بزرگترین کتابخانه مدرسه در یک روستا با همت معلم

جذاب‌ترین کتابخانه کلاسی کشور در یک روستای محروم/ معلمی که پنجره‌ای به سوی خیال گشود

جذاب‌ترین کتابخانه کلاسی کشور در یک روستای محروم/ معلمی که پنجره‌ای به سوی خیال گشود

هرمزگان- جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه کلاسی کشور در یک روستای محروم در استان هرمزگان به همت معلم مدرسه دائر شده است، کلاسی که در آن پنجره به سوی خیال و نویسندگی گشوده شده است.

.

یعقوب ذاکری درباغی با گشایش و راه‌اندازی یکی از جذاب‌ترین کتابخانه‌های کلاسی کشور در مدرسه چندپایه شهید موسوی فرد در روستای کم برخوردار «چهکار» در بخش بندزرک از توابع شهرستان میناب در شرق هرمزگان و همچنین خلق آثار دانش آموزان در قالب کتاب، نامش حسابی بر سر زبان‌ها افتاده است.

این چهره فرهنگی و ادبی، سال ۱۳۹۷ در دهکده دور افتاده «خشک‌آباد» به‌عنوان یکی از محروم‌ترین روستاهای کشور موفق به کسب رتبه برتر جشنواره ملی استعدادیابی (از کودکان) شد.

ذاکری درباغی، نخست به همت و همراهی دانش‌آموزان دبستان سحر در روستای خشک‌آباد و شهید موسوی فرد چهکار با وجود همه محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها، ۴ عنوان کتاب مشتمل بر «۹ داستان از ۹ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های دانش‌آموزان پایه سوم در سال ۱۳۹۷)، «۱۵ داستان از ۱۵ نویسنده کوچک» (شامل داستان‌های ۱۵ دانش‌آموز پایه سوم تا ششم دبستان چندپایه سحر خشک‌آباد در سال ۱۳۹۸)، کتاب ۱۶ داستان از ۱۶ نویسنده کوچک (فروردین ۱۴۰۲) و مجموعه «۲۰ داستان از ۲۰ نویسنده کوچک» محصول خیال پردازی دانش‌آموزان مدرسه چندپایه شهید موسوی فرد روستای چهکار، چهارمین کتاب از این مجموعه است.

وی پیش از این نیز «راهنمای عمل ارزشیابی کیفی توصیفی» ویژه معلمان، مدیران و اولیا در سال ۱۳۹۴ و «هنر تا کردن کاغذ (اوریگامی کودکی)» ویژه معلمان پیش‌دبستانی و دبستانی و همچنین اولیا و دانش آموزان در سال ۱۳۹۵ را چاپ و منتشر کرده بود.

یعقوب ذاکری درباغی متولد اول فروردین سال ۱۳۶۶ شهرستان میناب است و اینک با ۱۸ سال سابقه، مدیر آموزگار مدرسه چندپایه شهید موسوی فرد روستای چهکار شهرستان زادگاهش است.

گفتگو با آقای درباغی

کتابخانه کلاسی شما چگونه جایی است؟

کتابخانه کلاسی جذاب «مهر دانا» که به اذعان مسئولان اداره آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد میناب، می‌تواند بزرگ‌ترین کتابخانه کلاسی کشور باشد. همچنین یک کتابخانه با امکانات کتابخانه‌ای و امکانات به روز است و هم امکانات مدرسه‌ای و بازی و هوش برای آن در نظر گرفته شده و تلفیق مدرسه و کتابخانه به منظور ترویج کتابخوانی، فعالیت‌های استعدادیابی، مهارت‌های زندگی و توانمندی سازی دانش آموزان ایجاد شده است.در این کتابخانه که در واقع کلاس درس معلم است، همچنین انواع کتاب‌های غیر درسی در فضایی مدرن و شاداب با توجه به روحیات دانش آموزان در نظر گرفته شده است.

– خودتان هم با مسئولان هم‌فکر هستید؟

جذاب‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخانه کلاسی کشور را در یک روستا دایر کرده‌ایم. برای راه‌اندازی این کتابخانه کلاسی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان با مشارکت مردم روستای چهکار و نیکوکاران سراسر کشور و همچنین موسسه خیریه مهربان تهران هزینه شده که نه تنها دانش آموزان این مدرسه بلکه کودکان شهرستان میناب هم می‌توانند با هماهنگی قبلی از کتابخانه بازدید و استفاده کنند

.- ممکن است از ویژگی‌های این کتابخانه بیشتر بگوئید؟

این کتابخانه را روز ۲۸ آذر ماه ۱۴۰۲ به مساحت ۳۵ متر مربع در یکی از کلاس‌های درس مدرسه چندپایه شهید موسوی فرد روستای چهکار در ۵ فاز راه اندازی کردیم.

– چه ضرورتی ایجاب کرد تا این کتابخانه را ایجاد کنید؟

با توجه به کمبود زمان در مدارس چندپایه، عدم تنوع در مدارس روستایی و همین‌طور تلفیق امکانات کتابخانه‌ای با اندیشه‌ورزی و مشورت به این نتیجه رسیدیم. زیرا تدریس دروس در محیطی شاد، کمک بزرگی به معلم می‌کند تا بتواند با انعطاف پذیری، ضمناً مدیریت زمان به نیکی موجبات پرورش نسلی پویا را فراهم می‌سازد

.- آیا این فضا در تسهیل یادگیری موثر است؟

این سبک کتابخانه و کلاس که در واقع تنوع بخشیدن به درس‌ها، شادی و بازی بچه‌ها و آموزش مهارت‌ها و دروس است معمولاً در کشورهای پیشرفته جهت تسهیل در یادگیری استفاده می‌کنند.-

در کتابخانه کلاسی به اهداف ترسیم شده رسیده‌اید؟

علاوه بر تسهیل یادگیری، تمام دغدغه‌مان این بود که ذهن گریز پای بچه‌ها از مدرسه را به درس و مدرسه مشتاق کنیم و این اتفاق افتاد. زیرا افکار دانش آموزان پیش از این نسبت به مدرسه دافعه داشت اما اینک داستان کاملاً متفاوت شده است. قبلاً بچه‌ها منتظر زنگ پایان مدرسه بودند تا سریع به خانه بازگردند ولیکن هم اکنون آن‌ها اشتیاق دارند تا در مدرسه بمانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *