زنگ خطر حرکت‌های ضدفرهنگی در مدارس

به گزارش مشرق، سال ۲۰۱۵ بود که سندی با عنوان سند «اهداف توسعه پایا» یا همان سند ۲۰۳۰ از سوی سازمان ملل متحد به کشورهای عضو ارائه شد. سندی که گفته شد نقشه راه جامعه بین المللی برای توسعه پایا و دگرگون ساختن جهان است و در قالب ۱۷ هدف اصلی تنظیم شده بود.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر حرکت‌های ضدفرهنگی در مدارس

از پاییز سال ۹۵ نیز به تدریج سر و صداهای این سند به ایران رسید و بحث برانگیز شد. سندی که بخش هایی از آن با قانون اساسی و شرع تعارض داشت و واکنش بسیاری از مسئولین و مهمتر از همه مقام معظم رهبری را نیز بر انگیخت.

مهم ترین بخش جنجال آمیز این سند موضوع آموزش و موارد مطرح شده درباره آن بود. بر اساس بندهای هفدگانه سند ۲۰۳۰، کشورهای عضو باید «امکانات مساوی، با کیفیت بالا و مادام العمر تحصیل فراگیر را برای همه ساکنان کشور، فارغ از جنسیت، قوم، قبیله، سن و سال فراهم کنند.»

با مطرح شدن این سند بین المللی، برخی برای اجرایی شدن آن در سیستم آموزش و پرورش کشور تلاش کردند و حتی در مواردی نیز شاهد اجرای گاه علنی و گاه پشت پرده آن بودیم.

هرچند که در این زمان نیز همچنان انتقادها به اجرایی شدن آن وجود داشت و بسیاری از نمایندگان مجلس، مسئولین دولتی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با آن مخالفت کرده و سند مذکور را مخالف ارزش های اعتقادی و مذهبی کشور خواندند.

اما مخالفت ها با سند توسعه پایا به قدر کافی کارساز نبود و از سوی دیگر برخی تلاش ها برای اجرای آن همچنان ادامه داشت؛ تا اینکه در نهایت واکنش رهبر معظم انقلاب نسبت به لزوم جلوگیری از اجرای این سند، موجب توقف آن در کشور شد.

محتوای آموزشی سند ۲۰۳۰ چه بود؟

بررسی محتوای سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزش، نشان می دهد که با اجرای آن زیرساخت های آموزشی کشور به طور کلی متحول می شد و با تحت تاثیر قرار دادن اعضا جامعه از کودکان تا نوجوانان و دانشجویان علاوه بر نقض شدن شرع و قانون، سیستم آموزشی کشور تبدیل به یک مجرای جاسوسی قانونی برای استفاده دشمنان می شد.

بر اساس موارد مطرح شده در سند ۲۰۳۰ و در بخش آنالیز وضعیت آموزش جنسیت در «آموزش جامع جنسیت»، پیشنهاد شده تا کودکان ۵ تا ۸ سال آموزش های جنسیتی را فراگیرند و با بیماری هایی که می تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، آشنا شوند. به علاوه برای کودکان ۹ تا ۱۲ نیز آموزش قسمت عمده ای از نحوه انتقال ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی وهمچنین راهنمای تکنیکی آموزش جنسیتی برای مدارس و معلمان در مقالات وابسته به این سند مطرح شده است.

یکی از مهم ترین مفاهیم مورد توجه در سند ۲۰۳۰، برابری جنسیتی و ارائه آموزش های جنسی به کودکان با حذف تفاوت های جنسی گروه مورد آموزش است. به علاوه یکی از مسائل مورد توجه در این سند حذف کلیشه‌های جنسی، ارائه آموزش‌های جنسی به کودکان و حذف برخی مفاهیم قرآنی و ارزشی از کتاب‌های درسی به‌بهانه ترویج صلح و نبود خشونت است.

به طوریکه حذف مطالب مربوط به سرگذشت افرادی همچون شهید محمد حسین فهمیده و مصادیق فرهنگ ایثار و شهادت از اهداف سند توسعه پایا بود و به اعتقاد برخی کارشناسان، سند ۲۰۳۰ مخالف هر گونه تربیت دینی بوده و آن را خلاف حقوق بشر می داند. یکی دیگر از دلایل تعارض سند ارائه شده از سوی یونسکو، آموزش دانستنی های جنسی به کودکانی است که حتی هنوز به سن بلوغ نیز نرسیده اند. به طوریکه خبرهایی از انتشار کتابی با عنوان «لک لکی در کار نیست» همراه با آموزش امور جنسی، تفاوت های بدنی مرد و زن و نحوه تولید مثل نیز به گوش رسید. اما این پایان فجایع سند ۲۰۳۰ نیست و حتی جای دادن مطالبی با مضمون شناخت و آموزش همجنسگرایی و همجنس بازی در کتاب های آموزشی کودکان ازجمله دیگر اهداف این سند بود به طوریکه بر اساس این سند ۳ نوع خانواده با عناوین «مرد و زن، مرد و مرد، زن و زن» تعریف و دولت ها نیز مکلف به حمایت این خانواده ها بودند.

با وجود انتقاد های فراوان به عدم لزوم آموزش مسائل جنسی به کودکان و مطرح کردن آنها در کتاب های آموزشی، موافقان داخلی و خارجی اجرای آن، دلیل اصرار خود برای اجرای این سند را لازمه آشنایی کودکان با مسائل جنسی می دانستند. به طوریکه به عقیده آنها در صورت آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل و کلیشه های جنسی، احتمال کاهش ابتلا به برخی بیماری ها، کاهش روابط خارج از عرف میان نوجوانان، امکان محافظت کودکان و نوجوانان از خود در محیط جامعه و کاهش بارداری میان نوجوانان وجود دارد.

با وجود تلاش های برخی ازجمله کشورهای اروپایی و برخی از مسئولین کشور برای اجرا شدن این سند به بهانه لزوم آشنایی کودکان و نوجوانان با مسائل جنسی و کاهش آسیب های اجتماعی، اجرای این طرح در دیگر کشورها و اما کسب نتیجه ای متفاوت با انتظارات بوده ایم.

رسانه های غربی: آموزشهای جنسی در مدارس عامل افزایش روابط نامشروع

مطالب منتشر شده در رسانه های غربی نیز این موضوع را تایید و با انتشار مطالبی در این باره، مهر تاییدی بر بی فایده بودن و حتی آسیب زا بودن اجرای سند ۲۰۳۰ می زند.

سال ۲۰۱۷ روزنامه دیلی میل مطلبی را با عنوان «چه زمانی از این خواب که آموزش های جنسی موجب کاهش حاملگی نوجوانان می شود، بیدار خواهیم شد؟» منتشر و با ارائه برخی آمارها، اعلام کرد که آموزش مسائل جنسی در مدارس کودکان و نوجوانان نه تنها باعث کاهش روابط غیر اخلاقی و حاملگی های ناخواسته میان افراد نمی شود بلکه عامل تشدید کننده در افزایش حاملگی میان نوجوانان شده است.

در ادامه مطلب دیلی میل آمده است، در سال های گذشته این تصور وجود داشت که هرچه نوجوانان آگاهی بیش تری نسبت به آموزه های جنسی داشته باشند کم تر به سمت این مسائل می روند این در حالی است که بررسی ها خلاف این موضوع را نشان می دهد و هرچه نوجوانان نسبت به این مسائل آگاهی بیش تری داشته باشند میزان روابط جنسی و بارداری های ناخواسته در نوجوانان کم سن و سال افزایش می یابد.

بررسی های کارشناسانی از جمله دیوید پاتون از دانشگاه اقتصاد ناتینگهام و لیام رایت از دانشگاه شفیلد انگلیس نشان می دهد، در مناطقی که بودجه آموزش های جنسی کم تر بوده و این مسائل به میزان کم تری در مدارس تدریس شده، میزان حاملگی نوجوانان نیز به شدت کاهش داشته است.

بر اساس این مطلب، از سال ۲۰۰۸ دولت بودجه آموزش روابط جنسی و پیشگیرانه از حاملگی و توزیع وسایل پیشگیرانه در مدارس را کاهش داد و این امر موجب کاهش شدید حاملگی های نوجوانان شد. به طوریکه در طول سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ رقم حاملگی در انگلستان از سال ۱۹۶۹ به بعد به پایین ترین رقم خود یعنی ۴۲.۶ درصد رسید.

کارشناسان معتقدند که سال ها است بر این موضوع که آموزش مسایل جنسی در مدارس موجب افزایش روابط نامشروع می شود، تاکید دارند و حال آمار ها نیز این امر را تایید می کند.

بر اساس این مطلب، نتایج گزارشات و بررسی کارشناسان حاکی از آن است که آموزش های صریح جنسی در کتب مدارس و توزیع آزادانه وسایل پیشگیرانه میان نوجوانان آنها را تشویق به داشتن رابطه جنسی می کند.

گزارش دیلی میل ادعا می کند، امروزه شواهد واضحی وجود دارد که آموزش مسائل جنسی در مدارس رابطه مستقیمی با افزایش تعداد نوزادان نا مشروع دارد. به علاوه آشنایی بیشتر نوجوانان و کودکان با مسائل جنسی نه تنها موجب اجتناب آنها از برقراری رابطه نمی شود بلکه موجب درگیر شدن فکر آنها با این مسائل و تشویق کودکان و نوجوانان به برقراری روابط نامشروع شده است.

نتایج تحقیقات انجام شده توسط یک موسسه مسیحی در انگلیس نشان می دهد؛ آموزش همجنس گرایی و مسائل جنسی به صورت تصویری در کتب درسی موجب عادی شدن برقراری روابط جنسی میان کودکان و نوجوانانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده اند شده و افزایش تمایل آنها به انجام این اعمال را در پی دارد.

بالاترین رقم حاملگی نامشروع در انگلیس به دلیل آموزش های جنسی

بر اساس این مطلب، در سال ۱۹۹۹ میزان حاملگی های نامشروع و روابط جنسی میان نوجوانان بریتانیا بالاترین رقم را در میان دیگر کشورهای اروپایی داشت و عامل آن نیز دسترسی آسان نوجوانان به آموزش ها و وسایل جنسی بود و این امر دلیل عمده فروپاشی خانواده های بریتانیایی بوده است.

اما گزارشات تایید کننده این موضوع به اینجا ختم نمی شود و روزنامه تایمز نیز چندی پیش مطلب دیگری را در این باره منتشر کرد.

بر اساس گزارش منتشر شده در روزنامه تایمز، تحقیقات نشان می دهد که کلاس های آموزش مسائل جنسی به کودکان و نوجوانان و تبلیغات های کنترل حاملگی برای این سنین، شمار حاملگی های نامشروع ناجوانان را کاهش نداده و حتی عامل افرایش آن شده است. در ادامه این مطلب آمده است، آموزش این مسائل به افرادی که به سن بلوغ نرسیده اند تنها موجب تشویق آنها به انجام این اعمال شده است.

شکست آمریکا در ارائه آموزش های جنسی با هدف کاهش بارداری نوجوانان

اما ناکارآمدی آموزش های جنسی تنها به کشور انگلیس محدود نمی شود و حتی نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نیز این موضوع را تایید می کند.

روزنامه ایندیپندنت فوریه امسال با انتشار مطلبی در این باره نوشت؛ نتایج تحقیقات انجام شده در آمریکا نشان می دهد که آموزش های جنسی در مدارس این کشور موجب افزایش شمار بارداری های نا مشروع میان نوجوانان شده است.

نتایج تحقیقات نشان می دهد؛ ایالت متحده آمریکا طی سال های اخیر بودجه زیادی را برای ارائه آموزش های جنسی به نوجوانان با هدف کاهش نرخ حاملگی این قشر اختصاص داده اما نتیجه ای بالعکس را دریافت کرده است. به طوری که بررسی میزان حاملگی دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله آمریکایی در فاصله سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۶ نشان از افزایش حاملگی های نا مشروع و شکست آمریکا در این پروژه دارد.

آمارها نشان می دهد، آموزش مسائل جنسی در مدارس آمریکا نه تنها موجب منصرف کردن نوجوانان از انجام این عمل نشده بلکه به دلیل آشنایی افراد کم سن و سال با این مسائل موجب تشویق آنها به تجربه داشتن رابطه جنسی نیز شده است.

به گزارش ایندیپندنت، هدف از آموزش های جنسی به نوجوانان ایالت متحده آمریکا کاهش روابط نامشروع بوده اما دولت در اجرا این طرح شکست خورده و به هدف مد نظر خود نرسیده است. افزایش شمار حاملگی و روابط جنسی نامشروع میان نوجوانان و افراد کم سن، کاهش سن اولین تجربه رابطه جنسی در نوجوانان و ابتلا به بیماری های مقاربتی نشان می دهد که آموزش مسائل جنسی به نوجوانان نه تنها به هدف خود نرسیده بلکه موجب افزایش معضلات اخلاقی نیز شده است.

اجرای سند ۲۰۳۰ در کشور هنوز ادامه دارد؟

با وجود اذعان کارشناسان و تایید نتایج تحقیقات غربی بر تاثیرات منفی آموزش مسائل جنسی در مدارس، روشن است که اجرای اهداف آموزشی سند ۲۰۳۰ نیز به غیر از زوال کودکان و نوجوانان کشور نتیجه دیگری ندارد.

وقتی کشورهای تنظیم کننده این سند نیز آموزش مسائل جنسی در مدارس را عامل اصلی انحراف افراد جامعه می دانند، دلیل اصرار برخی مسئولین داخلی بر اجرا سند ۲۰۳۰ بی معنا است مگر اینکه هدف آنها از اجرای این سند موضوع پشت پرده دیگری باشد.

چراکه هنوز هم از گوشه و کنار کشور خبرهایی از اجرا پنهانی این سند در برخی مدارس شنیده می شود و حتی اردیبهشت ماه سال جاری نیز رویداد «روز جهانی دختران در ICT» با مضمون توانمندسازی زنان در فناوری های نوین در تهران توسط وزارت ارتباطات برگزار شد که مهم ترین اهداف آن، توسعه دستیابی به اهداف سند ۲۰۳۰، عدالت جنسیتی و آموزشی و بازتاب دهنده مستقیم اهداف ۲۰۳۰ بود.

دیدگاه تان را اینجا به ما بیان کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *