امتحان نهایی امسال چرخش از حافظه محوری به یادگیری سطوح بالاتر

اسماعیلی ارمی رئیس اداره سنجش و ارزشیابی اداره کل آموزش و پرورش استان مازندران در گفتگوی با رسانه معلم پیرامون ویژگی آزمون نهایی امسال گفتند

برگزاری آزمون های نوبت خرداد 1402 از دو منظر متفاوت با سایر آزمون های گذشته بوده است بحث اول طراحی سوالات مفهومی بوده است ، نتایجی که حاصل شد متاسفانه در برخی از محافل آموزشی مبنای قضاوتی قرار گرفت که افت معدل در آموزش و پرورش رقم خورده و دچار افت آموزشی شده‌ایم، در صورتیکه اینطور نبود و وقتی قضاوتی قرار است صورت گیرد باید مسئله تببین شود. آنچه در آزمون نهایی ۱۴۰۲ رخ داد یک تغییر رویکرد بود که آموزش و پرورش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را یک فرصت مغتنم دید و آن را مبنای یک تحول قرار داد. فرصتی که مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش به وزارت آموزش و پرورش داد تا تاثیر سوابق تحصیلی در پذیرش دانشگاهها و موسسات آموزشی قطعی شود، این موضوع را رقم زد که مسیر آموزش و پرورش تغییر یافت و به دانش‌آموزان به سمت آموزش عمیق سوق داده شوند. به هرحال باید این موضوع از جایی شروع می‌شد؛ در نتیجه تصمیم بر این گرفته شد که ارزشیابی نقطه تحول باشد و طراحی سوالات آزمون‌های نهایی خردادماه مبتنی بر مفهوم صورت گیرد. پس آزمون‌های خرداد 1402 با رویکرد متفاوت در طراحی سوال‌ها برگزار شد. حال اینکه بخواهیم نتایج این آزمون‌ها را با آزمون‌های حافظه‌محور مقایسه کنیم، قیاسی است مع‌الفارق چراکه این آزمون‌ها اصلا هم وزن نبوده‌اند. دومین موضوعی که برای اولین بار درآموزش و پرورش در حوزه اجرا و تصحیح اوراق،آزمون ها نهایی خرداد1402 اتفاق افتاده تصحیح الکترونیکی با هدف اجرای عدالت آموزشی در سراسر کشور بوده و اوراق دانش آموزان بعد از بارگزاری در سامانه مخصوص تصحیح در خارج از استان توسط دبیران تخصصی در مرحله اول دوبار بدون هیچ گونه اطلاع ازوضعیت نمره همدیگر تصحیح گردید. رویکرد جدید وزارت آموزش و پرورش مبتنی بر یادگیری عمیق و مفهومی است، لذا دانش‌آموزان باید براین اساس خود را برای ورود به دانشگاهها و آموزش عالی آماده کنند؛لازم به ذکر است در خرداد 1403 آزمون برای پایه دهم و یازدهم نیزبر اساس همین رویکرد خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *