.برای اطلاع از چرایی تدوین این نامه و الزامات پیشروی رتبهبندی معلمان در تدوین آییننامه جدید با علیرضا کربلایی نفر از فرهنگیان کشور و عضو تشکلهایی که در تدوین این نامه مشارکت داشتند،
تفاوت رتبهبندی که در حال حاضر در حال اجراست با رتبهبندی که در سال 96 عملیاتی شد، در چیست؟
کربلایی: سند تحول بنیادین سال 90 ابلاغ شد که بر رسیدگی به ارتقا جایگاه معلمان تاکید دارد و نمود آن معیشت معلمان است؛ سال 96 در تدوین برنامه ششم توسعه ابلاغ شد که رتبهبندی معلمان انجام شود.رتبه بندی اجرا شده در سال 96 که به صورت اعطای رتبههای یک تا 5 بود با رتبهبندی اخیر تفاوت بسیاری داشت و به نوعی ترمیم حقوق معلمان بود تا رتبهبندی؛ از سوی دیگر تخصیص بودجه در این حد انجام نشد.یکی از وعدههای انتخاباتی دولت سیزدهم به سرانجام رساندن رتبهبندی بود و این امر محقق شد البته باید توجه داشت که دیکته نوشته شده بدون غلط نیست بنابراین طرحی با این عظمت که یک میلیون معلم را تحت پوشش قرار میدهد باید اجرا شود تا خطاهای آن مشخص شود.تشکلهای معلمان همسو هر ماه دو جلسه دارند و درباره موضوعات مختلف تشریک مساعی میکنند، یکی از موضوعات مورد بررسی در این جلسات، رتبهبندی معلمان و نوشتن نامه برای تشکر از رئیسجمهور بود.
دلیل اصلی نوشتن نامه تقدیر از رئیس جمهور این بود که آخرین مرحله رسیدگی به اعتراضات رتبهبندی معلمان، دو هفته گذشته به سرانجام رسید و به پرونده 420 هزار معلم معترض رسیدگی شد، بنده معلم دبیرستان البرز هستم و کار رسیدگی به اعتراضات در این دبیرستان انجام میشد بنابراین از نزدیک نزدیک شاهد فرآیند 100 روزه و کار وسیعی که انجام شد، هستم.افزایش دو تا 6 میلیون تومانی حقوق معلمانبا توجه به بازخورد از معلمان، رضایت نسبی از رتبهبندی وجود داشت همچنین بیش از 70 درصد اعتراضات معلمان با پاسخ مثبت همراه بود و حداقل یک رتبه افزایش داشتند
بنابراین دو تا 6 میلیون تومان به حقوق معلمان در پایینترین و بالاترین رتبه اضافه شد.رتبهبندی معلمان با این حجم از تخصیص بودجه کار خوبی بود که از سوی دولت انجام شد و باید تشکر کرد البته نیاز است نواقص آن رفع شود بنابراین منکر اشکالات نیستیم و رفع نواقص رتبهبندی میتواند به ارتقای کرامت معلمان کمک بسیاری کند
معلمان در مناطق محروم، مقاله، کتاب یا پژوهش نداشتند به همین دلیل برخی افراد نسبت به شاخصهای تعیین شده در آییننامه برای رتبهبندی معلمان نقد دارند که اساساً متناسب با ویژگیهای شغل معلمی نیست.
کربلایی: در آییننامه رتبهبندی، بار شاخص سنوات و میزان کارکرد علمی معلمان بالاست اما سطح سواد و کیفیت کار معلم با چه شاخصی باید سنجیده شود؟ سه شاخص نظرسنجی از والدین و خروجی کلاس درس، مدرک تحصیلی و مقاله، کتاب و پژوهش و شرکت در کلاسهای ضمن خدمت میتواند برای سنجش استفاده شود اما باید بدانیم تبدیل مباحث کیفی به مسائل کمی برای ارزیابی کار بسیار دشواری است.سامانه رتبهبندی معلمان باید به گونهای تقویت و هوشمند شود تا مدرکی از معلمان جا نماند همچنین از اعمال سلیقه فردی ارزیابان جلوگیری شود.اختلاف 10 نمرهای در تصحیح اوراق امتحانات نهاییمن در امتحانات نهایی امسال برای درس گسسته مصحح بودم؛ مصحح سوم به نمرات مصحح اول و دوم دسترسی داشت در یک نمونه مصحح اول نمره برگه امتحانی را 4.5 و مصحح دوم 14.5 ثبت کرده بود یعنی 10 نمره اختلاف؛ این موضوع از لحاظ فنی شدنی است چون در دروس تحلیلی مانند گسته نظر شخصی مصححان دخیل است بنابراین اگر دانشآموز همانند کلید، پاسخ نداده باشد نمرهاش 4.5 میشود، راهکار حل مشکل این است که فقط معلمان گسسته اوراق امتحانی را تصحیح کنند اما به دلیل کمبود معلم گسسته، به معلمان ریاضی رشته تجربی هم گفتند، برای تصحیح برگههای امتحانی اقدام کنند.در رتبهبندی معلمان هم روند بدین شکل است یعنی ارزیابانی که آموزش دیده و به شاخصها تسلط دارند باید کار را بر عهده بگیرند.با وجود تمام اشکالات معتقدم که نباید اصل کار بزرگ رتبهبندی را زیر سؤال برد، ادامه نارضایتی معلمان به دلیل مشکلات معیشتی در کشور است، اکنون اگر از کارمندان سایر وزارتخانهها هم سوال بپرسیم از حقوق خود ناراضی هستند چون با توجه به تورم و شرایط جامعه، زندگی دشوار شده است.اگر رتبهبندی اتفاق نمیافتاد شرایط برای معلمان دشوارتر بود هماکنون معلمان یادگرفتند که چگونه مقاله و پژوهش آماده کنند یا به سراغ تدریس کیفی بروند همچنین اگر مدیر مدرسه از معلم راضی باشد، امتیاز رتبهبندی او افزایش مییابد بنابراین معلمان میدانند که برای ارزیابی دو سال آینده چه اقداماتی را انجام دهند.
منبع خبرگزاری تسنیم