تحلیلی از شرایط امروز جنگ غزه توسط عبدالباری عطوان تحلیلگر جهان عرب

عبدالباری عطوان

سید حسن نصرالله، رهبر مقاومت اسلامی لبنان در سخنرانی دیروز خود به مناسبت آغاز شب‌های ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: «اسرائیل حتی اگر ارتشش به شهر رفح حمله کند، جنگ را شکست داد، زیرا این ارتش خسته و خسته شده است. در خط مقدم از پا افتاده است و تعداد کشته‌هایش بسیار زیاد است و جنبش حماس از طرف مقاومت مذاکره می‌کند و جبهه‌های پشتیبانی تا پایان تجاوز به غزه به کار خود ادامه می‌دهند

این خوانش سریع و دقیق از تحولات جنگ در نوار غزه و جبهه های پشتیبانی در یمن، جنوب لبنان و عراق، علاوه بر کرانه باختری، بیانگر این اعتقاد راسخ است که مدیریت محور مقاومت و رهبران آن راهبردی که رویارویی را در جبهه‌های مختلف رهبری می‌کند، کیفی و دارای بصیرت و برنامه‌ریزی بوده و هست. جامع و مدبرانه برای مقابله با همه احتمالات، و این چیزی است که جنگ مادر غزه در پنج ماه گذشته از عمر خود ثابت کرده است. .

دولت اشغالگر اکنون برای اولین بار در تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل در موقعیت دفاعی قرار گرفته است و نه حمله ای، همانطور که در طول 75 سال گذشته بود، دیگر توانایی حل سریع را ندارد. جنگ‌ها و جبهه داخلی آن به دلیل درگیری‌ها و تفرقه‌ها فرسوده شده و به بار سنگینی بر دوش متحدانش در غرب به رهبری ایالات متحده تبدیل شده است.

***

جنگ علیه آن به سرعت در حال گسترش جبهه های خود است که فرسودگی سیاسی، نظامی، اقتصادی و اخلاقی اسرائیل را تشدید کرده است.هزینه های مالی جنگ تاکنون از 75 میلیارد دلار فراتر رفته است و تعداد کشته ها و مجروحان در صفوف اسرائیلی ها افزایش یافته است. ارتش به ده ها هزار، اگر نگوییم صدها هزار سرباز و سرباز رسیده است. آنها از رفتن به جنگ در نوار غزه می گریزند تا در کیسه های پلاستیکی سیاه به آغوش خانواده خود باز نگردند. رهبری اسرائیل برای اولین بار در خود تاریخ، به فکر صدور قانونی برای استخدام یهودیان مذهبی افراطی متوسل شده است، «حاریدیم» کمبود قابل توجه در صفوف ارتش خود را تأیید می کند، همانطور که عدم احضار بیش از 350 هزار سرباز ذخیره برای حل غزه را نیز تأیید می کند. نبرد

بزرگترین جنگی که دولت اشغالگر و متحدانش در غرب شکست خورده اند نبرد رسانه ها و تسلط بر صنعت آگاهی و جنگ روانی و اخلاقی است که اعتبار آن در درجه اول به انقلاب شبکه های اجتماعی و حضور ارتش ها برمی گردد. از جوانان عرب و اسلامی و مردم شریف از سراسر جهان که با کارآمدی عالی آن را مدیریت کردند، بی سابقه است، با صدا، تصویر و استدلال قوی.

هنگامی که 352 نماینده در مجلس نمایندگان آمریکا از مجموع 432 رأی به تصویب قانونی برای ممنوعیت پلت فرم چینی «تیک توک» و جلوگیری از دسترسی 170 میلیون دنبال کننده آن به پلتفرم آن در ایالات متحده رای می دهند، این یک اعتراف به شکست است. توسط لابی مسلط صهیونیستی و پیروزی رسانه های آلترناتیو که با خون شهدا به دست آمد، استواری مقاومت در نوار غزه، این رای که اسرائیل و لابی هایش در کنگره پشت آن ایستادند، نشانی از آغاز پایان سلطه رسانه‌ها، بلکه فروپاشی اسطوره آزادی بیان و ارزش‌های دروغین آزادی‌ها در جهان غرب است که نه تنها در جهان سوم، بلکه در جهان غرب نیز افکار عمومی را کنترل می‌کنند. از زمان جنگ جهانی دوم، و اکنون آنها نمی توانند با «تیک توک» همزیستی کنند که از «متای» صهیونیستی فیس بوک و اینستاگرام که روایت عربی-فلسطینی و تجربیات آن را پنهان می کند، پیشی گرفته است.

نتانیاهو که در جبلیه، المغازی، البریج، دیرالبلاح و غزه شکست خورد و بیش از چهار ماه در کنترل خان یونس موفق نشد، نمی تواند حتی یک روز در رفح بماند. و شکست او بزرگترین شکست در نوار غزه خواهد بود و این دلیل تردید او در حمله به آن است، زیرا او به خوبی می داند که پایان او و آغاز فروپاشی سریع آن برای کشورش خواهد بود.

ما مردم نوار غزه به طور خاص و فلسطین به طور کلی هستیم و از آنچه می گوییم آگاه هستیم که وقتی بایدن به نتانیاهو از حمله به نوار غزه هشدار می دهد، او این کار را به خاطر نگرانی از خون فلسطینی ها انجام نمی دهد. بلکه به خاطر نگرانی از منافع آمریکا در خاورمیانه و جهان است که یکی پس از دیگری در حال فروپاشی است. آمریکا در یمن شکست خورد و قبل از آن در عراق و قبل از آن در افغانستان و شکستش در غزه و رفح خواهد بود. تاج جواهر مقاومت و به زودی لنینگراد دیگری خواهیم داشت.

من این مقاله را با جمله ای بسیار رسا به پایان می برم که دکتر لورا بولمنفلد، استاد دانشگاه معروف جانز هاپکینز آمریکا گفته است: «بایدن برای نجات اسرائیل بیمار، نتانیاهو را قطع می کند».

بایدن اسراییل را نجات نخواهد داد و آمریکا را نجات نخواهد داد، چون شکاف در زمین گسترده شده است، بلکه دو کشور را در منجلاب شکست ها غرق خواهد کرد… و روزها بین ماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *