قدرت آموزش در نبرد با نابرابری/ معرفی کتاب»

نابرابری یک انتخاب سیاسی است. آموزش نابرابر می‌تواند «ما» را از هم جدا، و تحرک اجتماعی را مختل کند. خصوصی‌سازی آموزش از طریق «کالایی‌سازی فرصت‌ها» موجب می‌شود تا خانواده‌ها ناگزیر شوند فرصت‌هایی را که باید به‌عنوان حق شهروندی از طریق یک نظام عمومی رایگان دریافت کنند، خریداری کنند

این کتاب را بنیاد آکسفام در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده و سارا آهنگر آن ‌را به سفارش مرکز مقابله با نابرابری و فقر آموزشی ترجمه کرده است.نویسندگان کتاب بر این باورند که نابرابری یک انتخاب سیاسی است. آموزش نابرابر می‌تواند «ما» را از هم جدا، و تحرک اجتماعی را مختل کند. خصوصی‌سازی آموزش از طریق «کالایی‌سازی فرصت‌ها» موجب می‌شود تا خانواده‌ها ناگزیر شوند فرصت‌هایی را که باید به‌عنوان حق شهروندی از طریق یک نظام عمومی رایگان دریافت کنند، خریداری کنند.فراگیرکردن و برابرکردن آموزش‌های پایه، مسئولیت دولت‌ها در تضمین حق آموزش، به‌کارگیری معلمان آموزش‌دیده و باکیفیت، ارتقای کیفیت برنامه‌های درسی، تأمین مالی و تمرکز بر زنجیرۀ پاسخگویی مدارس، و به‌کارگیری آموزش در راستای حقوق زنان ازجمله راهکارهایی است که در کتاب بر آن‌ها تأکید شده است

کتاب حاوی ۵ فصل است: – برابرکنندۀ بزرگ- قدرت آموزش- مسئلۀ آموزش نابرابر- تأمین کیفیت و برابری- سرمایه‌گذاری برای آیندهدر بخشی از مقدمه کتاب آمده است که؛ امروزه فقر و نابرابری آموزشی به یکی از مسائل جهانی تبدیل شده است. دوره درخشان برابری و رشد اقتصادی که از پایان جنگ جهانی دوم آغاز شده بود، در اواخر دهه ۱۹۷۰ به پایان رسید و همه کشورها به استثنای چند کشور وارد عصر نوسانات اقتصادی و نابرابری آموزشی شده اند. گزارش ۲۰۱۹ مؤسسه آکسفام، مهم ترین شکل فقر و نابرابری یعنی فقر و نابرابری آموزشی را در ابعاد مختلف بررسی کرده است. آکسفام کنفدراسیونی از ۲۱ مؤسسه خیریه ای مستقل با محوریت دانشگاه آکسفورد است که با تمرکز بر مقابله با فقر جهانی و نابرابری در سال ۱۹۴۲ تأسیس شده است. این سازمان هر ساله گزارش هایی را درباره وضعیت فقر و نابرابری در جهان منتشر می کند. گزارش آکسفام در سال ۲۰۱۹ با عنوان «قدرت آموزش برای مبارزه با نابرابری؛ اهمیت بنیادین افزایش برابری و کیفیت آموزش برای مبارزه با نابرابری اقتصادی و جنسیتی» منتشر شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *