در بحث عوامل عدم نشاط و دلزدگی دانش‌آموزان از مدارس نیاز به یک پژوهش و فرا تحلیل از پژوهش ها است تا بتوان با شناسایی عوامل اصلی آنها را رصد و به تدریج حذف کرد.

مهمترین ویژگی مدرسه زندگی علاقه و نشاط است

گروه اجتماعی خبرگزاری رسانه معلم، دكترفاضلی درباره تاثیر محتوای آموزشی و كتاب‌های درسی بر نشاط دانش‌آموزان اظهار كرد: كتاب‌های درسی در بحث ایجاد نشاط دانش‌آموزان نقش موثری دارد چرا كه فرصت‌های آموزشی و تربیتی مختلفی را برای آنها فراهم می‌كند. محتوای آموزشی ارائه شده در مدارس اگر بدون توجه به نیاز واقعی دانش‌آموزان در زندگی اجتماعی و عنصر خلاقیت باشد قطعا فضای رخوت را در كلاس درس حاكم خواهد كرد.
وی افزود: معلم در تدریس محتوای آموزشی نباید صرفا به كتاب درسی اكتفا كند و باید از سایر ابزارها در كلاس درس بهره ببرد تا فضای  نشاط را در كلاس‌های  درس  هدیه كنند. در برنامه درسی سه بخش تجویزی، نیمه تجویزی و غیرتجویزی با توجه به اقتضائات استان‌ها برای تولید محتوا توصیه شده است.  وجه  نیمه تجویزی و غیرتجویزی به دانش‌آموز حق انتخاب می‌دهد اما هم‌اكنون بیشتر دروس تجویزی هستند و دانش‌آموزان كمتر حق انتخاب دارند.
این كارشناس آموزشی گفت: اینكه بگویم مدارس نشاط ندارند، صرف گفتن موضوع مشكلات را حل نمی‌كند، در بحث كتاب‌های درسی برای آموزش جذاب آنها به مواد و رسانه‌های آموزشی و آزمایشگاه نیاز است اما چند درصد مدارس مجهز به آنها هستند؟ هم‌اكنون شاهد كلاس‌ها با تعداد بالای دانش‌آموز هستیم و تنها ابزار آموزشی مورد استفاده توسط معلمان كتاب درسی و تخته كلاسی است خب معلوم است در چنین شرایطی دانش‌آموز در كلاس دچار خستگی و خواب آلودگی می‌شود.
فاضلی بیان كرد: در كنار محتوای آموزشی، فضای ورزشی مدارس می‌تواند در ایجاد حس نشاط بسیار موثر باشد اما هم‌اكنون در ساخت مدارس چقدر به تامین سالن‌های ورزشی توجه می‌كنند؟چرا سازمان‌های دیگر به ویژه شهرداری‌ها وسازمان ورزش سالن‌های ورزشی خود را برای استفاده دانش‌آموزان در اختیار آنها قرار نمی‌دهند.
حركت یكی از عناصر مهم برای نشاط است اما هم‌اكنون یا فضای باز  حیاط مدرسه نداریم ویا داریم مناسب برای جنب جوش بچه ها نبست وگاهی هم با بد سلیقی مدیر یا معاون  بچه ها اجازه جنب‌وجوش و تحرك را هنگام زنگ‌های تفریح ندارند. چرا ورزش صبحگاهی را جز ساعت برنامه آموزشی در هر صبح نمی گنجانیم ومانند دروس بر اجرای آن نظارت نمی كنیم
وی با اشاره به اینكه در بحث عوامل عدم نشاط و دلزدگی دانش‌آموزان از مدارس نیاز به یك پژوهش و فرا تحلیل از پژوهش ها است تا بتوان با شناسایی عوامل اصلی آنها را رصد و به تدریج حذف كرد، گفت: در سایر كشورها برای ایجاد نشاط و شادابی در مدارس چه اقداماتی انجام می‌شود؟ این موضوعی است كه باید به آن هم توجه كرد.
طبیعت بچه ها تا حدودی در دنیا  واحد است در دنیا مدرسه محیط یادگیری نیست بلكه محل عزیمت به محیط یادگیری دردرون و یا بیرون مدارس است كه در برنامه درسی ملی تحت عنوان ساعت رسمی كلاسی وغیر كلاسی تعربف شده است ولی مسئولین به این برنامه ها  اعتنایی نمی كنند بلكه به دنبال تبدیل آزمون استعداد تحصیلی به هوش در جذب مدارس تیز هوشان هستند.
بنابراین  بود كه برای تقویت  تجربیات محلی وبومی دانش آموز 20در صد برنامه آموزشی به استان ها واگذارشود ولی اعتنایی نمی شود  و شورای عالی انقلاب فرهنگی در حد تصویب سند واخذ یك گزارش صوری قناعت می كنند اگر اینها عمل شود،  مدرسه زندگی خلق می شود كه مهمترین ویژگی آن علاقه و نشاط است.  
متاسفانه مدارس ما  پس از طرح تحول وتغییرات كتاب های درسی، توسط دولت  و وزارت  حمایت نشدند و كلاس‌ درس به صورت تئوری اداره می‌شود و چیدمان كلاس‌ها برای دانش‌آموز جذاب نیست كه چاره این دردها مدیریت جهادی وانقلابی همراه با دانش روز است./د

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *