تحلیل عقب نشینی اسرائیل از خان یونس توسط تحلیلگر جهان عرب عطوان

عبدالباری عطوان

اعلام امروز ارتش رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج لشکر 98 با سه تیپ از شهر خان یونس پس از چهار ماه درگیری مداوم در این شهر، اعتراف صریح و میدانی به شکست و هرگونه توضیح دیگری است. مانند تقویت جبهه شمالی با لبنان در انتظار گسترش جنگ و یا تدارک تهاجم به شهر رفح که اکثر آنها همچنان مورد نظر هستند و قبل از سخنگویان اسرائیلی و رسانه های آنها سعی در سرپوش گذاشتن بر این شکست و انکار آن داشتند.

خبر قطعی است گردان های عزالدین قسام شاخه نظامی جنبش حماس که دیروز شنبه از کشته شدن 14 نظامی اسرائیلی در درگیری های دید صفر با ارتش اسرائیل و نیروهایش در این شهر خبر داد. ، جایی که موفق شد برای نیروهای خود تله بگذارد و سربازان کشته یا مجروح را از بین ببرد، تعداد زیادی تانک و نفربر زرهی منهدم شد و تیپ ها بیانیه خود را با فیلم های صوتی و تصویری تهیه شده توسط رسانه های نظامی بسیار پیشرفته خود تقویت کردند.

این یک عقب نشینی نیست، بلکه فرار از میدان های نبرد، کاهش تلفات و ناامیدی از دستیابی به هر پیروزی بر تیپ های مقاومت است که در دفاع از سرزمین خود می جنگند و انتقام قربانیان مردم خود را که بیش از آن ها از آنها بیشتر است. 33 هزار نفر شهید و نزدیک به صد هزار نفر از آنها در جنگ نابودی ای که او به راه انداخته است زخمی شدند. از تسلیم شدن

بنیامین نتانیاهو همچنان به “سرگرمی” دروغگویی و فریبکاری خود ادامه می دهد و می گوید که جنگ را تا دستیابی به تمام اهداف آن در از بین بردن جنبش حماس و سایر جناح های مقاومت و بازپس گیری “گروگان ها” ادامه خواهد داد. ترور اکثر یا همه اعضای رهبری سیاسی و نظامی جنبش، برجسته ترین نمادهای این رهبری مانند مجاهدین یحیی السنوار، محمد الدیف و مروان عیسی باید در تونل رهبری خود به طعنه بخندند. در یکی از شهرک های اسرائیلی، وقتی چنین اظهارات مکرری را شنیدند و ما بعید نمی دانیم که مجاهدین السنوار کفش دیگر خود را از طریق یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده جنبش در قاهره به عنوان هدیه برای نتانیاهو بفرستند. آن را از طریق میانجی های عرب در قاهره یا دوحه به او رساند.

دولت اشغالگر 360000 سرباز ذخیره را برای پیوستن به ارتش رسمی خود که تعداد آنها کمتر از 250000 نفر نیست و همچنین ده ها هزار نیروی امنیتی را فراخواند تا در آغاز تهاجم به نوار به پیروزی سریع دست یابد.این کشور فقط یک تیپ داشت. (نهال) رفت تا راه شمال شهر و غزه و جنوب آن را قطع کند و ما باور نداریم که این تیپ طولانی بماند و سران و سربازانش مانند همتایان خود در خان یونس فرار کنند. روزها یا حداکثر هفته ها

ورود به نوار غزه با تانک ها و خودروهای زرهی عملیات بسیار آسانی بود، آریل شارون قبل از نتانیاهو و گالانت آن را امتحان کرد و شکست قطعی بود، زیرا هیچ مهاجمی در طول اعصار تاریخ وارد نوار غزه نشده بود بدون اینکه شکست خورده، تحقیر شده آن را ترک کند. مملو از زخم‌ها. کوچه‌های نوار غزه و کوچه‌های باریک آن گواه آن است، و این چیزی است که آن را توضیح می‌دهد. نتانیاهو و ارتشش آن را در تمام تهاجم‌ها به نوار غزه در تلاشی مذبوحانه برای از بین بردن این میراث بزرگ منفجر کردند. .

مقاومت فلسطین در نوار غزه نه تنها جنگ میدانی علیه اشغالگران را با کارآیی و حیله‌گری بالا مدیریت کرد که در میان اکثر ارتش‌های پرجمعیت عربی بی‌نظیر بود، بلکه مدیریت آن در مذاکرات نیز کمتر از زیرکی و حیله گری نبود. شاهد این است که در طول شش ماه گذشته به شرایط کامل خود یعنی عقب نشینی، توقف کامل جنگ و بازسازی پایبند بوده و به همین دلیل نیازی به نصیحت کسی ندارند، اما شاید یادآوری و نه توصیه مفید باشد. دور مذاکرات امروز در قاهره با حضور سران اطلاعاتی آمریکا، مصر، کشور اشغالگر و امارت قطر با هدف دستیابی به توافق سریع قبل از عید فطر آغاز شد. هدف آن است که نه تنها برای نتانیاهو، بلکه برای دولت اشغالگر، با پیش بینی پاسخ ایران به جنایت بمباران کنسولگری ایران در دمشق و تشدید احتمالات حزب الله و موشک های دقیق آن، طناب حیاتی بیاندازد. ورود تیپ های رضوان به میدان نبرد و یورش به جلیل به موازات پاسخ ایران، تماس مستقیم بالقوه و مشارکت سایر بازوهای مقاومت و به همین دلیل امیدواریم که مذاکره کننده حماس به این موضوع توجه کند. اگرچه ما به ضرب المثل معروف “به مراقبان توصیه نکنید” اعتقاد داریم.

پس از آن که «جنگ پیروزی» و کرامت غزه ششمین و کامل خود را به پایان رساند و وارد هفتمین ماه شد، فروپاشی موجودیت اسرائیل در همه سطوح شتاب می گیرد، همانطور که روزنامه ها، اندیشمندان، کارشناسان و ژنرال های آن اذعان دارند. پایان سیاسی نتانیاهو و دولتش نزدیک است و ما دریغ نداریم که پیروزی بزرگی را که از روز اول هجوم ارتش اسرائیل و تانک هایش پیش بینی می کردیم به مردم و ملت و برادران شریف جهان تبریک بگوییم. بخش استوار و مقاومت قدرتمند آن… و روزهای بین ما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *