وجود ندارد و همچنین مستندات علمی در این خصوص موجود نیست.

فارس من| «فلوراید» بیماری زا یا سلامتی بخش؟

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، مخاطبان خبرگزاری فارس طی روزهای گذشته با ثبت سوژه‌ای در خصوص «سرطان‌زا بودن فلوراید» در سامانه فارس من خواستار پیگیری این موضوع شدند.

قاسم صادقی رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، در خصوص مزایا و معایب فلورایدتراپی برای کودکان توضیح داد: فلورایدتراپی یکی از روش‌های معمول پیشگیری از تخریب دندان‌ها در دنیا است و به عنوان یکی از روش‌های مؤثر در سنین کودکی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان استفاده می‌شود.

وی افزود: فلوراید مورد استفاده در کودکان به صورت موضعی و کنترل شده باید مصرف شود و اگر مصرف آن به صورت کنترل شده صورت نگیرد ممکن است توسط کودکان بلعیده شده و کودک دچار مسمومیت شود.

صادقی ادامه داد: در رابطه با سرطان‌زا بودن فلوراید تاکنون هیچ سند علمی و قطعی که مشخص کند فلوراید سرطان‌زا است وجود ندارد و همچنین مستندات علمی در این خصوص موجود نیست.

رئیس اداره دندانپزشکی معاونت درمان وزارت بهداشت در پایان گفت: فلورایدتراپی معمولاً از سنین ۶ تا ۱۳ سالگی انجام می‌شود و در مواقعی نیز دندانپزشکان توصیه می‌کنند کودک تا قبل از سن ۱۷ سالگی می‌تواند فلورایدتراپی را انجام دهد و استفاده از آن در سنین بالاتر خاصیت پیشگیری ندارد.

انتهای پیام/