اقتصاد ژاپن وارد رکود شد

رسانه معلم به نقل از نیورک تایمز فوریه۲۰۲۴-اقتصاد ژاپن در پایان سال گذشته منقبض شد و انتظارات برای رشد متوسط ​​را نادیده گرفت و کشور را به سمت رکود سوق داد.

اقتصاد ضعیف غیرمنتظره ژاپن در سه ماهه چهارم، نتیجه کاهش هزینه‌های کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگانی بود که با تورم در بالاترین سطح چهار دهه، ین ضعیف و افزایش قیمت مواد غذایی دست و پنجه نرم می‌کردند.

پایان سال نیز نقطه‌ای بود که انتظار می‌رفت: اقتصاد ژاپن که اکنون کمی کوچک‌تر از آلمان است، یک پله سقوط کرد و به چهارمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شد.

به صورت سالانه، تولید ناخالص داخلی در ماه اکتبر تا دسامبر پس از کاهش 3.3 درصدی بازبینی شده در دوره سه ماهه قبل، 0.4 درصد کاهش یافت. اقتصاددانان رشد سه ماهه چهارم را حدود 1 درصد پیش بینی کرده بودند

کوبایاشی، اقتصاددان اصلی در تحقیقات و مشاوره میتسوبیشی UFJ، گفت که اقتصاد به دلیل قیمت های بالاتر “قطبی” شده است. او گفت که وقتی سود شرکت ها افزایش می یابد، قیمت کالاها نیز بالا می رود، اما دستمزدها بالا نرفت و مصرف کنندگان تمایلی به خرج کردن ندارند.

یک سوال بزرگ این خواهد بود که آیا کارگران ژاپنی می توانند در سال جاری افزایش معنی داری در دستمزد کسب کنند.

آقای کوبایاشی گفت: «توپ زمین بخش شرکتی است.

دو فصل متوالی رشد منفی به این معنی است که اقتصاد از نظر فنی در رکود است، اما ارقام اولیه هستند. یک تجدید نظر به اندازه کافی بزرگتر می تواند برچسب رکود را باطل کند.

داده‌های اقتصادی ملایم همچنین تصمیم آتی بانک مرکزی ژاپن در مورد اینکه آیا برای اولین بار افزایش نرخ بهره این کشور از سال 2007 پیش می‌رود یا خیر، پیچیده

مرکزی ژاپن سرسختانه سیاست هایی را با هدف پایین نگه داشتن نرخ های بهره و تحریک مخارج حفظ کرده است – که باقی مانده از نبرد طولانی مدت آن برای مبارزه با کاهش تورم است. بسیاری از اقتصاددانان حدس می زدند که اگر به نظر می رسید که اقتصاد روی پایه قوی تری باشد، بانک مرکزی ممکن است در اوایل آوریل مسیر خود را تغییر دهد.

مارسل تیلیانت، رئیس آسیا و اقیانوسیه در کپیتال اکونومیکس، در یادداشتی پژوهشی نوشت که او «تردید» دارد که ارقام ناامیدکننده سه ماهه چهارم مانع از پایان دادن به نرخ‌های بهره منفی بانک ژاپن در آوریل شود، حتی اگر رشد اقتصادی در این مدت «کم» باقی بماند

یکی از مسائل مهم برای بانک مرکزی همچنان ضعیف بودن ین ژاپن است. کاهش قدرت خرید ارز به معنای افزایش قیمت تمام شده کالاهای وارداتی به ژاپن است که بر فشار تورمی که مصرف کنندگان احساس می کنند می افزاید. با این حال، این امر به سود بسیاری از شرکت های پیشرو ژاپنی کمک می کند که کالاهای خود را در خارج از کشور می فروشند و آن درآمدهای خارجی را به ین به کشور باز می گرداند.

سیاست‌های بانک مرکزی ژاپن با ثابت ماندن در دو سال گذشته، حتی در شرایطی که بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو نرخ‌ها را افزایش داده‌اند، بر ضعف ین افزوده است. این امر جذابیت سرمایه‌گذاران جهانی را برای استقراض ین با نرخ بهره بسیار پایین در ژاپن و سپس سرمایه‌گذاری آن وجوه به دلار یا یورو با نرخ‌های بهره بسیار بالاتر در غرب را برای سرمایه‌گذاران جهانی کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *