وزیر آموزش وپرورش رویکر دحزبی وسیاسی نداشته باشد

پس از استعفای سید محمد بطحایی وزیر اموزش وپرورش واز زمان معرفی سید جواد حسینی به عنوان سر پرست این وزارتخانه بیش از 45 روز می گذرد وتا پایان مدت سر پرستی وی همین مدت نیز باقی مانده است .این روز ها بحث معرفی وزیر آموزش وپرورش به مجلس شورای اسلامی داغ است .برخی شنیده ها حاکی است اسم افرادی برای تصدی پست وزارت آموزش وپرورش مطرح است و….به منظور تنویر افکار عمومی واینکه وزیر آینده وزارت آموزش وپرورش باید دارای چه ویژه گی های باشد با چند تن از مسولین کانون تربیت اسلامی وفرهنگیان در استان ها گفتگو کردیم که در پی می خوانید .

احمد رشیدی دبیر کانون تربیت اسلامی استان مازندران

وی در خصوص ویژه گی وزیر اینده این وزارتخانه گفت :وزیر آموزش وپرورش باید از متن آموزش وپرورش باشد نسبت به مسائل نظام تعلیم وتربیت آگاه باشد .دارای برنامه جامع وکامل برای وزارتخانه باشد واعتقاد قلبی به سند تحول بنیادین آموزش وپرورش داشته باشد .وی تاکید کرد :وزیر آموزش وپرورش نباید رویکر حزبی وسیاسی داشته باشد وشایستگی تصدی این وزارتخانه مهم وتاثیر گذار را داشته باشد واگر فردبالنده ای باشد برای وزارت آموزش وپرورش بسیار مفید خواهد بود .رشیدی اضافه کرد : امید وارم ریئس جمهور هرچه زودتر فرد شایسته را برای کسب رای اعتماد به مجلس معرفی کند زیر ا تاخیر در معرفی وزیر باعث می شود خسارات زیادی به سیستم آموزشی وارد شود از انجا که در شهریور ماه ساماندهی نیروی انسانی  مطرح است وپس از آن هم سال تحصیلی آغاز می شود بنابر این وزیر باید هر چه زودتر بر صندلی این وزارتخانه تکیه بزند وسکان بزرگترین وزارتخانه را به دست بگیرد .البته افراد شایسته در میان معلمان کم نیستند امید واریم رییس جمهور فرد شایسته  ودلسوزی را برای وزارت آموزش وپرورش معرفی کند.وطبق فرموده رهبری وزیر سیاست زده نباشد که سیاسی کاری برای مجموعه تعلیم وتربیت سم مهلکی است .

سجادی دبیر کانون تربیت اسلامی استان گلستان

سجادی در پاسخ این سوال ما که ویژه گی یک وزیر برای وزارت آموزش وپرورش چه می تواند باشد ؟گفت :وزیر باید روحیه انقلابی وجهادی وهمچنین ارزشی داشته باشد چرا که با بیش از بیست میلیون انسان سروکار دارد .وزیر آینده باید ولایی باشد وبه سند تحول بنیادین اعتقاد عمیق داشته باشد و روحیه پرورشی داشته باشد تا بتواند ساختار پرورشی را تقویت کند. از نمایندگان هم انتظار می رود به وظیفه انقلابی وشرعی خود عمل کنند وبه کسی رای بدهند که ساختار این وزارتخانه را خوب بشناسد . به اعتقاد من در این زمینه وظیفه نمایندگان مجلس بسیار سنگین است .پس افکار عمومی از آنان انتظار دارند در دادن رای اعتماد دقت لازم را داشته باشند .

علی زابلی دبیر کانون تربیت اسلامی استان یزد

زابلی هم به ویژه گی های وزیر آتی وزارت اموزش وپرورش اشاره کرد وگفت :وزیری شایسته تصدی این وزارتخانه  را دارد که از حال وروز فرهنگیان مطلع باشد ودرد جامعه معلمان را با تمام وجود حس کرده باشد از سیاسی کاری کاملا پرهیز کند وتمام انژی خود را صرف برطرف کردن مشکلات این وزارتخانه کند ونام نیکی از خود در ذهن فرهنگیان باقی بگذارد .وی یاد آور شد : به اعتقادمن وزیر آینده باید صادق .عالم پاک ودل سوز باشد .برنامه جامع داشته باشد واز بدنه نظام تعلیم وتربیت باشد وبرای سیتسم دل سوز باشد واز همه مهمتر به سند تحول بنیادین با تمام توان ایمان داشته باشد .ونکته مهم تر این که مطالبات فرهنگیان را در اولویت اول برنامه کاری خود قرار بدهند وسازو کار رتبه بندی معلمان را مد نظر داشته باشد .

حسین نداف فرهنگی با تجربه در استان سمنان

اقای نداف هم در پاسخ این سوال که وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش به مجلس شورای اسلامی برای کسب رای اعتماد    باید دارای چه ویژه گی های باشد ؟گفت : مقبولیت بین فرهنگیان اولین شاخصه وزیر پیشنهادی  به مجلس  باید باشد یعنی فردی که به عنوان وزیر معرفی می شود باید بدنه آموزش وپرورش او را بپذیرد وبتواند ارتباط خوبی با فرهنگیان برقرار کند .نکته دیگر وزیر آموزش وپرورش کسی باشد که بتواند در جلسات هییت دولت از مطالبات  به حق   فرهنگیان دفاع کند وخواسته معلمان را در  جمع وزرا مطرح کند .وزیر آموزش وپرورش باید در هییت دولت از جایگاه خاصی بر خوردار باشد چرا که همه وزاریی که امروز مسئولیت دارند روزی شاگرد نظام آموزشی کشور بودند ومعلمان حق بزرگی به گردن آنان دارند .وی تقویت معاونت پرورشی را از دیگر مواردی دانست که وزیر آینده باید با آن توجه ویژه داشته باشد زیرا تربیت دینی دانش آموزان بسیار مهم است . نداف اضافه کرد :وزیر پیشنهادی آموزش وپرورش نیاید گرایش تند سیاسی داشته باشد وتعادل وانصاف را در انتصابات رعایت کند .

 

محمد علی عادلی دبیر کانون تربیت اسلامی استان قزوین

عادلی هم در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسانه معلم از ویژه گی های وزیر آینده آموزش وپرورش چنین یاد کرد :وزیر آموزش وپرورش باید در بین سایر وزرا بهترین ها باشد چون او با انسان ها سروکار دارد وباید فرد فرهیخته ای باشد وزیر آموزش وپرورش پدر خانواده بیست میلیونی خواهد بود که بخش مهمی از آنان در حال تربیت شدن هستند .مسئولیت  وزیر آموزش وپرورش از مسئولیت وزیر علوم بسیار سخت تر وسنگین تر است چون در نظام آموزش عالی دانشجو شکل گرفته است . اما در آموزش وپرورش افراد در حال شکل گیری هستند .در دوران یکی ازوزرای گذشته آموزش وپرورش مسئولیت خطیر تربیتی این نهاد به بوته فراموشی سپرده شد وهرچه دلسوزان فریادزدند گوش شنوایی نبود معنویت در این دوره کم رنگ شد ومی توان گفت آموزش وپرورش از هویت اصلی خود فاصله گرفت .وما هنوز آثار آن را در جامعه مشاهد می کنیم . پس کسی که وزیر دستگاه تعلیم وتربیت می شود باید اصول تربیت و آموزش را خوب فهمیده ودرک کرده باشد..وهر آنچه مقام رهبری در باره نظام آموزشی بیان فرموده اند را عملیاتی کند .وی در پایان خطاب به نمایندگان مجلس گفت : برای رای اعتماد دادن به وزیر آموزش وپرورش باید خیلی حساسیت داشته باشید ودقت کنید کسی را بر صندلی این وزارتخانه بگمارید که واقعا در شان این وزارتخانه باشد .

فیروز رضایی قایم مقام دبیر کانون تربیت اسلامی استان آذربایجان شرقی

رضایی که خود صاحب نظر در حوزه تعلیم وتربیت است معتقد است وزیر آتی آموزش وپرورش باید از حواشی سیاسی کار به دور باشد هدف او خدمت به نظام تعلیم وتربیت باشد وسیستم را سکوی فعالیت سیاسی تلقی نکند . مقبول فرهنگیان باشد ودر جلسات مهم تصمیم گیری از منافع وحقوق معلمان دفاع کند وی به نمایندگان هم گفت : آموزش وپرورش محل تلاقی منافع ملی است ومجلسیان باید این نکته را مد نظر داشته باشند که رای آنان تا بیست سال آینده تاثیر گذار خواهد بود . وهیچ مقوله ای به اندازه آموزش وپرورش در روند توسعه وپیشرفت کشور تاثیر نمی گذارد بنابراین  توجه به جایگاه آموزش وپرورش باید برای همه مهم تلقی شود .

نکته پایانی

در پایان این نکته را یادآور می شویم .معرفی فردی  به عنوان وزیر آموزش وپرورش از اختیارات قانونی رییس جمهور است .اما بررسی وکنکاش لازم از نظر مدیریتی .انقلابی بودن وقاطع بودن ودر نهایت رای اعتماد دادن وظیفه بسیار خطیر ومهم نمایندگان مجلس شورای اسلامی است . باید مصالح معلمان .فرهنگیان ودانش آموزان که آینده سازان کشور اسلامی ایران هستند را لحاظ کنند وبه کسی رای دهند که از هر نظر قابلیت تصدی این پست مهم وحیاتی را داشته باشد .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *