حسین ضرغامی

ایجاد امید به آینده کشور در دانش آموزان رسالت امروز معلم است

در ادامه گفتگو با معلمان عزیز در هفته گرامی داشت معلم این بار پای صحبت های معلم جوان وموفقی نشستیم که دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان است .خود را اینگونه معرفی کرد:

حسین ضرغامی هستم متولد1374 در شهر تهران ودبیر رسمی آموزش و پرورش کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی هستم .وی ابتدا گفت :در کنار رسالت معلمی  و امر مقدس تعلیم و تربیت، در حوزه فرهنگی و رسانه ای نیز برای خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی، حضوری فعال دارم .ابتدا ایام نکوداشت مقام معلم را با یادی از معلم تراز انقلاب اسلامی، شهید استاد مطهری، گرامی میدارم و به عموم جامعه فرهنگیان تبریک و خداقوت عرض می کنم و امیدوارم روز به روز به سوی رشد همه جانبه آموزش و پرورش، آنطور که شایسته کشور و انقلاب ماست، پُرشتاب حرکت کنیم. ضرغامی به شاخصه های یک معلم نمونه وانقلابی پرداخت و گفت :بحثم رو با این مطلب آغاز میکنم که تعلیم و تربیت در اسلام یک جایگاه والا و بی نظیری دارد. اساسا خداوند متعال اولین معلم عالم است، آنجا که در قرآن کریم در سوره بقره آیه 31 می فرماید: « وَعَلَّمَ آدَمَ الأَسْمَاء كُلَّهَا» و اسماء و نشانه های خود را آموخت. سپس در جای دیگری پیامبران الهی را معلمان بشر معرفی میکند:

  • وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَاؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ (روم/47) ما پیش از تو، پیغمبرانی را به سوی اقوام خود روانه کرده ایم و ایشان برای آنان دلایل روشن ذکر کرده اند.

لذا انقلاب اسلامی هم به عنوان یک نظام دینی مردمسالارانه، به مدرسه به عنوان یک نهاد انسان ساز نگاه می­کند. معلم باید منابع انسانی کشور را با ارزش ها و نگرش های اسلامی انقلابی تربیت کند، پس خود  معلم باید سطح بالایی از ارزش ها و نگرش های انقلابی را دارا باشد. بنده با توجه به مطالبات رهبری از جامعه فرهنگیان، شاخص هایی را تعریف می کنم:

برخورداری از روحیه انقلابی و پایبندی به مبانی انقلاب است. یعنی اعتقاد و التزام کامل به گفتمان انقلاب اسلامی و آرمان های آن در چهارچوب ولایتمداری و نقش آفرینی در تحقق آرمان­ها و مطالبات امام و رهبری.
شاخص دیگر هویت مستقل و عزتمند است. یعنی معلم بداند برای او بن بست وجود ندارد و راه حل تمام مشکلات در داخل است و نسل آینده میتواند با ایمان و تلاش و دانش خود، گره گشای همه مسائل کشور باشد.

شاخص دیگر خودسازی است. معلم باید مبارزه با نفس را در خود تمرین کرده باشد تا بتواند افراد را  تربیت کند که روزی امانتدار بیت المال باشند.
با بصیرت و فکور. معلم انقلابی باید قوه ی تحلیل و بررسی مسائل و رخدادها را داشته باشد تا در لغزشگاه فتنه نلرزد و بتواند جامعه را هدایت و راهنمایی کند.
شاخص دیگر داشتن امید و روحیه جهادی است. معلم انقلابی اگر انگیزه برای رشد کشور و باور به توان داخلی و جوانان داشته باشد، می تواند این امید را در دل دانش آموزان کشور زنده نگه دارد و آنان را تشویق به بروز استعدادها و خدمت به کشور نماید. شاخص­های دیگری همچون دشمن شناسی، مقاومت، روحیه ی نقدکنندگی و نقدپذیری.

  • معلم باید به انتظارات رهبری نگاه کند و طبق آن جلو برود. در شرایط کنونی، ایجاد امید و نشاط به دانش آموزان رسالت اصلی است. امید به آینده کشور و حل مشکلات، می تواند نسل آینده را تشویق به کسب دانش و مهارت و خدمت به کشورش کند.وی ادامه داد:
  • آموزش و پرورش برای نقش آفرینی در این مسئله دو وظیفه دارد:
    الف) فرهنگ سازی در میان دانش آموزان کشور که متوجه شوند حمایت از کارگران و تولیدکنندگان ایرانی چه آثاری در اقتصاد، حفظ ارز، رونق اشتغال و… خواهد داشت و معلم نیز درخریدان  قلم و کاغذ و پوشش و…  در عمل نیز از کالای داخلی حمایت کند.
    متاسفانه همه ی دغدغه ی خانواده و مدارس به سمت کنکور رفته است در حالیکه کشور به تعمیرکار، نجار، قناد، خیاط، تکنسین و… نیاز دارد. مدارس فنی و حرفه ای باید مهارت متنوع تری را آموزش دهند و به دنبال تاسیس کارگاه های تولیدی بروند، کتب درسی ما نیز به معرفی مشاغل مختلف بپردازد.ضرغامی در بخش دیگری از مصاحبه به وضعیت معشت معلمان اشاره کرد وگفت :
  • مهم ترین انتظار معلمان، قطعا رفع مسئله معیشت و منزلت است. معلمان هم از حقوق و مزایای کمی برخوردارند و هم در مقایسه با سایر ارگان­ها امکانات رفاهی و خدماتی بسیاری کمی استفاده می کنند . باید فکری به حال پرداخت معوقات، خدمات درمانی، مسکن، تسهیلات ازدواج معلمان جوان و… بشود.
  • همه ما می دانیم امید اصلی کشور در ادامه راه انقلاب، به جوانان و نوجوانان است. اکنون که کشور درگیر جنگ اقتصادی است همانند دوران دفاع مقدس باید جوانان به عرصه بیایند و نقش آفرینی کنند. مهم ترین نقش معلمان درباره گام دوم، تبیین و تحلیل آن است. یعنی نسل نوجوان را با ادله و استدلال اقناع کنند و روحیه استقلال و عزتمندی را در آنان تقویت کنند. به نظرم باید مبانی سند تحول و برنامه ملی درسی را پیگیری و عملیاتی نمود. مسئله تولید علم و مراکز دانش بنیان نیز رسالت دیگر معلمان است.
  • وی  به  پژوهش محور شدن کتب درسی اشاره داشت ویاد اور شد :
    هر جامعه ای برای پیشرفت و تحقق آرمان هایش، باید رشد علمی داشته باشد پس نظام تعلیم و تربیت باید به روز و پژوهشی باشد. اگر معلم رشد علمی نکند و اهل پژوهش و تحقیق نباشد، آیا می تواند نسل جدید را اهل دانش و پژوهش تربیت کند؟
    یکی از مشکلات همین اعمال مدارک بالا است. باید این ایجاد انگیزه و شایسته سالاری را به آموزش و پرورش برگردانیم. چه اشکالی دارد آموزگار ما یا دبیر ما ادامه تحصیل دهد و رشد کند؟
  • وی در پایان تاکید کرد :وزیر آموزش وپرورش زحمات زیادی می کشند ومی دانم آقای بطحایی ارتباط و حضور فعالی اند و دغدغه کاهش تب کنکور در مدارس و بین دانش آموزان را دارند که شایسته تقدیر است. اما امیدوارم هرچه سریع تر طرح رتبه بندی معلمان را تدوین و عملیاتی نمایند تا انشالله اتفاق خوبی در بحث معیشت معلمان داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *