دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش از ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان با ضوابط مربوط به آموزش و پرورش در راستای تحقق برنامههای سند تحول بنیادین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: برای اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه گام در نظر گرفتهایم که گام اول آن تدوین و تصویب سند، گام دوم زمینهسازی و گام سوم اجرا بوده است.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که دارای ۱۳۱ راهکار است در ۶ زیرنظام تقسیم شده و برای هر راهکار برنامهای به تصویب رسید که در مجموع ۵۳۰ برنامه تدوین شده و سال اجرای آن مشخص شده و در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رسیده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: در برنامه زیرنظام تجهیز فضا، تجهیزات و فناوری که استانداردهای فضای مناسب آموزشی را در نظر دارد توسط سازمان مدیریت به تصویب رسیده و اکنون در حال اجرایی سازی در سطح کشور است. ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان منطبق با ضوابط مربوط به آموزش و پرورش از دیگر مواردی است که در دانشگاه فرهنگیان مورد نظر داریم.
نویدادهم گفت: در زیرنظام مربوط به برنامه درسی ملی نیز همه دروس از اول دبستان تا پایان دبیرستان بازخوانی شد و همسوسازی کتب درسی با مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است.
وی گفت: برنامه ۵ ساله وزارت آموزش و پرورش منطبق با برنامه ششم توسعه تدوین شده و با محوریت گسترش فرهنگ تحولخواهی و تحولآفرینی دورههای مختلفی برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش تدوین شده است.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: الگوی نظارت و ارزیابی در سه لایه مأموریتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: آییننامه اجرایی مدرسه ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است که اخیراً بازخوانی شده است و هدف ما تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی است که براساس آن همه مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش باید مبتنی بر اهداف منظور بازخوانی شود.
رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نیز در ادامه این جلسه گفت: در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بیش از ۵۰۰ برنامه را ذیل ۱۳۱ راهکار و ۶ زیرنظام سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رساندهایم که این زیرنظامها تکلیف آموزش و پرورش را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است.
وی افزود: برنامههای زیرنظامها ذیل برنامه ششم توسعه تدوین شد و برش استانی زیرنظامها در طول برنامه ششم توسعه مشخص شده که در نتیجه برنامههای ۷۲۴ منطقه آموزشی آموزش و پرورش تدوین و ترسیم شده و آماده اجرایی و عملیاتی شدن در سال تحصیلی ۹۹-۹۸ است. همه فعالیتهای مدارس در سال تحصیلی جاری حول اهداف برنامههای تصویب شده صورت خواهد گرفت و ارزیابی ما بر این است که به طور متوسط در حدود ۳۰ درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق یافته است.کد خبر