترجیح مصلحت کشور به سلیقه های شخصی و گروهی در انتخاب. هدف و نتیجه ای که منجر به پیشرفت کشور و مردم نشود ارزشی ندارد هرچند مطابق میل شخصی یا گروهی باشد.
  • جذب حداکثری مخاطبین از قشرهای مختلف مردم . چنانچه فعالیت ما محدود به اطرافیان و کسانی باشد که با ما هم عقیده هستند و منجر به جذب حداکثری نشود کار با ارزشی انجام نشده است. پیام ما می بایست در گروه های بی تفاوت یا مخالف موثر باشد، نه اینکه بین هم گروهی های خودمان، خودمان را تبلیغ کنیم.

ملاحظات و راهبردهایی برای تحقق روش صحیح و بهینه( در چه صورتی روش انجام فعالیت ما مطلوب و موثر است؟)

  • جذب آگاهانه و صادقانه . چنانچه جذب آگاهانه و صادقانه نباشد دوام و استمرار ندارد و ممکن است در اولین فرصت از دست برود.
  • استفاده از فنون و مهارت های اقناع و شیوه های رسانه ای برای جذب و متقاعد کردن مخاطب ها ضروری است. ساده انگارانه است که فکر کنیم با این همه پیشرفت در عرصه ارتباطات فوت و فن هایی کاملا حرفه ای برای جذب مخاطب وجود ندارد. می بایست به حکم آیه گرفتن قوت و توان (آیه 60 سوره انفال) برای انجام وظایف دینی حتما خودمان را مجهز به  این دانش و مهارت کنیم تا نتیجه بهتری با صرف منابع کمتری بگیریم . برای آگاهی بیشتر می توان به محتواهای زیادی که وجود دارد مراجعه نمود.  (برای دیدن نمونه ای از این محتواها ضربه بزنید)  
  • داشتن باور مشارکت جویانه در جذب مخاطب . یعنی به نوعی حس مالکیت و شراکت موثر در مخاطب ایجاد کردن. بخشی از مردم از دولت مردان فاصله گرفته اند و ناامید شده اند و این یک دلیل مهم در بی رغبتی آنها برای مشارکت در انتخابات است . می بایست این باور را صادقانه در آنها القا کرد که در تدوین طرح ها و برنامه و اجرای آنها و حتی نظارت بر آنها مشارکت دارند. این کار اگر صادقانه باشد باعث جلب نخبگان و افراد تأثیرگذار می شود.
  • ارائه طرح و برنامه کارشناسانه و با محتوا . باید به دور از هیاهو و سطحی نگری نشان داد که دست کاندیدای اصلح پر است و این باعث جلب اعتماد مخاطب می شود. در حوزه های مختلف می بایست با تحلیل منصفانه وضعیت موجود و مشخص کردن نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید راهبردهای کاربردی و عملیاتی واقع بینانه و روشنی را دستمایه تبلیغ کاندیدا و جذب مخاطبین کرد. مردم به درجه ای از آگاهی رسیده اند که شعار و کلی گویی آنها را قانع نمی کند.

البته ملاحظات و راهبردهای دیگری هم قابل بیان می تواند باشد . اما نکته اصلی نگاه هوشمندانه و توانمند و نتیجه بخش در این باره است که امید که به لطف الهی حاصل شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *