همکاری کارخانجات، شهرک‌های صنعتی و اتاق اصناف در ارائه مهارت‌آموزی‌ به هنرجویان

سید مصطفی آذرکیش مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه نیروی انسانی، فضا و تجهیزات جزوی از فرایند آموزش بخصوص در هنرستان‌ها است ، گفت: قطعا نبود هرکدام از این موارد چالش در همان بخش را ایجاد می‌کند. با توجه به سه‌ساله شدن هنرستان‌ها یک سوم فضا، یک سوم نیروی انسانی و همچنین یک سوم تجهیزات بیشتر که مورد نیاز است درخواست شد.

وی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها و نیازسنجی‌ها نیاز به 16 هزار هنرآموز و 25 هزار استادکار وجود دارد،‌ افزود: یکی از روش‌های تامین این کسری‌ها در سال قبل توسعه و مشارکت آموزش‌های مهارتی در کاردانش به صورت برون‌سپاری بوده است. زمانی که برون‌سپاری و توسعه کاردانش داریم تامین نیروی انسانی، فضا و تجهیزات با کارخانجات تولیدی و موسسات آموزشی خارج از آموزش و پرورش است مانند آموزشگاه‌های آزاد سازمان فنی و حرفه‌ای، جهاد کشاورزی و مراکز آموزشی آن، شهرک‌های صنعتی و کارخانجات و … .

مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش در ادامه اضافه کرد: اینها یک روش برای تامین کسری نیروی انسانی، فضا و تجهیزات است که بخشی از کسری نیروی انسانی در قالب افزایش تدریس برای شاغلین موظف انجام شده است و بخش دیگر از این کسری به وسیله بازنشستگان و پیشکسوتان در قالبی که قوانین اجازه می‌دهد تامین شد؛‌ برای اینکه آموزش‌ها بتواند کسری‌ها را جبران کند قطعا بخشی از استخدام‌ها به نیروی انسانی اختصاص می‌یابد.

آذرکیش اظهار کرد: در سال قبل 3200 ردیف استخدامی از مجموعه استخدام‌های سال قبل وزارت آموزش و پرورش برای هنرجویان اختصاص یافت. در هر حال تامین بهینه هر کدام از نیازها به کیفیت آموزش‌ها کمک بسیاری می‌کند.

وی افزود: ما در تعاملی که با دستگاه‌های مختلف اجرایی، بخش‌های دولتی و خصوصی داریم، ماهیت آموزش‌هایمان مشارکتی است و قطعا باید در این آموزش مشارکتی تعامل بین عرضه‌کنندگان آموزش و متقاضیان آن وجود داشته باشد. بر همین اساس در این مدت مشارکتی باید دستگاه‌های متولی مهارت و بخش‌های تولیدی، خدماتی و آموزشی خارج از آموزش و پرورش در استمرار آموزش‌ها حضور یابند؛ زیرا این استمرار ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امیدواریم با توجه به تاکید مقام معظم رهبری و اراده‌ای که در دولت برای مهارت‌آموزی، کارآفرینی و اسناد بالادستی وجود دارد امسال شاهد باشیم که بخشی از کمبودها به صورت مشخص با تزریق منابع مالی و ردیف‌های استخدامی رفع شود.

آذرکیش با تاکید بر اینکه همواره شرایط آموزش‌ها در آینده بخصوص در مورد آموزش‌های مهارتی مدنظر ما است، گفت: ما اکنون با تغییرات سریع تکنولوژی و گستردگی مشاغل روبرو هستیم. در این شرایط مشاغل مختلفی بوجود می‌آید، برخی مشاغل حذف می‌شوند و تکنولوژی نیز به سرعت رشد می‌کند.

وی ادامه داد: ما اکنون در انقلاب صنعتی چهارم هستیم، ویژگی این انقلاب صنعتی نسبت به انقلاب‌های قبلی این است که تلفیقی از تکنولوژی‌های مختلف بر بستر دیجیتال است. مطمئنا برای مواجه و آمادگی هنرجوها در مشاغل حوزه کاردانش تغییرات آنقدر سریع است که ما باید تجهیزات جدید، بروز و نیروهای انسانی که دارای آموزش‌های کافی هستند را ایجاد کنیم و آموزش‌ مادام‌العمری که مستمرا هنرجوها در طول سال به صورت ضمن خدمت می‌بینند را ضروری می‌دانیم.

مدیرکل آموزش دوره دوم متوسطه کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در آموزش‌های مهارتی نیازها سالانه تغییر می‌یابند لذا باید نیروی انسانی مستمرا آموزش پیدا کند و توانمند شود. همچنین تجهیزاتی که وجود دارد باید جایگزین شوند. این نیازها همیشه از قبل وجود داشته و خواهد داشت که دلیل عمده آن تغییرات سریع تکنولوژی، فناوری‌های جدید و گستردگی مشاغل است، لذا باید تمام تلاش‌ها انجام شود تا نیازها به حداقل برسند و امکانات در اختیار قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه برای به حداقل رسیدن نیازها بنده تاکید برآموزش‌های مشارکتی دارم بیان کرد: کارخانجات، شهرک‌های صنعتی،‌اتاق اصناف و … سراسر کشور با تجهیزات به روز و کارا در انجام طرح‌ها قطعا مشارکت می‌کنند. زمانی که تجهیزات کارخانجات، شهرک‌های صنعتی، اتاق اصناف و … در ارائه آموزش‌ها وجود دارند و مشارکت می‌کنند، هنرجویان و دانش‌آموزان ما آموزش‌های مهارتی به روز می‌بینند؛ این آموزش‌ها در کشورهایی که دارای موفقیت هستند، با درهم تنیدگی حوزه آموزش و حوزه بازار کار وجود دارد و ما نیز باید تلاش بیشتری کنیم تا این  اتفاقات در کشور ما بیفتد.

آذرکیش در پایان افزود: با تصویب قانون نظام جامع آموزش و تربیت فنی‌حرفه‌‌ای  و مهارتی و همچنین تصویب و ابلاغ این آیین‌نامه در هیات دولت تلاش بر این است که در کشور ما نیز وحدت و اراده ملی برای  متناسب‌سازی آموزش‌ها با نیازهای بازار کار صورت گیرد؛ لذا هرچه مشارکت‌های بین‌دستگاهی، مشارکت بخش خصوصی و دولتی بیشتر باشد، قطعا نیازها کمتر خواهند شد و آموزش‌ها با کیفیت بهتری ارائه می‌شوند.

انتهای پیام/