نگاه اسلام  ناب در حوزه تعلیم و تربیت  باید جایگزین برخی از  نگاه های یونسکویی شود

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری رسانه معلم، مناظره ای پیرامون موضوع سند تحول با حضور دکتر مهر محمدی سرپرست سابق دانشگاه فرهنگیان و حجت الاسلام دکتر ذوعلم رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی  در روز دوشنبه 19/9/97 در  سالن همایش شهید شرافت تهران برگزار گردید . در این جلسه دکتر مهر محمدی  در پاسخ به این سوال که تا چه میزان مبانی نظری سند تحول در مرحله تصویب تغییر کرده است و این تغییرات را چگونه ارزیابی می کنید، پاسخ داد که حداقل شصت درصد پیشنهادها و ایده های تحولی تیم پژوهشی ما در شورای عالی آموزش و پرورش و سپس شورای انقلاب فرهنگی با محتوایی دیگر جایگزین شد که این حد از والایش و پیرایش اصلا منصفانه نبود.

در ادامه دکترذوعلم بیان داشت اینکه برخی بر این عقیده اند که مبانی نظری سند در مرحله تصویب تا شصت درصدتغییر کرده است مهم نیست، مهم آن است که این تغییرات  مثبت بوده و ما از آن راضی هستیم .وی اختلاف در نگاه فلسفی را عامل این تغییرات ارزیابی کرد  و گفت: در مبانی نظری اولیه مبانی دینی و اعتقادی  و ارزشی باید پر رنگ تر می شد و نگاه اسلام  ناب در حوزه تعلیم و تربیت  باید جایگزین برخی از  نگاه های یونسکویی می گردید.

در ادامه دکتر مهر محمدی به دفاع از پیش نویس اولیه  مبانی نظری سند تحول پرداخت و اظهار داشت :هر چند اکنون  به مبانی نظری سند تحول مصوب افتخار می کنیم و بر خلاف عقیده برخی از صاحب نظران آن را  کاملا قابل تحقق ارزیابی  می کنیم لیکن باید به این نکته توجه داشت که  بخش مبانی نظری سند هیچ گاه در شورای عالی آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی مورد واکاوی قرار نگرفته  بلکه این بخش بر اساس بررسی و اعلام نظر برخی از صاحب نظران  تا  دستیابی به یک اجماع تدوین شد. به عقیده دکترمهر محمدی برخی برداشت های نا صحیح ازبرخی  مفاهیم  علمی  عامل برخی تغییرات در  مبانی نظری در مرحله نهایی  بوده است.

برای مثال “مدرسه یادگیرنده ” یک مفهوم  علمی و عقلانی در پیش نویس اولیه بود که به هیچ وجه با مبانی ارزشی و دینی ما منافاتی نداشت ، این مفهوم می گوید تا کل محیط مدرسه و همه عوامل آن در گیر تلاش مستمر برای رفع نقایص و کاستی های آن نباشند و از تجارب گذشته خود درس نگیرند مدرسه سیر شکوفایی خود را طی نخواهد کرد.

بی شک حذف نمونه هایی این چنین با تحلیل  تطابق با اندیشه های یونسکویی و یا فاصله  داشتن از مفاهیم متعالی  ارزشی  فقط از برداشت های ناصحیح از یک مفهوم تخصصی  و عقلانی  حکایت دارد. در ادامه جلسه هر دو شرکت کننده در مناظره در برابر این سوال که ضمانت اجرایی سند تحول چیست ، بر این موضوع تاکید کردند که همه سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش نباید فقط  مبانی نظری آن تلقی گردد آن چه می تواند باعث تحول در آموزش و پرورش شود اجرای راهکار های سند است.

هر چند در برخی موارد راهکارهای ارائه شده با مبانی نظری انطباق  کامل هم ندارد ولی اجرای کامل آن باید مطالبه همه اقشار جامعه به ویژه دانشجو معلمان  باشد. در پایان دکترذو علم به دانشجویان توصیه کرد  مطالبی که با عنوان ده چرخش اساسی در مبانی نظری سند آمده است را  مورد مطالعه قرار دهند زیرا نگرش جدیدی  را به تعلیم و تربیت ایجاد می کند.

دکتر مهر محمدی نیز به دانشجویان توصیه کرد برای این که مفاهیم انتزاعی سند را به یک الگوی عملی و نظام مند تبدیل کنیم و لوازم و دلالت های مبانی فلسفی تربیت رسمی و عمومی را با بهره مندی مناسب از یافته های علوم تربیتی در عرصه سیاست وعمل  مشخص کنیم رهنامه نامه را تدوین کردیم که در بخش  پایانی مبانی نظری قرار گرفته است به نظر می رسد  مطالعه آن  بخش  می تواند برای دانشجویان  و همه دست اندر کاران تعلیم و تربیت  بسیار مفید واقع شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *