کمپین تحریم کالاهای اسرائیلی و عدم همکاری با آن در دنیا وخیانت بعضی از کشور های عربی

ناصره – «نظر امروز» – اثر زهیر آندراس:

رسانه معلم به نقل از رای الیوم

اسراییل به دلیل تجاوزاتی که در هفتم اکتبر گذشته علیه نوار غزه انجام داد، به یک کشور منحوس در جهان تبدیل شده است و روزنامه عبری (هاآرتص) روز پنجشنبه نوشت جنایت شنیع و فجیع اشغالگر دیروز در زمانی که اشغالگران انجام دادند. اسماعیل هنیه، رئیس بخش سیاسی حماس، این نهاد را از دستیابی به هدف خود یعنی تکمیل قرارداد مبادله زندانیان با حماس باز داشت.

در مقاله ای که در روزنامه عبری هاآرتص منتشر شد، آکیوا الدار، تحلیلگر سیاسی، جلوه های چرخش افکار عمومی جهانی علیه دولت اشغالگر، از جمله محدودیت فروش تسلیحات، تا تصمیم شورای امنیت برای توقف آتش را مورد بحث قرار داد

این نویسنده که نخست وزیر بنیامین نتانیاهو را با توصیف او به عنوان “امپراتور” و “نوازنده فلوت” اهل قیصریه به تمسخر گرفت، واکنش اشغالگران را با قطعنامه 2334 که از اسرائیل خواسته بود ساخت و ساز در شهرک ها را در سال 2016 متوقف کند و واکنش آن را مقایسه کرد. به قطعنامه 2728 که ماه گذشته توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و در آخر خواستار آتش بس فوری در نوار غزه شد.

وی تاکید کرد که این نهاد در سال 2016 سفرای خود را از کشورهایی که از تصمیم توقف شهرک‌سازی حمایت کردند خارج کرد، اما پس از اکتبر 2023، اسرائیل به دلیل تصویب قطعنامه آتش‌بس بدون پاسخ به کشورهایی که در تصویب آن سهیم بودند، این توهین را فرو برد. و همچنین ایالات متحده که از استفاده از حق وتو خودداری کرد.

این تحلیلگر مظاهر افول اسرائیل و نفوذ جهانی آن پس از 7 اکتبر را در قالب مواردی برشمرد:

* وزرای خارجه اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تحریم هایی را علیه شهرک نشینان خشن اعمال کنند که شامل مسدود کردن اموال و ممنوعیت سفر به کشورهای اتحادیه اروپا می شود و شهروندان اتحادیه اروپا از هرگونه روابط تجاری با این شهرک نشینان منع خواهند شد.

* بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با اسرائیل تعلیق کرد، شیلی، کلمبیا، چاد، هندوراس، ترکیه و اردن سطح روابط را کاهش داد و اتحادیه آفریقا عملاً وضعیت ناظر خود را تعلیق کرد.

* کلمبیا خرید تسلیحات از اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد و شرکت های اسرائیلی در نمایشگاه تسلیحات در کلمبیا و شیلی شرکت نکردند و دولت منطقه ای والونیا در بلژیک مجوز صادرات سلاح به اسرائیل را به حالت تعلیق درآورد.

* حزب حاکم اصلی در اسپانیا و سایر احزاب تجارت اسلحه با اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند و کمیته روابط خارجی پارلمان به توقف تجارت اسلحه با این نهاد رای داد.

* دولت اردن از تعویق معامله (برق در ازای آب) با اسرائیل خبر داد.

* تعدادی از صندوق‌های بازنشستگی در دانمارک شرکت‌های اسرائیلی را مستثنی کردند و سرمایه‌گذاری‌های خود را از آن‌ها، از جمله بانک‌هایی که در شهرک‌ها مشارکت داشتند، برداشتند.

* پارلمان کانادا به توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل رای مثبت داد بیش از 130 نماینده پارلمان بریتانیا خواستار ممنوعیت فروش سلاح به اسرائیل شدند.

* شهر بارسلونا اسپانیا تمامی روابط خود را با اسرائیل قطع کرد و شورای شهر گنت بلژیک اعلام کرد که از شرکت هایی که از سیستم اشغالگر و ظلم به فلسطینیان سود می برند خرید نخواهد کرد.

* شهرداری هایفیلد در کالیفرنیا رای به واگذاری چهار شرکت دخیل در نقض حقوق بشر و قوانین بین المللی توسط اسرائیل داد.

* 120 شوراي شهري در آمريكا با صدور قطعنامه اي خواستار آتش بس شدند.

* دو شرکت بزرگ در ژاپن (Nippon Air Craft Supply) و (Itochu) روابط خود را با تولید کننده تسلیحات (Albit) قطع کردند و هیئت سرمایه گذاری ویسکانسین تمام سهام خود در “Albit” (8083 سهام) را که در اختیار داشت فروخت. برای بانک آمریکا” نیمی از سهام این شرکت را واگذار کرد. بین سه ماهه سوم و چهارم سال 2023، بانک اسکوشیا، بزرگترین سرمایه گذار خارجی در “البیت”، سهام خود را 16 درصد کاهش داد.

* اتحادیه های کارگری در بنادر بلژیک، هند، کاتالونیا، ایتالیا، یونان، ترکیه، کالیفرنیا و آفریقای جنوبی اقداماتی را علیه کشتی های اسرائیلی یا محموله های اسلحه به اسرائیل انجام دادند و دولت مالزی کشتی های متعلق به اسرائیل را از پهلو گرفتن در بنادر خود منع کرد.

* پنج دانشگاه در نروژ قراردادهای همکاری با دانشگاه های اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند.شورای دانشکده حقوق دانشگاه آنتورپ تصمیم به توقف قرارداد همکاری با دانشگاه بار-ایلان گرفت.دانشگاه تورین تصمیم گرفت روابط خود را با موسسات تحقیقاتی اسرائیل قطع کند. “همدستان نسل کشی” دانشگاه فدرال سئارا (برزیل) اتحادیه کارکنان دانشگاه مونترال که حدود 1400 کارمند را نمایندگی می کند، به طور کلی به تحریم دانشگاه های اسرائیل رای داد. هیئت امنای دانشگاه میشیگان به خروج از اسرائیل رای مثبت داد.

* کمیته اداری فدراسیون ژیمناستیک اروپا تصمیم گرفت در مسابقات قهرمانی ژیمناستیک هنری اروپا در سال 2025 میزبان تل آویو نباشد.

دولت ایرلند تصمیم به برداشت دو میلیون یورو از سرمایه گذاری در شرکت های بزرگ اسرائیلی به ارزش 2.95 میلیون یورو گرفت و مک دونالد اینترنشنال 225 رستوران خود در اسرائیل را از صاحب امتیاز محلی بازخرید کرد.

این تحلیلگر در پایان خطاب به رهبران این نهاد گفت: چگونه با این شکاف عمیق در روابط با کل جهان کنار می آیید و همچنین افراد ربوده شده را برمی گردانید؟ آیا شبکه تلویزیونی الجزیره را که وابسته به رابط حماس است تحریم می کنید؟

پنج کشور عربی صادرات اسرائیل را نجات می دهند

وزارت اقتصاد اسرائیل گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌دهد میزان صادرات اسرائیل بین سال‌های 2022 تا 2023 تغییر کرده است. نکته قابل توجه این است که صادرات اسرائیل در سال گذشته در سال 2023 دچار یک بحران خفه کننده شد که منجر به کاهش 6 درصدی شد، اما پنج کشور عربی پس از ثبت رشد قابل توجه صادرات اسرائیل در همان سال، تجارت خارجی اسرائیل را نجات دادند. . این به اسرائیل اجازه داد تا از کاهش شدیدتر حجم صادرات خود اجتناب کند.

مراکش با نرخ رشد 128 درصد در رتبه اول قرار دارد و پس از آن مصر ، بحرین، اردن و امارات قرار دارند.

لازم به ذکر است که نهادهای رسمی اسرائیل به بررسی نرخ رشد تجارت با کشورهای عربی به عنوان شاخصی از ادغام اسرائیل با محیط پیرامون خود اهمیت ویژه ای می دهند، در مقابل خروج از وضعیت «اقتصاد جزیره ای» منزوی از خاورمیانه. همانطور که اقتصاددانان اسرائیلی کشور خود را توصیف می کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *