برگزیدگان اولین جایزه بین المللی معلم با حضور ۱۷ کشور و۸۰ هزار شرکت کننده با جایزه برتر۵۰۰ میلیون تومانی مشخص شد

رسانه معلم -این حرکت جریان ساز را توسط یک نهاد عام المنفعه قدر می شناسد و برگزاری سالانه آن را نتیجه درک درست بنيانگذاران وهمت والی آنها می داند

بنیاد برهان به عنوان یک نهاد عام‌المنفعه و مردمی، طی دهه گذشته فعالیت‌هایی را بهبود وضعیت نظام تعلیم و تربیت انجام داده است. یکی از این فعالیت ها تمرکز بر جایگاه اجتماعی معلم است. بر همین اساس این بنیاد برای ارتقای جایگاه معلم با بهره گیری از تجربیات بین المللی و داخلی، جایزه‌ای بین‌المللی  را با محوریت نقش معلم بنیان‌گذاری کرده است.

جایزه معلم عنوان جایزه‌ای عام المنفعه و مردمی است که به طور سالانه به یک معلم یا چندمعلم به طور مشترک اهدا می‌شود و هدف از اهدای جایزه معلم، تکریم و تقویت شأن اجتماعی معلم است

*جایزه معلم می‌خواهد توجهات را به معلمان و اهمیت آموزش و پرورش جلب کند

محمد آزین دبیر اولین دوره بین‌المللی جایزه معلم در این مراسم که امروز در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه بالغ بر ۸۰ هزار معرفی معلم صورت گرفت، گفت: بیش از ۱۲ هزار نامزد رویداد جایزه معلم در اولین دوره شناسایی شدند که از بین این افراد، ۹۹ نفر از منتخبین از ۱۷ کشور دیگر بودند.

وی ادامه داد: این اختتامیه نقطه آغاز ما برای برداشتن گام های موثر دیگر خواهد بود. جایزه به جامعه نشان می‌دهد که آینده هر فرد در اختیار معلم است.

آزین به موضوع فلسفه جایزه معلم اشاره و اظهار کرد: جایزه معلم نه یک تقدیر سازمانی و نه یک ارزیابی حرفه‌ای است بلکه یک وجه رسانه‌ای دارد .

وی افزود: جایزه معلم یک حرکت اجتماعی است که در یک جایزه متبلور می شود؛ جایزه معلم، جنبه اجتماعی و گفتمان سازی دارد و بسیاری فعالیت‌های جریان‌ساز پیرامون این جایزه اتفاق می‌افتد.

دبیر اولین دوره بین‌المللی جایزه معلم با بیان اینکه ۱۲۴۶۱ معلم در این جایزه شرکت کردند، گفت: جایزه معلم می‌خواهد به جامعه نشان دهد که آینده تو در اختیار معلمان است.

آزین ادامه داد: پرورش انسان به دست معلمان رخ می‌دهد و جایزه معلم می‌خواهد توجهات را به معلمان و اهمیت آموزش و پرورش جلب کند

* معلمان شایسته بالاترین تکریم‌ها و تقدیرها هستند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: ویژگی معلم، روشنگری و آگاهی بخشی است چون با جهل و نادانی مبارزه می‌کند و مأموریت او ریشه‌کنی درد بی درمان بشر است.

وی افزود: معلمان شایسته بالاترین تکریم‌ها و تقدیرها هستند چراکه آینده کشور، معماری و هویت آینده را می‌سازند بنابراین باید آنها را تکریم کرد.

صحرایی با بیان اینکه شکوفایی آینده هر جامعه به میزان منزلت معلمان است و هرچقدر شأن معلم بالاتر باشد، آینده درخشان‌تر خواهد بود، گفت: بنده از برگزاری این رویداد خودجوش و غیردولتی کاملاً سپاسگزارم.

* تجربه نگاری معلمان هم به جایزه معلم اضافه شود

محمد علی نادی معاون دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم اظهار کرد: در سال‌های گذشته نقشی که فعالیت معلمی باید ثبت می‌کرد و در کشور به عنوان فعالیت متعالی شناخته می‌شد، آنگونه که باید انجام نشد.

وی افزود: همواره در کنفرانس‌ها بر اهمیت نقش معلمی تأکید می‌شود اما کمتر توانستیم آن را در سطح جامعه تبیین کنیم.

معاون دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: چند بخش دیگر باید به جایزه معلم اضافه شود که می‌توان به تجربه نگاری معلمان اشاره کرد؛ آنچه توسط معلمان در مدارس کشور اتفاق می‌افتد به دلیل عدم ثبت آنها در آینده استفاده نمی‌شود، در حالی که سال‌ها طول می‌کشد تا به روش تدریس و روش تربیتی آنها برسیم و آن را مجدد کشف کنیم.

نادی گفت: تجربه نگاری باعث می‌شود آنچه معلمان در سال‌های خدمت انجام می‌دهند در قالب محتوا چاپ شده و به نسل جدید معلمان منتقل شود؛ همچنین بهتر است فرایند جایزه معلم را در حوزه‌های مختلف موضوعی دنبال کنیم.

* ۷۴ هزار معلم برای جایزه معلم معرفی شدند

ژما جواهری پور عضو هیأت داوران انتخاب معلم‌ سال گفت: ۷۴ هزار معلم از روش‌های مختلف مانند شاگردان، مسؤولان، مدیران مدارس و… به هیأت داوری معرفی و ۱۳ هزار فرم توسط معلمان تعریف شد.

وی افزود: بررسی فرم‌ها و رساندن روایت‌های معلمی به فضای مصاحبه‌ها انجام شد و پس از آن مصاحبه برخط را داشتیم که ۳۸ نفر به اردوی دو روزه دعوت شدند.

عضو هیأت داوران جشنواره گفت: قرار بود جایزه معلم به یک نفر ارائه شود اما آنقدر کارهای جذابی را دیدیم که علاوه بر معلم‌ سال، برگزیدگان دیگری انتخاب شدند که اتفاقات بزرگی را در شغل معلمی رقم زدند

اولین جایزه بین‌المللی معلم به دست برترین معلمان رسید و آرام احمدپور از استان آذربایجان غربی به عنوان معلم برتر ایران جایزه 500 میلیون تومانی‌اش را از دست یک دانش‌آموز دریافت کرد.

احمدپور در سخنانی گفت: «سال نخست فعالیتم در روستای گراف بود و هم اکنون ۱۸  سال است در این روستا مشغول تدریس هستم و توانستیم دانش‌آموزان تارک تحصیل بسیاری را جذب کنیم؛ به عنوان‌ مثال یکی از معلمان فعلی روستا، دانش‌آموز تارک تحصیل بود».

همچنین معلمان شایسته تقدیر شامل زهرا سلیمانی از استان زنجان به پاس تلاش معلمانه برای حفظ هویت فرهنگی جایزه به مبلغ 100 میلیون تومان، وقار جعفری از پاکستان به پاس تلاش برای دوستی بین مذاهب اسلامی جایزه به مبلغ 100 میلیون تومان، حجت‌الاسلام مصطفی اینانلو معلم طرح امین در مدارس محله هرندی از استان تهران جایزه به مبلغ 100 میلیون تومان، علی صیدی از استان کرمانشاه به پاس تلاش معلمانه برای حفظ  محیط زیست جایزه به مبلغ 100 میلیون تومان و میر حافظ حسینی از استان اصفهان به پاس تلاش ویژه برای معلمان مدارس استثنایی جایزه به مبلغ 100 میلیون تومان دریافت کردند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *