تحلیل مرکز پژوهش های مجلس از بودجه سال ۱۴۰۳ آموزش وپرورش

📌

رسانه معلم#محدودیت منابع مدیران را به انتخاب مصارف وادار می کند وانتخاب نشان از بینش دولت ها بر اولویت های کشور است سهم آموزش وپرورش از بودجه عمومی در دولت های بعداز انقلاب حداکثر ۱۸ درصد وحداقل زیر ده درصد بوده است که در این دولت نیز صدک پایین ترین بودجه هاست در حالی که وضعیت آموزش برابر با نمرات نهایی و مقیاس های جهانی خوب نیست و بیماری کرونا همه دولت ها را وادار به افزایش اعتبارات برا جبران عقب افتادگی آموزشی نموده است جمعیت دانش آموزی از ۱۴ میلیون نفر به ۱۶ میلیون نفر رسید و بودجه عمومی ۴۰۳ نسبت به سال قبل بیش از ۲۵ درصد رشد داشت درحالی که بودجه آموزش وپرورش نسبت به سال قبل خودش حدود ۱۷ درصد رشد داشته است

چكيده

بررسي بخش دوم لاي حه بودجه ١٤٠٣ در حوزه آموزش و پرورش نشان ميدهد كه كل بودجه وزارت آموزش و پرورش
با احتساب رديفهاي متفرقه اعمال نشده (جدول ٩) مجموعًا ٢٧٨ هزار ميليارد تومان ميباشد كه اين به معناي سهم
٩/٨٣ درصدي آموزش و پرورش از منابع بودجه عمومي كشور است. سرانه دانش آموزي با در نظر گرفتن كل اعتبارات
آموزش و پرورش (جداول ٧ و ٩ لايحه) حدود ٢٠.٦ ميليون تومان است كه نسبت به سال گذشته ١٦/٧ درصد رشد
داشته است. سرانه فعاليتهاي پرورشي و امور تربيتي دانشآموزان در صورت در نظر گرفتن كل اعتبارات اين حوزه،
رشد چشمگيري داشته و از ٦٩٠ هزار تومان براي هر دانشآموز به ١ ميليون و ٣٤٠ هزار تومان در سال ١٤٠٣ رسيده
است. انتظار آن بود كه بودجه ١٤٠٣ متناسب با برنامه هفتم پيشرفت باشد و مقدمات اجراي سال اول برنامه را فراهم
سازد، اما اكنون بسياري از احكام تصويب شده در برنامه هفتم مورد توجه قرار نگرفته است. لايحه بودجه ١٤٠٣
همچنان چالشهايي را براي نظام آموزش و پرورش در سال پيشرو ايجاد خواهد كرد كه توان مديريت تحولي و حل
چالشهاي اساسي تعليم و تربيت كشور را از وزارتخانه آموزش و پرورش خواهد گرفت. ازجمله اين مشكلات ميتوان
به عدم برآورد دقيق حقوق و دستمزد و مطالبات فرهنگيان، عدم پوشش كامل هزينه هاي دانشگاه فرهنگيان، عد م
تأمين متناسب هزينه هاي چاپ كتب درسي و عدم تأمين متناسب بودجه ساخت و تجهيز مدارس اشاره كرد.

خلاصه مديريتي
مسئله اصلي
كل بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه ١٤٠٣ با احتساب رديفهاي متفرقه اعمال نشده (جدول ٩) درمجموع
٢٧٨ هزار ميليارد تومان ميباشد كه اين به معناي سهم ٩/٨٣ درصدي آموزش و پرورش از مصارف بودجه عمومي دولت
است. با در نظر گرفتن اعتبارات جداول ٧ و ٩ لايحه، سرانه دانش آموزي در سال ١٤٠٣ حدود ٢٠.٦ ميليون تومان
است كه نسبت به سال گذشته ١٦/٧ درصد رشد داشته است. همچنين سرانه فعاليتهاي پرورشي و امور تربيتي
دانش آموزان رشد چشمگيري داشته و از ٦٩٠ هزار تومان براي هر دانشآموز به ١ ميليون و ٣٤٠ هزار تومان در سال
١٤٠٣ رسيده است.
نقاط قوت و ضعف طرح و لايحه
با وجود رشد حدود ١٧ درصدي بودجه آموزش و پرورش در لايحه بودجه ١٤٠٣ نسبت به قانون بودجه ،١٤٠٢ اما
سقف و توزيع اعتبارات در اين وزارتخانه همچنان بهنوعي است كه آموزش و پرورش را از قيد مشكلات هميشگي

وزمره خارج نكرده و توان لازم براي تحول و حل مشكلات اساسي را ايجاد نميكند. با اعتبارات پيشبيني شده،
چالشهاي بودجهاي اصلي اين وزارتخانه در سال پيشرو به شرح ذيل خواهد بود:

  • چالش در پرداخت حقوق و دستمزد فرهنگيان با كمبرآوردي رديف «ادارات كل آموزش و پرورش استانها»،
  • چالش در پرداخت مطالبات و معوقات فرهنگيان ازجمله پاداش پايان خدمت و حق التدريس شاغلان و بازنشسته ها،
  • چالش در تأمين كاغذ كتب درسي با كمبرآوردي بودجه سازمان پژوهش و برنامهريزي درسي ،
  • توقف برنامه هاي ساخت، نوسازي و تخريب و بازسازي مدارس كشور با كم برآوردي شديد اعتبارات
    تملك دارايي هاي سرمايهاي سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس،
  • چالش در مديريت و افزايش ظرفيتهاي پذيرش دانشگاه فرهنگيان با كم برآوردي بودجه هزينهاي دانشگاه،
  • كم برآوردي بودجه سازمان نهضت سوادآموزي با وجود تصويب وظايف جدي د براي آن در برنامه هفتم پيشرفت،
  • مشكل قطع ي در تأمين خدمات اياب وذهاب رايگان دانش آموزان استثناي ي در سال تحصيلي ١٤٠٤–١٤٠٣
  • كسري اعتبار در پرداخت كامل پاداش پايان خدمات بازنشستگان سالهاي ١٤٠٢ و ١٤٠٣ آموزش و پرورش.
    پيشنهادهاي مركز پژوهشها
    علاوهبر آنچه كه آمد، بودجه ١٤٠٣ به عنوان نخستين بودجه سنواتي در طول برنامه هفتم پيشرفت، نتوانسته است
    بهدرستي اهداف و احكام برنامه را پوشش دهد. ضمن آنكه اعتبارات در نظر گرفته شده نميتواند تكاليف برنامه در سال
    اول اجرا را محقق سازد ، در برنامه هفتم احكامي از قبيل موارد ذيل تصويب شد كه اكنون در لايحه بودجه اثري از
    آنها مشاهده نميشود و نيازمند بازبيني است:
  • اختصاص دودهم واحد درصد از محل ماليات بر ارزش افزوده براي تخريب، بازسازي، مقاومسازي و تجهيز مدارس
    (ماده الحاقي (٣٣) به ماده (١١٨))
  • افزايش سهم آموزش و پرورش از عوارض گاز مصرفي به ٤٠ درصد (بند الحاقي «٣» ماده (٩٢))
  • تكليف دولت به پرداخت مطالبات باقي مانده صندوق ذخيره فرهنگيان طي اجراي برنامه (بند «چ» ماده (٨٨) )
  • پرداخت فوقالعاده خدمتگزاري و فوق العاده سرايداري بهترتيب معادل سي وپنج درصد (%٣٥) و پنجاه درصد (%٥٠)
    از حداقل حقو ق مندرج در قوانين بودجه سالانه به خدمتگزاران و خدمتگزاران سرايدار مدارس (تبصره بند «ب» ماده (٨٨))
    همچنين سنجه هاي عملكردي در نظر گرفته شده براي آموزش و پرورش در جدول (٧-٢) تناسبي با سنجه هاي
    تصويب شده در ماده (٨٧) برنامه هفتم، و حتي با اعتبارات پيشبيني شده در لايحه بودجه، ندارد و داراي ايراداتي
    همچون ابهام در سنجه، آرمانگرايي و فاصله با واقعيت و فاقد قابليت اندازه گيري يري ميباشد كه لازم به اصلاح و تطبيق
    با برنامه هفتم است.
  • متن کامل را می توانید به نشانی زیر مطالعه نمایید
  • https://rc.majlis.ir/fa/report/show/1801359

.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *