گشایش بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به میزبانی دانشگاه فرهنگیان

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حسین خنیفر رئیس دانشگاه فرهنگیان در مراسمی به مناسبت بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در بخش دانشگاهی، اظهار کرد: محافظت از قرآن به معنای عمل کردن به آن، تدبر، اندیشیدن و اقدام به آموزه‌های آن است.

وی افزود: قرآن برای زندگان است اما ما آن را برای مردگان می‌خوانیم؛ این قرآنی که سال‌ها در طاقچه خانه قرار گرفته برای سفره عید، سفره عقد و .. از آن استفاده می‌شود؛ امام علی (ع) می‌فرمایند «هر گاه فتنه‌ها مانند شب سیاه بر شما فرود آمدند قرآن را باز کنید» و با باز کردن آن حتی در صورتی که آن را مطالعه نمی‌کنید نور آن باعث رهایی از شرها می‌شود. همانطور که در قرآن اشاره شده است  می‌گوید همراه سختی، گشایش است و عجله نکنید. حتما حکمتی در آن است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه خداوند قرآن را شفا قرار داده است، گفت: در تاریخ 15 دی 97 میزبانی نمایشگاه قرآن بخش دانشگاهی به دانشگاه فرهنگیان واگذار شد و این اولین باری است که دانشگاه فرهنگیان این میزبانی را عهده‌دار است؛ 12 کمیته برای پشتیبانی با محوریت معاونت فرهنگی دانشگاه ایجاد شده است.

وی  ادامه داد:‌ در این نمایشگاه، تفاوت‌هایی با سال‌های قبل وجود دارد و خلاقیت‌هایی به خرج داده شده که جذاب است؛ در این نمایشگاه 18 دستگاه از قبیل نهاد مقام معظم رهبری، وزارت علوم، دانشگاه علمی کاربردی، بسیج دانشجویی، دانشگاه هنر، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه سوره و مؤسسه اعجاز قرآن حضور خواهند داشت.

خنیفر با اشاره به اینکه ۲ میلیون و 800 هزار دانش‌آموز اکنون در حال حفظ جزء 30 قرآن هستند، گفت: یکی از دلایلی که انسان‌ها بوی خدایی می‌دهند، قرآن کریم است و ما نیز سعی در گسترش این فعالیت‌ها داریم؛ دانشجو معلمان نیز در 14 رشته رتبه‌های برتر را در مشهد به دست آوردند و تنوع برنامه‌های قرآنی در آموزش و پرورش بسیار است. بر این اساس هر دوشنبه ساعتی به تلاوت، درک و فهم قرآن اختصاص می‌یابد.

وی افزود: در کتاب قرآن، داستان‌های بسیار عجیبی نهفته است و دریاهای کشف نشده بسیاری داریم؛ به طور مثال در سوره کهف 309 کلمه وجود دارد و افراد 309 سال خوابیده‌اند. یا اینکه نام زن و مرد به تعداد یکسان در قرآن آمده و همچنین 12 بار اسم ما به تعداد ماه‌ها وجود دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: ساعت 17 امروز به میزبانی دانشگاه فرهنگیان، مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه  قرآن در بخش دانشگاهی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هنر بخشی از قرآن کریم است، بیان کرد: نشست‌های تخصصی با حضور قرآن پژوهان برگزار خواهد شد که واقعا لذتبخش است؛ همچنین آقای قرائتی که متخصص تفسیرهای 5 دقیقه‌ای است، حضور خواهند داشت؛ ما گفتمان قرآنی در دانشگاه‌ها را پیش بینی کرده‌ایم و دانشجویی داریم که قرآن و نهج‌البلاغه را به شعر تبدیل کرده که ما باید به آن افتخار کنیم.

خنیفر در پاسخ به این پرسش که «آیا جذب‌های غیرقانونی در دانشگاه فرهنگیان رخ داده یا خیر»، گفت: اگر یک مورد سراغ دارید که فردی غیرقانونی و غیر از مسیر کمیته جذب و وزارت علوم وارد شده است، بیاورید چون اگر حتی یک نفر متناسب با تخصص خود جذب نشود، ظلم به بقیه است.

وی افزود: اتهام، برچسب و اظهار بی‌مبنا کار درستی نیست و زمانی که اینها در فضای مجازی پخش می‌شود، نمی‌توان آن را جمع کرد؛ ما باید مستند صحبت کنیم و همانطور که وزیر آموزش و پرورش گفتند مطالبه باید با مطالعه باشد و آبروی یک مجموعه را نمی‌توان با یک حرف زیر سؤال برد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: یک خبر یا تیتر می‌تواند جامعه‌ای را دچار مشکل کند؛ از سال 90 تا 96 در جذب هیأت علمی غفلتی شده است و ما باید سالی 200 ردیف می‌گرفتیم که دریافت نشد؛ اکنون 41 هزار دانشجو جذب کردیم  و تا سال 1404 تعداد ۲۰۸۰ ردیف هیأت علمی پیش‌بینی شده است؛ همچنین اکنون 700 تا 800 هیأت علمی رو به بازنشستگی هستند.

انتهای پیام/