فرشیدی: افتخار می کنیم که شهیدان رجایی وباهنر الگوی فرهنگیان هستند/ ذوعلم:در بیانیه گام دوم به مبانی تعلیم وتربیت توجه زیادی شده است/گنجی:کانون تربیت اسلامی باید نیروی تراز انقلاب را تربیت کند

تربیت نیروی متخصص ومتعهد برای آینده انقلاب به عهده کانون های تربیت اسلامی است .وتشکل هاباید در این زمینه پابه میدان بگذارند.

این مطلب را عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان اعلام کرد .به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسانه معلم وی که در هفدهمین نشست هم اندیشی دبیران کانون های تربیت اسلامی استان ها سخن می گفت یاد اور شد :سوالی که امروز مطرح است این است که مدیران آینده نظام جمهوری اسلامی کجا وچگونه باید تربیت بشوند ؟ کدام نهاد وارگان یا تشکیلاتی مسئولیت تربیت نیروهای جوان تراز انقلاب را دارند ؟

وی گفت :کانون تربیت اسلامی باید نیروی هم تراز انقلاب را تربیت کند تا انقلاب به دست نا اهلان ونا محرمان نیافتد ویا لاغر نشود .در غیر این صورت نا اهلان پست های کلیدی نظام را اشغال می کنند .مدیر مسئول روز نامه جوان به سر انجام برجام اشاره کرد وگفت : برجام نتیجه ای که انتظار می رفت را برآورده نکرد .ومردم متوجه شدند که هیچ آورده ای برای جمهوری اسلامی نداشت ولی به نظر من یک برکتی داشت .برجام تبدیل به یک کارگاه امریکا شناسی شد ونسل سوم وچهارم انقلاب وان دسته از افرادی که هنوز به قول وقرار امریکا خوش بین بودند یقین پیدا کردند که نباید به امریکا اعتماد کنند همانطور که از ابتدای انقلاب امام راحل فرموده بود وطی سه دهه اخیر نیز بارها مقام رهبری گفته اند امریکایی ها قابل اعتماد نیستند .

گنجی اضافه کرد : اگر جمهوری اسلامی می خواست میلیارد ها توما ن خرج کند تا چهره واقعی امریکا را به جهانیان نشان بدهد به هدف خو د نمی رسید اما خروج امریکا از برجام این را ثابت کرد .مدیر مسئول روزنامه جوان یاد اور شد : دکتر زیبا کلام روزی می گفت : اگر با امریکا مذاکرکنید امریکا ستیزی را از شما بگیرند خلع سلاح خواهید شد ولی امروز زیبا کلام هم به یقین رسیده که مذاکر با امریکا نتیجه بخش نیست .وی به حضور تیمی از امریکا در دوبی اشاره کرد وگفت :تعدادی از سفرای کشورها را به دوبی فراخوانند تا با طرح فشار اقتصادی مردم را مقابل نظام قرار دهند ولی موفق نشدند بر همین اساس مقام ارشد امریکایی گفته بود امسال شاهد تابستان داغ در ایران خواهیم بود که به لطف خدا این توطئه آنان نیز خنثی شد .

گنجی تاکید کرد امروز دیگر هیچ کس در ایران به دنبال مذاکره با امریکا نیست .بر همین اساس چند ماهی در بازار ایران جنگ روانی ایجاد کردند ولی امروز بازار به یک ثبات نسبی رسیده است ودلار 18 هزار تومانی به 11 هزار تومان سقوط کرده است .

وی به گفته نخست وزیر ژاپن اشاره کرد که گفته بود ترام به من گفت اشتباه کردم از برجام خارج شدم .زیرا مقامات کاخ سفید وپنتاگون به این جمع بندی رسیدند که جمهوری اسلامی ایران آسیب پذیر نیست .گنجی یاد اور شد : امروز دشمن در دو فاز با ما سر جنگ دارد نخست گسترش فساد اخلاقی ودیگری رواج فساد مالی در دستگاه های اجرایی کشور که به لطف خدا قوه قضاییه در این زمینه خوب وارد عمل شد وبا قاطعیت به جرم کسانی که به اموال مردم دست درازی کردند را محاکمه می کند . گنجی به قدرت باز دارندگی ایران در منطقه اشاره کرد وگفت : امریکاسپاه پاسداران را وارد لیست تحریم کرداما هرگز جرات عمل کردن به آن را نداشت چون ما امریکا را از منتطقه بیرون کردیم وپهباد قول پیکر شان را سرنگون کردیم .تحریم ها را دور زدیم ولی امریکانتوانست اقدامی علیه ایران انجام دهد چون اسراییل ومقامات کاخ سفید به ترامپ گفتنداگر اقدامی علیه ایران انجام دهیم اسراییل نابود خواهد شد .بنابر این باز راه مذاکره را در پیش گرفتند .گنجی خطاب به دبیران کانون ها ی تربیت اسلامی استانها گفت : شما فرهنگی ومعلم هستید این مسائل را برای دانش آموزان خوب تبین کنید تا نسل امروز بداند  در کجای تاریخ قرار دارند به آنان تفهیم کنید طی 170 سال اخیر هر ابر قدرتی از ایران انتظاری داشتند بدون کوچکترین مقاومتی به دست آورده بود .ولی ملت ما طی چهل سال گذشته در برابر تمام ابر قدرت ها ایستادویک قدم عقب نشینی نکرد بنابر این به جوانان ونوجوانان تاکید کنید تاریخ 200 ساله اخیر ایران را حتما مطالعه کنند .

مدیر مسئول روز نامه جوان به نفوذ معنوی ایران در منطقه اشاره کرد وگفت : امروز امریکا در عراق جایگاهی ندارد در افغانستان شکست خورده در لبنان وفلسطین وسوریه ویمن به اهداف خود نرسیداما جمهوری اسلامی با اقتدار تر از گذشته از مرز های ابی .خاکی وهوایی خود پاسداری می کند وی تصریح کرد : وظیفه امروز ما این است که روشنگری کنیم وبه مردم بگویم امریکا به دنبال بهانه است داشتن موشک وانرژی هسته ای بهانه است آنها با ماهیت جمهوری اسلامی مشکل دارند رهبری فرمود : اگر ایستادگی کنیم می توانیم دشمن را شکست دهیم .صادرات نفت ما شرایط خوبی دارد ونظام به دنبال اجرایی کردن اقتصاد بدون نفت است . گنجی در ادامه بر اتحاد وهبستگی نخبگان سیاسی در برابر دشمن تاکید کرد وگفت :امروز شرایط به گونه ای است که نخبگان سیاسی باید یک حرف واحد بزند تا وحدت ویک پارچکی در برابر دشمن حفظ شود .وی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی برگزاری انتخابات آینده مجلس اشاره کرد وگفت: نظر سنجی ها نشان می دهد از زمانی که آقای ریسی در راس قوه قضاییه قرار گرفته امید واری مردم به نظام وقوه قضاییه سیزده در صد رشد کرده که نشان می دهد مردم مخالف هر نوع فساد هستند .از طرفی جناح ها در حال وزن کشی هستند وخود را برای برگزاری انتخابات پایان سال آمده می کنند .مردم به عملکرد افراد وجریانات نگاه می کنند وهر کس که دغدغه معیشت مردم را داشته باشد اقبال عمومی به او روی نشان خواهد داد.گنجی به حضور اصلاح طلبان در دولت روحانی اشاره کرد وگفت :همه می دانند که دولت دولت اصلاح طلبان است ونباید این را فراموش کرد ومردم عدم مدیریت برخی وزار را در دولت دوازدهم شاهد بودند بنابر این برای کسب رای نمی توان نقش بازی کنند . مدیر مسئول روز نامه جوان در پایان به ضعیف بودن مجلس فعلی هم اشاره کرد وگفت : این دوره از مجلس ضعیف ترین دوره مجلس پس از انقلاب است . افرادی هستند در مجلس که طی این مدت یک بار هم پشت تریبون نرفته اند واین نشان از بی خاصیت بودن برخی نمایندگان دارد . همین گزارش می افزاید پس از سخنان گنجی مهندس فرشیدی دبیر کل کانون تربیت اسلامی هدف از برگزاری هم اندیشی را طرح مسائل روز آموزش وپرورش عنوان کرد وگفت : کانون طی دو دهه از فعالیت خود همواره به مشکلات صنفی ومعیشتی واداری معلمان وفرهنگیان توجه داشته وفعالیت اموزش وپرورش را رصد می کنند واز اقدامات مثبت سیستم آموزشی حمایت می کنند .همچنین مشکلات را نیز یاد آورمی شود. وی گفت : در طول انقلاب و دفاع مقدس نقش آموزش وپرورش پس از روحانیت پررنگ تر از سایر قش رها بوده است .وهر کجا که انقلاب نیاز به نیروداشته این فرهنگیان بودند که نقش خود را به خوبی ایفا کردند .

فرشیدی یا اور شد : ما افتخار می کنیم که شهیدان رجایی وباهنر الگوی فرهنگیان هستند وی تاکید کرد : معلمان و فرهنگیان سرمایه عظیم اجتماعی  جامعه هستند ووزیر آینده باید به آنان توجه بیشتری داشته باشد . وی گفت : باید به فرهنگیان امید داشت متشکل های فرهنگی شناسنامه دار باید در این زمینه وارد میدان شوند . دبیر کل کانون تربیت اسلامی تصریح کرد : خط ومشی ما در کانون دفاع از حقوق ومنافع معلمان است وهر جا که نیاز باشد از هویت معلم دفاع می کنیم . ما به نظام تعلیم وتربیت سیاسی نگاه نمی کنیم زیرا سیاسی نگاه کردن به آموزش وپرورش سمه است . وزیر اسبق آموزش وپرورش یاد اور شد : معرفی آقای حسینی به مجلس برای وزارت آ»وزش وپرورش منفی است زیرا بسیاری از چهر های فرهنگی وفرهیخته وپیشکسوتان نظام تعلیم وتربیت با روش وی در اداره این وزاتخانه مهم مخالف هستند . امید واریم فردی شایسته ودرد آشنا به مسائل فرهنگیان برای تصدی وزارت آموزش وپرورش به مجلس معرفی شود تا هر چه زودتر این وزاتخانه از بلا تکلیفی نجات پیدا کند .

فرشیدی از تلاش های کانون تربیت اسلامی در راستای اجرایی شدن سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور افزایش بودجه آموزش وپرورش و…..یاد کرد وگفت : در همین راستا چند همابش تحت عنوان نقد عملکرد آموزش وپرورش وگام دوم با حضور صاحب نظران تعلیم وتربیت برگزار کردیم که نتایج خوبی در پی داشت . همچنین 17 بیانیه در زمینه های مختلف از سوی کانون صادر شده است . دبیرکل کانون تربیت اسلامی از راه اندازی شاخه جوانا ن کانون یاد کرد وگفت : برای استمرار اهداف انقلاب ونظام تعلیم وتربیت به دنبال جذب جوانان پاک وانقلابی هستیم زیرا استمرار انقلاب منوط به حضور جوانان است .

آخرین بخش از هم اندیشی صبح اختصاص داشت به ارائه گزارش عملکرد دبیران کانون های استان ها که نمایندگان هر استان  مطالب خود را بیان کردند .بخش دوم جلسه با سخرانی حجت الاسلام علی ذوعلم ریئس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی ادامه پیدا کرد وی در ابتدا گفت : امیدوارم روزی شاهد برگزاری جلسه ای خاص برای بررسی مشکلات مهم آموزش وپرورش توسط کانون تربیت اسلامی باشیم .تا بتوانیم از دل آن جلسه راه حل هایی به دست آوریم .ذوعلم سپس به نقش تربیت در رشد وتعالی بشریت در طول تاریخ اشاره کردو گفت : تربیت یک واقعیت است وهمواره انسان ها به دنبال رشد وکمال بوده اند که این امر از کانال تربیت عبور می کند وکانون تربیت اسلامی همین هدف را دنبال می کند تربیت انسان تراز آموزش وپرورش ونظام جمهوری اسلامی . وی گفت :کانون تربیت اسلامی دارای خط مشی شفاف است وهیچ نکته پنهانی ندارد وظرفیت های زیادی برای به فعلیت رسیدن دارد . ذوعلمبه مسئله جوان گرایی در نهادها وارگانها اشاره کرد وگفت : مسئله جوان گرایی را باید جدی تلقی کنیم ومیدان را برای دهه هفتادی ها باز کنیم ما نیروهای دهه چهل هستیم وامروز باید عرصه را برای جوانان مهیا کنیم تا آنان نیز تکلیف خود را ادا نمایند .

وی به ترسیم چشم انداز چند ساله کانون اشاره کرد وگفت : بزرگان واعضای شورای مرگزی کانون چشم انداز چهل ساله را ترسیم کنند ودر اختیار جوانان قرار دهند تا آنان برنامه های کانون را اجرایی کنند وی در ادامه به بیانیه گام دوم صادره از سوی رهبری اشاره کرد وتصریح کرد : گام دوم متن  فوق العاده ای  است من تاکید می کنم جوانان چند بار این بیانیه را با دقت بخوانند در این بیانیه هشت ارزش اسلامی وهشت آرمان همیشگی انقلاب مطرح شده است .وی گفت انتخاب واژه ها توسط رهبری در بیانیه گام دوم امر ساده ای نیست من از کانون تربیت اسلامی انتظار دارم این هشت ارزش وآرمانی راکه رهبری در بیانیه آورده اند را مورد پژوهش وتحقیق قرار دهند وبه جامعه ارئه دهند تا مردم با ارزش ها وآرمان های واقعی بیشتر آشنا شوند بیانیه گام دوم با  آزادی آغاز می شود وبه برادری ختم می گردد. آیا نباید در این خصوص مطالعه وپژوهش صورت پذیرد ؟

رئیس سازمان پژوهش وبرنامه ریزی آموزشی گفت : بیانیه گام دوم مبانی زیادی در خصوص تعلیم وتربیت برای ما به ارمغان آورده است که امیدواریم دوستان در کانون تربیت اسلامی انها ار تبین کنند .وی به اجرایی شدن طرح بوم توسط بطحایی وزیر سابق آموزش وپرورش اشاره کرد وگفت : طرح بوم طرح بسیار خوبی است ودوسال است که در مدارس اجرا می شود .کانون تربیت  اسلامی باید یکی از مطالباتش در استان ها اجرای دقیق این طرح وفراگیر شدنش باشد .

ذوعلم در پایان از نامفهوم بودن جایگاه پژوهش در آموزش وپرورش گلایه کرد وگفت : پژوهش در نظام تعلیم وتربیت مظلوم واقع شده در حالی که پژوهش دانش آور است وباعث می شود واقعیت ها را بشناسیم وبر اساس یافته ها تصمیم بگیریم واقدام کنیم .

همین گزارش حاکی است در پایان بخش دوم جلسه مهندس فرشیدی دبیر کل کانون تربیت اسلامی به جمع بندی مطالب مطرح شده در  جلسات صبح وبعد از ظهر پرداخت ونکاتی را در خصوص فعل تر شدن شاخه جوانا ن کانون مطرح کرد . وگفت : جوان گرایی در کانون یک تکلیف است وباید به آن عمل کنیم .گفتنی است در پایان جلسه بیانه  یازده بندی هفدهمین نشست هم اندیشی دبیران کانون تربیت اسلامی توسط یکی از جوانان عضو کانون قرائت شد وبندهای ان مورد تائید حاضران قرار گرفت .

متن بیانیه به شرح زیر است :

بسمه تعالی

بیانیه هفدهمین نشست هم اندیشی دبیران کانون تربیت اسلامی

بسم الله الرحمن الرحیم

دبیران استان ها ، مشاوران جوان و اعضای شورای مرکزی کانون تربیت اسلامی توفیق یافتند طی نشستی یک روزه مسائل جاری کشور و آموزش و پرورش را مورد گفتگو و بررسی دهند و در پایان این اجلاس برخی موضوعات مهم را مورد تاکید قراردادند.

  1. خداوند را سپاسگزاریم که با رهنمودهای مقام معظم رهبری، بار دیگر شاهد عزت و اقتدار نظام اسلامی در عرصه بین المللی هستیم و ملت ایران با راهبرد مقاومت توانسته است آمریکا و ایادی استکبار جهانی را واردار به تمکین در برابر قدرت خویش بنماید و به بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای منطقه ثابت کند که آمریکا  و انگلیس و امثال آن ها، توان دفاع از خود و اعتبار خود را ندارند تا چه رسد به آنکه بتوانند از دست نشاندگانشان دفاع نمایند.اینک دوران مذاکرات و عقب نشینی ها و امتیاز دادن ها که موجب تجرّی دشمن شده بود، به سر آمده است و نهضت مقاومت اسلامی تحت هدایت حضرت امام خامنه ای، شاهد تحقق وعده های الهی و شکست پی در پی ظالمان و پیروزی مظلومان است.
  2. اعتقاد عمیق داریم که مساله اصلی کشور در شرایط کنونی مشکلات اقتصادی جامعه و راه حل آن با تمسک به اقتصاد مقاومتی است. لذا با توجه به شکست تجربه اعتماد به دشمن، از دولتمردان می خواهیم به توانمندی های عظیم ملت ایران اعتماد نمایند و کلید حل مشکلات اقتصادی را در درون کشور جستجو کنند.
  3. چپاول بیت المال توسط عده ای از مدیران و فرصت طلبان و آشکارشدن مفاسد اقتصادی در برخی دستگاه ها از جمله صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه افکار عمومی را به شدت جریحه دار و خشمگین ساخته است اما در عین حال ظهور اراده قاطع برای مبارزه با این آفت مهلک، نشان دهنده استحکام و توانمندی نظام اسلامی برای دفع عناصر فاسد می باشد.

جامعه فرهنگیان ضمن تشکر از ریاست محترم قوه قضائیه انتظار دارند به عنوان نبض نظام اسلامی، تا ریشه کن شدن این بیماری و حاکمیت نظارت پیشگیرانه، به این مبارزه ادامه دهد و با رقه های امید در قلب عدالت خواهان و محرومان را شعله ورتر سازد.

  1. متواضعانه از تمامی شخصیت های ارزش مدار و دلسوز تقاضا داریم از ورود به هرگونه جدال و بحثی که موجب انحراف در افکار عمومی و ایجاد شکاف در جامعه می شود، خودداری نمایند زیرا استقبال رسانه های بیگانه از اینگونه اختلافات داخلی، دلیل روشنی است که دشمن و عوامل داخلیش تلاش می کنند با ایجاد چنین تفرقه ها و دوقطبی هایی، وحدت و استقامت ملت ایران را در هم بشکنند.
  2. با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه آینده نیز یادآوری نکاتی ضروری به نظر می رسد که در رأس آنها ضرورت مشارکت عمومی بخصوص فرهنگیان فرهیخته و گرانقدر است همچنان که طی این چهل سال، با فداکاری های خود نقش تاثیرگذار و تعیین کننده ای در پیروزی و استمرار انقلاب اسلامی داشته اند. همچنین حمایت از نامزدهای پاک دست، انقلابی و ولایتمدار بخصوص نامزدهای فرهنگی در عین پایبندی به وحدت نیروهای ارزش مدار، مورد تاکید شرکت کنندگان در اجلاس قرارگرفت.

 

در ارتباط با مسائل آموزش و پرورش نیز شرکت کنندگان در اجلاس، برخی نکات مهم را یادآوری کردند:

  1. معلم، دانش آموز، مدرسه از عناصر اصلی پیشران گام دوم انقلاب اسلامی برای خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی است. از این رو باید ظرفیت های حاکمیت و رسانه در راستای این ماموریت و در ارتقای منزلت اجتماعی و معیشت فرهنگیان و چرخش مدرسه از نهادی آموزشی به «مدرسه زندگی» و چرخش دانش آموز از انسانی منفعل به انسانی انقلابی و نقش آفرین به کار گرفته شود.
  2. اسناد میانی سند تحول بنیادین از جمله اهداف دوره های تحصیلی و زیرنظام های اصلی تدوین ، تصویب و ابلاغ شده اند، اگرچه بعضا مغایر با مبانی نظری و سند تحول می باشد و به اعتراض کانون در این زمینه توجهی نشده است، با این حال بهانه ای برای اجرا نشدن سند تحول وجود ندارد. جامعه فرهنگیان، پرچم مطالبه گری امام خامنه ای را در این زمینه بر دوش خواهند گرفت و در مقابل هرگونه انحراف، مانند خودباختگی فرهنگی در ذیل سند 2030 با آتش به اختیار مقاومت خواهدکرد.
  3. از مجلس شورای اسلامی انتظار داریم که در تصویب بودجه سال 1399 و اصلاحیه بودجه 1398، ساختار بودجه آموزش و پرورش را بر اساس 24 هدف عملیاتی سند تحول، همراه با تعریف سنجه های لازم، تغییر دهد و ساختار جدیدی را برای راهبری سند تحول بنیادین از دولت مطالبه نماید تا همه ظرفیت های آموزش و پرورش در خدمت سند قرارگیرد و تنها به تشکیل شورای راهبری سند با بودجه و ساختار گذشته اکتفا نکند.
  4. از نمایندگان مجلس در تصویب دوهزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان تشکر می نماییم و از دولت محترم انتظار داریم قبل از آغاز سال تحصیلی برای افزایش انگیزه و ارتقای شایستگی های تخصصی تربیتی معلمان، در تخصیص و تامین نقدینگی آموزش و پرورش اقدام نمایند و در بودجه بندی سال های بعد، منابع مورد نیاز را برای تحقق اهداف عملیاتی سند تحول بنیادین پیش بینی نمایند.
  5. ارزشیابی های اخیر، بویژه نتایج کنکور سال 1398 نشان داد که حدنصاب آموزش در مدارس فاصله بسیار باهم دارد و به عدالت که محوری ترین شعار انقلاب اسلامی است، عمل نشده است لذا انتظار می رود با مدیریت و گروه های جهادی نسبت به تامین عدالت در برخورداری از فرصت های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب اقدام شود.
  6. با توجه به سیاست های غلط جذب حداقلی در دانشگاه فرهنگیان در سال های گذشته و بحران نیروی انسانی در آموزش و پرورش، ضمن تشکر از مدیریت جدید دانشگاه فرهنگیان و جذب پنجاه هزار دانشجومعلم در دوسال اخیر، انتظار می رود حد نصاب توانمندی های نیروی انسانی و استاندارد کلاس های آموزشی و تراکم دانش آموزی (حداکثر25 نفر) در ساماندهی نیروی انسانی رعایت شود.

 

31 مرداد 1398
شرکت کنندگان در هفدهمین نشست دبیران کانون تربیت اسلامی کشور

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *