گروه آموزش و فناوری خبرگزاری رسانه معلم، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش در گردهمایی رؤسای ادارات سنجش استانهای سراسر کشور در آذربایجان شرقی، ارسال الکترونیکی سؤالات در فصل امتحانات امسال را یک گام اساسی برای تحول در فرآیند ارزشیابی مطرح کرد و گفت: همهساله در فصل امتحانات همه نگران موضوع افشای سؤالات در فرآیند ارسال و تکثیر در حوزههای ارزشیابی بودند و امسال که برای اولین بار ارسال به شکل الکترونیکی صورت گرفت به همه مشکلات و شبههها در این زمینه خاتمه داد.
وی ادامه داد: این اقدام بزرگی برای حفظ آبروی آموزش و پرورش است چراکه افشای سؤالات در هر مرحله، بازتاب گستردهای در فضای مجازی داشت هرچند که موضوع افشای سؤالات که در برخی محل آزمون و گاهی چند دقیقه قبل از امتحانات صورت میگرفت در حدی نبود که کلیت آزمون را زیر سؤال ببرد؛ با ارسال الکترونیکی سؤالات، فرآیند ارزیابی را استاندارد کردیم.
عمادی، طرح و ارسال سؤالات، تصحیح اوراق امتحانی و اعلام نتایج را فرآیندهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی برشمرد و بر استانداردسازی هریک از این مراحل تأکید کرد و افزود: یکی از شاخصهای مدیر موفق این است که بتواند در حوزه خود استانداردسازیهای لازم را انجام دهد و استانداردهای موجود را نیز ارتقا دهد.
سرپرست معاونت آموزش متوسطه ادامه داد: از آنجاکه استانداردهای مورد استفاده در فرآیند ارزشیابی، قدیمی بودند امکان سوءاستفاده به سودجویان برای جعل مدرک میداد و گاهی نیز گفته میشد که نمرات با این شیوه ارزشیابی اعتبار لازم را ندارند اما استانداردسازی فرآیند به همه این مشکلات خاتمه میدهد.
وی ادامه داد: در راستای استانداردسازی فرآیند ارزشیابی پیشرفت تحصیلی، سه سامانه فعال هستند که سامانه امین ویژه فارغالتحصیلان است؛ سامانه فاینال نیز برای نگهداشت و ضبط نمرات امتحانی است و درصدد هستیم سامانه تصحیح الکترونیکی اوراق امتحانی نیز که بهصورت آزمایشی فعال است، در امتحانات خردادماه 98 بهطور کامل در سطح کشور فعال شود.
عمادی، استانداردسازی نحوه طراحی سؤالات امتحانی را یکی دیگر از دغدغههای مرکز سنجش وزارت عنوان کرد و ادامه داد: شیوه مورد استفاده در طراحی سؤالات، متأسفانه هنوز قدیمی است و نیاز است یک راهنمای عمل و استاندارد بهروز در این زمینه داشته باشیم و از امسال طراحان سؤال قرنطینه خواهند شد و همچنین در طرح سؤال مداخله خواهیم کرد تا سؤالات با استانداردهای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مطلوب فاصله نداشته باشد.
رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه به دنبال این است که تمامی مستندات دانشآموزان از ثبتنام در پایه اول ابتدایی تا فارغالتحصیلی در سامانهای یکپارچه ثبت شود، ادامه داد: در مقاطع ابتدایی که ارزشیابی بهصورت توصیفی است نیز باید مستندات موجود در سامانه الکترونیکی حفظ شود و این کار دور از دسترس نیست.
وی گفت: سامانه فاینال که در مقطع متوسطه فعال است باید در مقاطع تحصیلی دیگر نیز فعال باشد و تداوم فعالیت این سامانه میتواند به پیشرفت آموزش و پرورش کمک کند و به آموزش نیز جهت دهد.
وی در ادامه افزود: مطابق نظر وزیر آموزش و پرورش نام این مرکز به نام مرکز سنجش و تضمین کیفیت تغییر مییابد و این مرکز همچنان زیر نظر وزیر آموزش و پرورش فعالیت خواهد کرد.