طرح وزارتی برای توانمندسازی معلمان عشایر

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: طرحی با عنوان «معلمان اثربخش» به وزیر آموزش و پرورش تقدیم شده‌است که اصلی‌ترین هدف آن توانمندسازی معلمان عشایر است.

محمدرضا سیف روز سه‌شنبه در گفت وگوی تلفنی با اعضای حاضر در نخستین جلسه دبیرخانه کشوری ارتقای کیفیت یادگیری دانش‌آموزان عشایری در ارومیه اظهار داشت: معلم عشایری نباید سرباز معلم باشد بلکه لازم است تا یک نیروی توانمند و دارای مهارت‌های معلمی در خدمت دانش‌آموزان عشایری قرار بگیرد.

وی ادامه داد: این معلمان بر اساس طرح جدید باید در زمینه‌های بهداشت و سلامت، کشاورزی، حفاظت از میراث فرهنگی و محیط زیست توانمند باشند و بتوانند تمام مهارت‌ها را بیاموزند و به دانش‌آموزان و جامعه هدف انتقال دهند.

وی اضافه کرد: جامعه عشایری کشور دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است اما تاثیرگذاری مهمی در کشور دارد و دانش‌آموزان این قشر باید به آموزش‌های برابر و باکیفیت در راستای برقراری عدالت آموزشی دسترسی داشته باشند.

سیف ادامه داد: دانش‌آموزان عشایری از ضریب هوشی بالا برخودار هستند و با پشتیبانی مسوولان می‌توان در راستای عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی آنان گام برداشت.

وی اضافه کرد: دانش‌آموزان عشایری از بسته‌ها و امکانات آموزشی و فرهنگی همچون سینما، فرهنگسرا و پدر و مادر باسواد و موارد مشابه محروم هستند و باید شرایطی فراهم کرد که آنان نیز افق روشنی پیش‌رو داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ نفر از نمایندگان مجلس عشایرزاده هستند، گفت: تلاش می‌شود در زمان بررسی بودجه ردیف اساسی و جامعی برای دانش‌آموزان این بخش دریافت شود و همه نمایندگان هماهنگ هستند تا در این راستا به آموزش و پرورش عشایر کمک کنند.

وی اظهار داشت: در زمان بررسی لایحه بودجه امید است که مشکلات اقتصادی این مدارس نیز مورد توجه قرار گیرد تا مشکلات این دانش‌آموزان به زودی حل شود.

هم‌اکنون در استان‌های مرزی به علت کمبود شدید نیروی آموزشی و سخت‌گذر بودن برخی مناطق، معلمان بخش عشایری را سرباز معلمان تشکیل می‌دهند.

بیش از یک میلیون و ۷۰۰ نفر معلم و فرهنگی مشغول آموزش و خدمات‌رسانی به بیش از ۱۴ میلیون دانش‌آموز کشور هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *