فارس‌من| پیگیری مطالبه داوطلبان کنکور درباره تاثیر سوابق تحصیلی/ مصوبات یک سال قبل اطلاع‌رسانی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سالهاست که برگزاری کنکور سراسری به یک ماراتن برای داوطلبان ورود به آموزش عالی تشبیه می‌شود، چرا که متقاضیان ورود به دانشگاه‌ها برای کسب یک رتبه بالاتر در این آزمون روزها و ماه‌ها زمان صرف می‌کنند و استرس بالایی دارند.

تغییر مداوم قوانین نیز به نوعی برای این داوطلبان استرس‌زا است، جوانانی که در عرض چند ساعت و در شرایطی پر استرس باید تمام اطلاعات علمی خود را باز پس دهند، بجز استرس این موضوع، باید مدام به اخبار نیز توجه کنند تا در صورت تصویب قوانین جدید خود را با این قوانین وفق دهند.

برخی داوطلبان کنکور نیز با مراجعه به سامانه فارس من، در پویشی درخواست خود درباره کنکور را بیان کردند.

این داوطلبان خواستار اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی و اعطای حق انتخاب شرکت در کنکور سراسری 99 برای داوطلبان نظام قدیم شدند.

* زمانی که به جای درس خواندن صرف تشکیل کمپین‌های اعتراضی می‌شود

داوطلبان کنکور در مطالبه خود اعلام کردند: شکی نیست که آزمون کنکور سراسری ورود به دانشگاه استرس‌زا است، اما حواشی هر ساله کنکور سراسری استرس و فشار روحی و روانی بسیار مضاعف‌تری بر دانش‌آموزان وارد می‌کند، سازمان سنجش و همه صاحب‌نظران جملگی متفق‌القول هستند که تاثیر قطعی سوابق تحصیلی غیرمنطقی، ناعادلانه و مشکل فنی، آماری و ریاضی دارد، ولی متأسفانه هر ساله شاهد تصویب تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در شورای سنجش و پذیرش دانشجو هستیم و متقابلا دانش‌آموزان بجای درس خواندن با آرامش متأسفانه باید چندین ماه با استرس و فشارهای روحی روانی مشغول تشکیل کمپین و مذاکره با نمایندگان مجلس باشند تا در نهایت تاثیر قطعی تبدیل به تاثیر مثبت شود.

این داوطلبان به این مساله نیز معترض هستند که در کنکور سراسری سال 1399 فقط کنکور نظام جدید آموزشی برگزار می‌شود و داوطلبان نظام قدیم الزاما و اجبارا باید در کنکور نظام جدید شرکت کنند، داوطلبان نظام قدیم بسیاری بر اساس این مصوبه قانونی عمل کرده‌اند و برنامه‌ریزی تحصیلی داشته‌اند و هزینه‌های میلیونی فراوانی برای خرید کتاب، مشاور، کلاس را متقبل شده‌اند، حال شورای مذکور بدون در نظر گرفتن هزینه‌های روحی، معنوی و مادی بسیار زیادی که دانش‌آموزان طی این هفت هشت ماه متحمل شده‌اند، بدون در نظر گرفتن این دانش‌آموزان اقدام به نقض، تغییر و زیرپای گذاشتن مصوبه قبلی خود کرده است.

داوطلبان کنکور در مطالبه خود از سازمان سنجش خواسته‌اند: شورای سنجش و پذیرش دانشجو هر چه سریع‌تر برای رفع این بلاتکلیفی و سردرگمی اقدام کرده و به دانش‌آموزان نظام قدیم زیادی که مطابق مصوبه قانونی این شورا عمل کرده‌اند، حق انتخاب شرکت در کنکور نظام جدید را بدهند تا حق این دانش‌آموزان تضییع نشود.

*  مصوبه مورد اعتراض داوطلبان چیست؟

به گزارش فارس، براساس مصوبه هفدهمین جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو مورخ ۲۶ اسفندماه سال ۹۷، با توجه به درخواست داوطلبان، در آزمون سراسری سال 1399، برای آخرین بار همانند آزمون سراسری سال 1398 سنجش با دو آزمون جداگانه (دو مجموعه سوال) انجام می‌شود به طوریکه یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانش‌آموزان نظام‌ قدیم و یک آزمون (یک مجموعه سوال) برای دانش‌آموزان نظام‌ جدید (3-3-6) برگزار می‌شود و داوطلبان با توجه به اینکه فارغ‌التحصیل نظام قدیم یا نظام جدید آموزشی هستند لزوماً باید در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند، شرکت کنند، ضمناً از مباحث مشترک دو نظام آموزشی قدیم و جدید (3-3-6) ، سوال یکسان طرح می‌شود.

خبرگزاری فارس این مساله را از مسؤولان و کارشناسان پیگیری کرده است.

* اطلاع‌رسانی تمام مصوبات به داوطلبان از یک سال قبل

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش درباره این مصوبه گفت: این مصوبه شورای سنجش پذیرش دانشجو است که به کنکور سال ۹۸ مربوط نمی‌شود بلکه برای سال 99 تصویب شده و بر اساس قانون ما باید مصوبه‌ها را یک سال قبل به داوطلبان اعلام کنیم که ما از دو سال قبل اطلاع‌رسانی کرده‌ایم و این مسئله دست سازمان سنجش نیست.

وی افزود: این مصوبه از سوی شورای سنجش و پذیرش دانشجو تصویب شده که سه وزیر در این شورا حضور دارند و مصوبات نیز از یک سال قبل اطلاع‌رسانی می‌شود و داوطلبان می‌توانند خود را بر اساس این مصوبه آماده کنند.

به گفته خدایی، این مصوبه با جمع‌بندی نظرات سه وزیر، سه معاون آموزشی و کارشناسان دیگر تصویب شده و سازمان سنجش فقط مجری اجرای مصوبات است.

همچنین میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در این باره گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی موظف به تهیه طرحی در این زمینه شده است و داوطلبان مطمئن باشند هرگونه تغییر در نوع برگزاری یا پذیرش دانشجویان از یک سال قبل به داوطلبان اطلاع‌رسانی می‌شود.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: بهترین فردی که می‌تواند چه به عنوان مسؤول چه به عنوان کارشناس درباره این موضوع اظهار نظر کند، رئیس سازمان سنجش است.

انتهای پیام/